خدا به فوتبال ما رحم کند

شکست پرسپولیس و حذف این تیم پرطرفدار از لیگ قهرمانان آسیا تنها یک روی سکه بازی سه‌شنبه شب بود. انتقاد‌های بسیار تند و اظهارنظر‌ها در خصوص عملکرد این تیم به زودی فروکش می‌کند، اما آنچه باقی می‌ماند و عواقب سنگینش در انتظار پرسپولیس و حتی فوتبال کشورمان خواهد بود، واکنش‌های غیرقابل کنترل برخی تماشاگرانی است که تاوانش را باید همه پس بدهند.
هزاران هوادار سرخپوش خود را به استادیوم آزادی رسانده بودند تا تیم محبوب‌شان دوباره الدحیل را مغلوب کند و همه با هم جشن صعود بگیرند. منتها عملکرد تیم گل‌محمدی ضعیف‌تر از حد انتظار بود و از آن بدتر اینکه گولسیانی نتوانست پنالتی‌اش را تبدیل به گل کند. همه این‌ها باعث شد یک‌بار دیگر کاسه صبر تماشاگران فوتبال ایران لبریز شود و نارضایتی‌شان را به اشکال مختلف نشان دهند. شعار‌های بسیار تند و توهین‌آمیز علیه مدیرعامل و شعار «حیا کن رها کن» علیه سرمربی یک طرف و پرتاب بطری و میوه به زمین طرف دیگر. در واقع ای‌اف‌سی اهمیتی به رواج همیشگی فحش و ناسزا در استادیوم‌های فوتبال ما نمی‌دهد، وگرنه باید با محرومیت دائمی دست‌وپنجه نرم می‌کردیم، اما در عوض روی پرتاب اشیا و چیز‌های دیگر به زمین حساس است و سابقه نشان داده در این مسئله با هیچ تیم و کشوری شوخی ندارد.
احساسات نقش پررنگی در رفتار تماشاگران دارد. وقتی هزاران نفر در استادیوم و میلیون‌ها نفر پای جعبه جادویی منتظر موفقیت تیم محبوب‌شان هستند، ولی نتیجه مدنظر حاصل نمی‌شود، بروز برخی سوءرفتار‌ها دور از انتظار نیست، منتها خارج شدن آن از کنترل عواقب سنگینی را به همراه دارد. در جدال پرسپولیس – الدحیل در گوشه‌ای از زمین تعدادی از هواداران، خشم و ناراحتی‌شان را با پرتاب بطری و میوه نشان دادند و این مسئله دخالت داور را نیز در پی داشت. داور و ناظر مسابقه این رفتار‌ها را کاملاً زیر نظر داشتند و قطعاً در گزارش‌شان به کنفدراسیون تمامی موارد را ریز به ریز با جزئیات ذکر می‌کنند. دقیقاً همین‌جاست که پرونده‌ای جدید علیه پرسپولیس باز و داستانی دیگر آغاز می‌شود. از کل ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی، عده‌ای قلیل اقدام به پرتاب بطری کردند، ولی نتیجه تلخ این رفتار همه تماشاگران و کل باشگاه پرسپولیس را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در واقع ثمره حرکات آن تماشاگرنما‌ها چیزی جز اعمال جریمه سنگین و احتمال محرومیت برای قرمز‌ها نخواهد بود. ای‌اف‌سی در سال‌های اخیر با اجرای قوانین سختگیرانه نشان داده عزمی جدی برای ارتقای سطح فوتبال آسیا دارد و برخورد قاطع با هرگونه تخلف از جمله فاکتور‌های اصلی این ارتقاست. در فوتبال روز دنیا هرگونه رفتار غیرورزشی هم از جانب بازیکنان و اعضای تیم و هم از جانب تماشاگران که بازی را تحت‌تأثیر قرار دهد سخت‌ترین تنبیهات را به همراه دارد. از آنجا که ای‌اف‌سی نشان داده برای محرومیت تیم‌های ایرانی و گرفتن امتیاز میزبانی یا حضور تماشاگران در ورزشگاه از کنار هیچ بهانه‌ای به سادگی عبور نمی‌کند، پرسپولیسی‌ها از هم‌اکنون باید نگران تصمیم این نهاد باشند. خدا باید به فوتبال ما رحم کند تا قضیه به برگزاری یک بازی بدون تماشاگر ختم شود، وگرنه ای‌اف‌سی پتانسیل پیچیده کردن اوضاع و نقره‌داغ کردن اساسی‌مان را دارد.‌ای کاش باشگاه‌های فوتبال زمانی‌که با آب و تاب از هواداران خود برای حضور در ورزشگاه دعوت می‌کنند، برنامه‌ای هم برای فرهنگ‌سازی و کنترل احساسات در شرایط سخت داشته باشند. یک سر فوتبال برد است و در فوتبال ما همه برای پیروزی برنامه دارند و کسی به فکر پشت سر گذاشتن حواشی پس از باخت و حذف احتمالی نیست، به همین خاطر، یک تیم در آستانه صعود با یک شکست، شرایطش دگرگون و با بحرانی عمیق مواجه می‌شود. فعلاً که همه فکر و ذکرشان ماندن یا رفتن درویش و یحیی گل‌محمدی است و اینکه برانکو می‌آید یا نه. تازه بعد از اینکه آب‌ها از آسیاب بیفتد و ای‌اف‌سی رأی خود را صادر کند، عمق حواشی آزادی را درک خواهیم کرد.