رئیس عدلیه دخالت در روند پرونده شهید عجمیان را رد کرد

جوان آنلاین: رئیس قوه قضائیه تأکید کرد هیچ دخالت و نفوذی خارج از دستگاه قضایی کشور در پرونده رسیدگی به عاملان شکنجه و شهادت روح‌الله عجمیان صورت نگرفته است. پیش از این سخنگوی قوه و رسانه‌های قوه قضائیه به تفصیل به این موضوع پرداخته بودند، اما باز هم در روز دانشجو فرصتی شد تا خود رئیس قوه قضائیه به تکذیب این موضوع بپردازد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنج‌شنبه و همزمان با روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی شهر اردبیل به سخنرانی پرداخت. او در بخشی از سخنان خود به موضوع پرونده قاتلان و متهمان شهید عجمیان پرداخت و تصریح کرد که «در پرونده شهید عجمیان، هیچ گونه مداخله‌ای از بیرون از قوه قضائیه صورت نگرفته است»
محسنی اژه‌ای به تفصیل توضیح داد که «از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی در خصوص پرونده مزبور به من واصل شده است؛ پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلاً چنین نامه‌ای به قوه قضائیه واصل نشده است؛ من در ادامه، موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آن‌ها پرسیدم که آیا نامه‌ای پیرامون این پرونده به شما واصل شده است؟ آن‌ها نیز چنین موضوعی را رد کردند؛ بنابراین وقتی اصلاً نامه‌ای به دست ما مقامات و مسئولان قضایی نرسیده، پس چگونه گفته می‌شود که در پرونده شهید عجمیان، اعمال نفوذ شده است؟»
رئیس قوه قضائیه همچنین تأکید کرد که «در این قضیه، یک عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند، اما او کوچک‌ترین دخالتی در این پرونده نداشت.»


ماه گذشته و در سالگرد شهادت سید روح‌الله عجمیان که در اتوبان کرج به دست اوباش «زن، زندگی، آزادی» شکنجه و به شهادت رسید، پدر او در برنامه‌ای تلویزیونی نسبت به نامه‌نگاری یکی از چهره‌های سیاسی و درخواست رسیدگی بیشتر به پرونده یکی از متهمان این پرونده - حمید قره‌حسنلو- اعتراض کرد. او پس از اعتراض به نامه‌نگاری علی اکبر ولایتی و متهم کردن دستگاه قضایی به تأثیرپذیرفتن از این نامه، برنامه را در حالی که روی آنتن بود، ترک کرد.
پس از آن، مشاور دفتر علی‌اکبر ولایتی تصریح کرد که «پس از درخواست ۱۰۲ تن از رؤسای نظام پزشکی و طومار بیش از ۶ هزار پزشک مبنی بر بی‌گناهی پزشکی که در پروندۀ شهید عجمیان محکوم بود و نیز پیام‌های مکرر از محافل پزشکی بین‌المللی مبنی بر تشدید تحریم‌ها در حوزۀ پزشکی و تماس‌های مکرر انجمن‌های پزشکی با ولایتی، او طی نامه‌ای به یکی از مسئولان عالی‌رتبه نظام صرفاً درخواست بررسی بیشتر کرده و هیچ مکاتبه‌ای با قوه قضائیه در کار نبوده است.»
نامه نوشتن یک مسئول - صرف نظر از آنکه کار درست یا غلطی است- یک موضوع است و اینکه آن نامه بر روند پرونده مؤثر بوده و دادگاه به آن اعتنایی داشته یا خیر، موضوع دیگر است. حالا بماند که همان زمان هم گفته شد که نامه به یکی از مقامات عالی رتبه نوشته شده و در همان جا متوقف شده و به دستگاه قضایی نرسیده است تا مؤثر باشد یا نباشد.