بررسی اسناد حکایت از چه دارد و دامنه رسوایی‌ها تا کجاست؟

در روزهای اخیر خروج صدها صفحه از اسناد پرونده جفری اپستین با موضوع قاچاق جنسی کودکان از حالت محرمانه با حکم قاضی فدرال در نیویورک، ماجرای این پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد. تا پیش از این موضوع گمان می‌رفت برخی مسائل در این پرونده همچون لیست مشتریان جزیره اپستین شایعه و اغراق‌آمیز بوده و سندیتی ندارد. با خروج اسناد از حالت محرمانه، اسامی بیشتری به لیست متهمان اضافه و پای موساد نیز به این پرونده باز شده است. افزون بر آن، روز گذشته بخش‌های دیگری از اسناد پرونده اپستین در رسانه‌ها برجسته شده که حکایت از وجود فیلم و نوارهای ویدئویی از روابط غیراخلاقی برخی سیاسیون و سرمایه‌داران با دختران خردسال و نوجوان در جزیره اپستین دارد. اکنون نگاهی به جزئیات تازه برجسته شده از این پرونده خواهیم داشت:

لیست تازه متهمان به روایت اسکای نیوز
علاوه بر چهره‌های سیاسی و سرمایه‌داران مطرحی چون؛ باراک و میشل اوباما، بیل و هیلاری کلینتون، جو بایدن،   ترامپ، شاهزاده اندرو و چارلز، بیل گیتس و سلبریتی‌های مطرحی چون، تام هنکس، جورج کلونی، بیانسه، لیدی گاگا، جیمی کیمل، جیم کری و... که پیشتر نیز در این پرونده مورد اتهام قرار داشتند، اخیرا اسکای نیوز لیست تازه‌ای از سلبریتی‌های مطرح در این پرونده منتشر کرده که عبارتند از؛ مایکل جکسون، کیت بلانشت، کامرون دیاز، لئوناردو دی‌کاپریو، هاروی واینستین و دیوید کاپرفیلد.(1)

نوارهای ویدئویی غیراخلاقی در پرونده اپستین
ماجرای نوارهای ویدئویی غیراخلاقی پرونده اپستین به ادعای «سارا رانسوم» یکی از دختران قربانی در جزیره اپستین برمی‌گردد. مطابق بررسی‌های صورت گرفته در بخشی از اسناد پرونده اپستین، رانسوم از وجود فیلم رابطه غیراخلاقی شاهزاده اندرو، بیل کلینتون و ریچاد برانسون(تاجر انگلیسی) با یکی از دوستانش سخن گفته است. میزان در این‌باره نوشت: «جدیدترین دسته از اسناد پرونده جفری اپستین نشان داد که او «نوار‌های جنسی» را ضبط کرده است که افراد برجسته‌ای مانند بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ریچارد برانسون، سرمایه‌دار سرشناس انگلیسی و اندرو، فرزند الیزابت دوم را درگیر کرده است. این ادعا‌ها از سوی سارا رانسوم، یکی از شاهدان این پرونده و قربانی تجارت جنسی اپستین مطرح شده است و با این حال، تیم دفاعی اپستین اعتبار اظهارات رانسوم را رد می‌کند. همچنین به دادگاه ای‌میل‌هایی ارائه شد که در آنها گفته شده بود که از رابطه جنسی اندرو، کلینتون و برانسون با افراد از سوی اپستین فیلمبرداری شده بودند...رانسوم در ای‌میل‌هایی که پیش از این به یک خبرنگار ارسال شده‌اند گفته که این افراد با دوستش رابطه جنسی داشته‌اند و رابطه جنسی آنها از سوی اپستین فیلمبرداری شده است. طبق اسناد تازه منتشرشده، وی در ای‌میل‌ها نوشته بود: «وقتی دوستم با کلینتون، اندرو و ریچارد برانسون رابطه جنسی داشت، درواقع ویدئو‌های جنسی در هر مورد جداگانه از سوی جفری، فیلمبرداری می‌شد.»(2)

فیلم‌های جنجالی و رفتار متهمان و پلیس با قربانیان!
رانسوم درباره جزئیات فیلم‌ها و تحویل آن به پلیس نیز گفته است: «او [دوست رانسوم] موفق شد برخی از نوار‌های فیلمبرداری شده را به‌دست آورد که به وضوح چهره کلینتون، اندرو و برانسون را در حال برقراری رابطه جنسی با او مشخص می‌کند.»(3) رانسوم، می‌گوید: «زمانی که دوستم در نهایت جرأت صحبت کردن را پیدا  و در سال ۲۰۰۸ به پلیس مراجعه کرد تا اتفاقی را که رخ داده بود گزارش دهد، هیچ کاری انجام نشد و او کاملا از سوی اداره پلیس تحقیر شد؛ جایی که او رفته بود تا آنچه را که با اپستین، کلینتون، برانسون اتفاق افتاده گزارش کند.»(4)



از سوی دیگر برخی رسانه‌ها و متهمان مدعی شده‌اند خود رانسوم نوارهای ویدئویی مورد اشاره را فیلمبرداری کرده است. نشریه نیویورکر در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ در این‌باره نوشته بود: «خانم رانسوم اقرار می‌کند که او فیلم‌های غیراخلاقی را برای جلب توجه رفتار اپستین ساخته و او را متقاعد کرده که اگر آسیبی به این خانم برساند، فیلم‌ها را منتشر خواهد کرد. سخنگوی شرکت تجاری «ویرجین گروپ» به جای ریچارد برانسون می‌گوید: «گزارش منتشر شده نیویورکر در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که خود رانسوم به «ساخت» این فیلم‌ها اقرار کرده است؛ بنابراین می‌توانیم تأیید کنیم که ادعاهای سارا رانسوم بی‌اصل و اساس هستند.»(5)

دردسرهای رسوایی برای شاهزاده انگلیسی
پیشتر نام شاهزاده اندرو و شاهزاده چارلز(ولیعهد وقت و پادشاه کنونی انگلیس) در این پرونده مطرح شده بود، اما به‌نظر می‌رسد اندرو بیش از چارلز در مظان اتهام قرار دارد. ایسنا در این باره آورده است: «در پی یک‌سری رسوایی‌های اخلاقی‌ که اندرو، شاهزاده انگلیسی حین ارتباطاتش با اپستین به بار آورد، روزنامه سان سال گذشته میلادی نوشت که شاه «چارلز سوم» این برادر کوچک‌ترش را از کاخ باکینگهام بیرون انداخته است. اندرو که متهم است حدود ۲۲ سال پیش با یک دختر زیر سن قانونی رابطه جنسی داشته است، عناوین سلطنتی خود را در ژانویه سال پیش از دست داد تا مانند یک شهروند عادی و بدون داشتن مَناصبی همچون «والاحضرت» در دادگاه آمریکا محاکمه شود. شاهزاده اندرو صراحتا هرگونه تخلف و اتهامی را در این خصوص رد کرده است.»(6)

رد پای یک آشنا؛ ترامپ پای ثابت مفاسد اخلاقی
در میان اسامی منتشره و صحبت‌های سارا رانسوم، نام دونالد ترامپ نیز به چشم می‌خورد. ترامپ که از ابتدای ریاست‌جمهوری و سال‌های پس از آن پرونده‌های تعرض و مفاسد جنسی متعددی داشت، به‌نظر می‌رسد در این پرونده نیز مورد اتهام است. در بخشی از ادعاهای رانسوم درباره ترامپ آمده است: «سارا رانسوم همچنین در ای‌میل‌ها ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نیز روابط جنسی با «بسیاری از دختران» داشته است. این قربانی ادعایی نوشت: «همچنین می‌دانم که دوست من روابط جنسی با ترامپ در کاخ جفری در شهر نیویورک داشته است...علاوه بر این، ارتباط دونالد ترامپ با اپستین به‌طور گسترده‌ای گزارش شده است، البته در این اسناد آمده است که ترامپ «متهم به تخلف» نیست اما اپستین رفت‌وآمدهایی با او داشته است.»(7)
به‌نظر می‌رسد با افشای ابعاد هرچه بیشتر از پرونده اپستین، متهم شدن تعداد بیشتری از چهره‌های مطرح و انتشار نقل قول‌ها و اسناد سایر قربانیان؛ سرپوش گذاشتن بر این پرونده سخت‌تر و احتمال تبدیل این پرونده به یک رسوایی سنگین تاریخی و دامنه‌دار همچون ماجراهای واترگیت و ایران‌گیت و جنجال گسترده در سطوح سیاسی، قضایی و... آمریکا و حتی انگلیس بیشتر می‌شود.

پی‌نوشت‌ها:
1)    https://news.sky.com/story/names-mentioned-in-unsealed-epstein-documents-so-far-13041977
(2)، (3) و (4) https://www.mizanonline.ir/fa/news/4753729/
(5)، (6) و (7) isna.ir/xdQkWS