مهر تائید کاخ سفید بر جنایات تل آویو


گروه سیاسی: در ادامه حمایت‌های همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی، این کشور در جدیدترین نشست شورای امنیت، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود را وتو کرد تا نشان دهد کاخ سفید نه تنها در حمایت از تمام جنایات صهیونیست‌ها هیچ تردید به خود را نمی‌دهد بلکه به نوعی شریک جرم نیز است.
به گزارش «تجارت»، شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد شنبه برای بررسی قطعمامه پیشنهادی امارات به‌منظور برقراری آتش‌بس در نوار غزه تشکیل جلسه داد اما با وتوی آمریکا، این اقدام ناکام ماند. ۱۳ عضو شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه که به ابتکار امارات ارائه شد، رأی مثبت دادند اما بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را رد کرد. تشکیل جلسه امشب پس از اقدام بی‌سابقه روز چهارشنبه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد صورت گرفت. این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آن‌ها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند. البته این اقدام آمریکا در سطح جهانی واکنش‌های بسیار منفی و گسترده‌ای را به همراه داشت.

مخالفت جامعه جهانی با تصمیم آمریکا در وتوی قطعنامه آتش‌بس
تصمیم آمریکا برای وتوی قطنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه با واکنش انتقادی جامعه جهانی مواجه شده است. در مهم‌ترین سطح، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در وتوی مجدد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف برقراری آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در غزه، تاکید کرد: دولت آمریکا بار دیگر ثابت کرد که بازیگر و عامل اصلی در کشتار غیرنظامیان و شهروندان فلسطینی به ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی در غزه است. نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: ما از استفاده واشنگتن از وتو برای پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در بحبوحه کشتار ادامه‌دار، خواستار آتش‌بس می‌شد، متاسفیم. دیپلمات چینی با انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا گفت «تایید ادامه درگیری با ادعای نگرانی از جان و امنیت مردم غزه، در تضاد است». نماینده روسیه نیز گفت: ممانعت از اجرای آتش‌بس، اعمال حکم اعدام آمریکایی برای هزاران و شاید ده‌ها هزار فلسطینی است. نماینده فلسطین در سازمان ملل هم با انتقاد از وتوی آمریکا گفت: این فاجعه است که شورای امنیت بار دیگر از نقش خود برای متوقف‌کردن جنگ غزه برای محافظت از جان میلیون‌ها فلسطینی باز ماند.

وقتی صدای متحدان واشنگتن هم در آمد!
علاوه بر کشورهای مخالف و رقیب آمریکا، تصمیم کاخ سفید برای قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس صدای متحدان غربی و منطقه‌ای واشنگتن را نیز در آورد. در مهم‌ترین سطح، نماینده فرانسه در سازمان ملل در توضیح رای مثبت کشورش به پیش‌نویس قطعنامه گفت: ما از تراژدی انسانی در غزه نگران هستیم. ما مصمم هستیم برای به هم پیوستن صفوف شورای امنیت به منظور اقدام برای آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، تلاش کنیم. همچنین، انی‌یس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل در اظهاراتی از وتوی قطعنامه آتش‌بس جنگ غزه توسط آمریکا انتقاد کرده و آن را استفاده ابزاری از حق وتو برای اعمال زور به شورای امنیت سازمان ملل و بی‌اعتنایی سنگ‌دلانه به رنج غیرنظامیان تلقی کرد.



«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز طی مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل برای عدم توانایی در اتخاذ موضعی سخت درخصوص جنگ غزه، اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه آتش‌بس این سازمان برای جنگ کنونی را زیر سوال برد. بن فرحان افزود: معمولا چیزی که ما شاهدیم، یک درگیری در صحنه بین‌المللی است. ما همیشه به دنبال راهی برای خاتمه جنگ هستیم؛ بنابراین از اینکه شورای امنیت سازمان ملل قادر نیست موضع سختی را در پیش بگیرد، بسیار متاسفیم. همچنین ما با اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه مذکور بی‌شک مخالف هستیم. او در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه پی‌بی‌اس که عربستان چه پاسخی به این اقدام آمریکا خواهد داد، گفت: ما با اقدام آمریکا مخالفیم و این قطعنامه شایسته و مستحق بررسی است.
در سطحی دیگر، وزیر خارجه ترکیه دیروز شنبه در واکنش به اقدام آمریکا در وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای برقراری یک آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در نوار غزه تاکید کرد، آمریکا در تایید استمرار جنگ علیه غزه تنها ماند. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه پس از دیداری که با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در چارچوب دیدارهایش با اعضای هیات رایزنی وابسته به سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در واشنگتن داشت، به خبرگزاری آناتولی و شبکه «تی‌آرتی» ترکیه درباره اقدام آمریکا در استفاده از حق وتوی خود علیه پیش‌نویس‌ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای برقراری یک آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه در نشست روز جمعه این شورا اظهار کرد: دوستان ما بار دیگر بیان کردند که آمریکا درباره این مساله (استمرار جنگ علیه غزه) به ویژه در رای‌گیری که در سازمان ملل برگزار شد، تنها ماند. او افزود: کل افکار عمومی جهان وتوی آمریکا علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ۹۷ کشور از مجموع ۱۹۳ کشور ارائه کردند، ارزیابی خواهند کرد.

قدردانی صهیوینست‌های از موضع دولت بایدن
بر خلاف مواضع کشورهای مختلف، «گیلاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، از وتوی قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه توسط آمریکا تقدیر کرد. وی در پیامی در شبکه «ایکس» نوشت: «من از ایالات متحده و رئیس‌جمهوری این کشور تشکر می‌کنم که امروز محکم در کنار ما ایستادند و رهبری و ارزش‌های خود را نشان دادند. در این تعطیلات حنوکا، اندکی نور، حجم زیادی از تاریکی را از بین برد».
اردان بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، مدعی شد: «تکان‌دهنده است که در حالی که حماس از مراکز جمعیتی در جنوب غزه به اسرائیل راکت شلیک می‌کند، سازمان ملل مشغول بحث در مورد قطعنامه تحریف شده‌ای است که به حماس امکان می‌دهد در قدرت باقی بماند و این گروه را محکوم نمی‌کند یا خواستار آزادی گروگان‌ها نمی‌شود. آتش‌بس تنها با بازگشت همه گروگان‌ها و نابودی حماس امکان‌پذیر خواهد بود».