لبریز شدن صبر متحدان نتانیاهو


گروه سیاسی: همزمان با آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، تمامی شواهد و قراین، از لبریز شدن صبر متحدان بنیامین نتانیاهو در داخل و خارج حکایت دارد. به نظر می‌رسد اصرار رژیم صهیونیستی بر تداوم جنگ و کشتار شهروندان بی گناه در غزه، رفته رفته به عملی غیرقابل دفاع تبدیل می‌شود.
به‌گزارش «تجارت»، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه امروز یکشنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۷۰۰ نفر در غزه شهید شده‌اند. این دفتر رسانه‌ای در بیانیه‌ای با بیان اینکه اشغالگران به جنایات خود علیه فلسطینی‌ها در سراسر نوار غزه ادامه می‌دهند، تصریح کرد: بیش از یک و نیم میلیون نفر در نوار غزه آواره شده‌اند. مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه افزود: «به دلیل بمباران شدید رژیم اشغالگر هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.»

افزایش فشارهای متحدان خارجی بر تل‌آویو
این روزها به شکلی روزافزون انتقادات از سیاست‌های رژیم اسرائیل رو به افزایش است. در همین زمینه، اخیرا امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در سخنانی در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی امارات گفت: مقامات اسرائیل باید اهداف و هدف نهایی خود از حملات به غزه را دقیق‌تر مشخص کنند زیرا به نظر من نابودی کامل حماس امکان‌پذیر نخواهد بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اظهار داشت: فرانسه درباره از سرگیری خشونت‌ها در غزه بسیار نگران است به خاطر همین قصد دارم به قطر سفر کنم تا درباره تلاش‌های ممکن برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس با مقامات این کشور گفت‌وگو کنم. وی در یک نشست خبری در نشست تغییرات اقلیمی امارات که با عنوان کوپ ۲۸ از روز پنجشنبه در حال برگزاری است، تصریح کرد: رسیدن به وضعیت آتش‌بس نیاز به افزایش دوبرابری تلاش‌ها از سوی دو طرف و تضمین برای آزادی گروگان‌ها دارد.
همچنین، لوید آستین وزیر دفاع آمریکاقوی‌ترین اظهارات خود را درباره لزوم حمایت صهیونیست‌ها از غیرنظامیان غزه بیان و آنها را مرکز ثقل جنگ اشغالگران با حماس توصیف کرد و نسبت به خطرات افراط در حملات هشدار داد. لوید آستین، به رژیم صهیونیستی هشدار داد که اگر از غیرنظامیان فلسطینی در غزه محافظت نکند، در خطر «شکست استراتژیک» قرار دارد. وی گفت: اسرائیل پیروز نخواهد شد مگر اینکه از غیرنظامیان محافظت کرده و کریدورهای بشردوستانه ایجاد کند. آستین گفت: «در این نوع نبرد، مرکز ثقل جمعیت غیرنظامی است. اگر آنها را به آغوش دشمن سوق دهید شکست استراتژیک را جایگزین پیروزی تاکتیکی خواهید کرد.» وی در عین حال گفت: حمایت ما از اسرائیل مشروط به مذاکره نیست و هرگز هم نخواهد شد و اجازه نخواهیم داد حماس پیروز شود. وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: راه حل دو دولتی تنها راه خروج از مناقشه فلسطین و اسرائیل است. اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید راهی برای تقسیم سرزمینی که آن‌ها را خانه می‌دانند، بیابند. من بارها برای رهبران اسرائیل روشن کرده‌ام که حفاظت از غیرنظامیان در غزه یک مسؤولیت اخلاقی و یک ضرورت استراتژیک است.



در سطحی دیگر، تحلیلگران سیاسی هدف رژیم صهیونیستی برای از بین بردن جنبش حماس در نوار غزه را غیرقابل تحقق می دانند و تاکید می کنند که این جنبش بخشی از بافت جامعه نوار غزه است و جنگ در جنوب این منطقه به مراتب دشوار، پیچیده و پر ریسک خواهد بود و این رژیم نخواهد توانست علیه اهداف نظامی نامرئی در پرتراکم ترین منطقه جمعیتی جهان عمل کند و به پیروزی برسد.

صبری که به زودی به پایان می‌رسد
همزمان با افزایش فشارها و هشدارهای کشورهای غربی، در سطح داخلی جامعه اسرائیل نیز نسبت به لبریزی شدن صبر متحدان هشدار داده می‌شود. در همین زمینه، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نسبت به پایان یافتن صبر جامعه جهانی و اجبار این رژیم به پایان دادن جنگ غزه هشدار داد و گفت که مادامی که «بنیامین نتانیاهو» روی کار باشد، به این رژیم آسیب بیشتری می زند. «ایهود اولمرت» گفت: اگر اسرائیل هم اکنون تصمیم خود را درباره سرنوشت نوار غزه پس از این جنگ اعلام نکند، صبر جامعه جهانی به پایان خواهد رسید و تل آویو را مجبور به پایان دادن به این جنگ می کند. وی در گفت وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اضافه کرد: تا زمانی که اسرائیل به جامعه جهانی اطمینان ندهد که پس از جنگ، از غزه خارج خواهد شد، جامعه جهانی وقت کافی برای نابودی حماس را به آن نخواهد داد. اولمرت افزود: کابینه اعلام کرده که برای دستیابی به اهداف خود در غزه به چند ماه وقت نیاز دارد و ممکن است که این عملیات تا مارس سال آینده به طول انجامد... این اظهارات غیرواقعی است و ما زمان بسیار کوتاهی داریم. نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی ادامه داد: در صورتی که تصویر روشنی از مرحله آینده ارائه نکنیم، وقت کافی برای شکست نظامی حماس به ما داده نخواهد شد،ما به زمان پایان عملیات نظامی بسیار نزدیکتر از زمانی هستیم که رهبران سیاسی مغرور و فخرفروش اعلام می کنند. وی گفت: اگر اسرائیل بخواهد زمان و صبر جامعه جهانی را بخرد، باید اعلام کند که پس از جنگ، از غزه عقب نشینی می کند و تصویری روشن از آن ارائه کند. اولمرت اضافه کرد: باید به جهان توضیح دهیم که چه هدفی داریم. وی افزود: اگر تل آویو موضع خود را درباره مذاکره با فلسطینیان و تشکیل (راهکار موسوم به) "دو دولتی" اعلام نکند، صبر و پشتیبانی جامعه جهانی را از دست خواهد داد.

افزایش اختلافات در جرگه تندروها
در سطحی دیگر شواهد و قراین نشان‌گر آن هستند که اختلافات بین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اندک اندک درحال علنی شدن است. پایگاه خبری عربی ۲۱ امروز در گزارشی به علنی شدن اختلاف بین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: اختلاف بین نتانیاهو و گالانت به طور فزاینده ای در انظار عمومی در حال آشکار شدن است. به نوشته این پایگاه، وزیر جنگ رژیم اسرائیل به دلیل اختلاف با بنیامین نتانیاهو از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر این رژیم برای گفت و گو درباره آخرین تحولات پس از شروع مجدد حملات علیه مردم بی گناه و مظلوم غزه خودداری کرد. گالانت کنفرانس مطبوعاتی خود را به صورت انفرادی برگزار کرد و پس از آن، کنفرانسی جداگانه برای نتانیاهو برگزار شد که نشان داد وزیر جنگ رژیم اشغالگر اسرائیل از برگزاری کنفرانس مشترک با نتانیاهو خودداری کرده است.