از شعار قومیتی رسیدیم به بمباران!

هیجان فوتبال یک چیز است، توهین و تحقیر یک چیز دیگر. عرق به تیم باشگاهی یک چیز است، نژادپرستی و جدایی‌طلبی و حرکت در جهت مخالف منافع ملی چیزی دیگر. در میان این همه فساد واضح و روشن در فوتبال فقط همین یکی را کم داشتیم که باشگاهی بیاید و به بهانه چاپ پوستر قبل از مسابقه تیمش با استفاده از نماد‌های قدرت‌نمایی استکبار جهانی (اف ۲۲) مثلاً شهر مقابل را به جای تیم مقابل بمباران کند و دم از پیروزی بزند.
باشگاه سپاهان حتماً باید در این خصوص توضیح بدهد و باید جریمه درستی هم برای این خطا در نظر گرفته شود تا دیگر باشگاهی به خود جرئت ندهد برای خودنمایی اینگونه کار کند. جالب است باشگاه سپاهان در حالی اقدام به چاپ این پوستر کرده که همین حالا حتی نتوانسته میزبانی مسابقات خود در جام باشگاه‌های آسیا را حفظ کند و مجبور است در همین تهرانی که برج میلادش را مورد حمله قرار داده بازی کند! پس حداقل بهتر بود به جای خط و نشان کشیدن بیهوده و رجزخوانی جنگی، قدری احترام میزبان را حفظ می‌کرد تا روی آمدن دوباره به تهران را داشته باشد. واقعیت این است که یک مورد دیگر به مصادیق فساد در فوتبال اضافه شده، موردی که البته پیش از این با شعار‌های قومیتی با آن روبه‌رو شده بودیم، اما وقتی کار به چاپ بنر علیه شهر‌ها و استان‌های دیگر و حمله به نماد‌های کشور کشیده می‌شود آن وقت است که باید فکری اساسی به حال آن کرد. هرچند سپاهان می‌تواند در این فضای استعفای مدیر و متزلزل مدیریتی این اتفاق را ناشی از کج‌سلیقگی یک عامل اجرایی بداند، اما مدیران برای همین مواقع مدیر می‌شوند.
مسئولان دستگاه‌های نظارتی و امنیتی تاکنون در مقابل فساد لجام‌گسیخته فوتبال سکوت کرده و هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌اند. همین سکوت آن‌ها کار را به جایی رسانده که امروز شاهد بدترین نوع برخورد در فوتبال هستیم، برخورد‌هایی که در لیگ یک، لیگ‌های جوانان و نوجوانان و مسابقاتی که کمتر جلوی چشم هستند فاجعه به بار می‌آورد. برخورد‌هایی که به قول مسئول سابق روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال دیروز شبیه یک چاقوی میوه‌خوری بود و امروز به قمه تبدیل شده است.
حکایت پوستر باشگاه سپاهان برای بازی تیم بانوان این باشگاه با تیم آوای تهران هم مشابه همین جریان است. اگر آن روز که شعار‌های قومی و قبیله‌ای و حتی فراملیتی در ورزشگاه‌ها سر داده می‌شد اقدامی مناسب صورت می‌گرفت و باشگاه‌های خاطی جریمه می‌شدند تا هوادارانشان را کنترل کنند، امروز باشگاه سپاهان به خود اجازه نمی‌داد که به همین راحتی به بهانه یک بازی این‌چنین خصمانه با شهر مقابل برخورد کند. سؤال اینجاست وقتی باشگاه چنین اقدامی انجام می‌دهد از هوادارانش چه توقعی می‌توان داشت؟!


جالب است که فدراسیون در یک اقدام منفعلانه به جای برخورد محکم، ۴۸ ساعت هم به خاطیان وقت داده و جالب‌تر اینکه باشگاه سپاهان بعد از عکس‌العمل‌های این اقدام و تذکر فدراسیون، حتی اقدام به حذف این پوستر از صفحه خود نکرده است (تا لحظه چاپ خبر)، یعنی اینکه باشگاه اصفهانی حتی احساس خطر هم نمی‌کند. با دیدن چنین برخورد بی‌تأثیری باید منتظر باشیم تا از این به بعد تیم‌های دیگر هم اینگونه اقدام به توهین و تحقیر رقبای خود کنند. اقدامی که البته از فوتبال سرتا پا فساد گرفته ایران بعید نیست.
حالا همه منتظر برخورد فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن با خاطیان این ماجرا هستند. برخوردی که خیلی چیز‌ها را ثابت می‌کند، از جمله اینکه فساد و ولنگاری تا کجای این فوتبال رسوخ کرده که هر کس هر کاری دلش می‌خواهد بدون نگرانی انجام می‌دهد.