وزیر ورزش و جوانان: نباید از رشته‌های پرمدال غافل شویم

  [ شهروند ]  بیست‌وسومین مجمع عمومی کمیته ملی پارالمپیک به ریاست غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک و با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش، محمد پولادگر، مریم کاظمی‌پور نایب‌رئیس مردان و زنان کمیته ملی پارالمپیک، سینا کلهر معاون وزیر، کمال جوانمرد دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک به همراه سایر اعضای مجمع، روز سه‌شنبه ۱۹ دی در محل تالار پارالمپیک برگزار شد.

در ابتدای مجمع گزارشی از عملکرد کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو و برنامه‌های سال آینده کمیته توسط دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک ارائه شد و حسابرس نیز گزارش خود را به تایید اعضای مجمع رساند. همچنین گزارش بازرس در سال ۱۴۰۱ مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفت.
در ادامه مجمع انتخابات به منظور تعیین خزانه‌دار برگزار شد و حامد میرزاحسینی که تنها کاندیدای شرکت‌کننده در این سمت بود، با تایید اعضای مجمع تا پایان دوره ریاست غفور کارگری مسئولیت خزانه‌داری کمیته ملی پارالمپیک را برعهده گرفت. پیش از این، مسئولیت این پست را خانم نعیمی برعهده داشت.

کارگری: در پاراآسیایی پیش‌بینی دیگری داشتیم!
غفور کارگری، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در این مجمع درخصوص شرایط ورزش پارالمپیک ایران و وضعیت بودجه آن گفت: «هنگامی که مسئولیت کمیته را برعهده گرفتم، در شرایط سختی قرار داشتیم و دو سال ورزش کشور تقریبا به‌صورت نسبی و در بلاتکلیفی بود، وضعیت باثبات و قطعی نداشتیم و این دو سال روی ورزش المپیک و پارالمپیک تاثیر منفی گذاشت و به آن آسیب زد. وضعیت بودجه ما در سال ۱۴۰۱ خوب نبود. بودجه جاری ما در سال ۱۴۰۱، ۱۱۹میلیارد  بود که ۱۱۳میلیارد دریافت کردیم و ۹۵درصد آن صرف هزینه اردوهای هانگژو و مسابقات کسب سهمیه پاریس، کارهای جاری و طرح‌های مختلف شد.»
او افزود: «در سال ۱۴۰۲ بودجه مصوب سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس ۲۲۶میلیارد بود که ۱۲۳درصد افزایش داشتیم و برآورد میدانی ما برای هانگژو نزدیک ۳۰۰میلیارد بود. البته در کنار بحث بودجه ۳۳ نفر از ورزشکاران مدال‌آور یا خداحافظی یا مهاجرت کرده بودند و حتی به دلیل ادغام  برخی کلاس‌ها امکان حضور در برخی رشته‌ها وجود نداشت. پیش‌بینی ما کسب ۳۶ مدال و جایگاه سوم و پایین‌تر بود.»



او تصریح کرد: «ساختار پیشنهاد پارالمپیک در هیأت اجرایی به تصویب رسید که در سازمان امور استخدامی در حال بررسی است و این تغییرات بعد از دریافت نظرات اعمال خواهد شد.»
او گفت: «مهم‌ترین موضوع ما در سال آینده بازی‌های پارالمپیک پاریس است. براساس بررسی‌ها، ما شرایط مطلوبی به لحاظ فنی نداریم. بر همین اساس، راهبرد اصلی ما برای این دوره تمرکز روی طلا و مدال‌آوری و کیفیت‌گرایی، همچنین اولویت‌بندی رشته‌هاست. روش‌های مناسب در انتخاب مربیان، نوع نگاه‌ها روی شرایط فنی، انجام کارهای جدید در ابعاد روان‌شناسی و تغذیه‌ مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.»
کارگری خاطرنشان کرد: «درخصوص بازی‌های پاراآسیایی 2026 ژاپن، برداشت ما این است که ژاپن برای کنار زدن ایران دو رشته مدال‌آور ما را از لیست بازی‌ها حذف کرده است و احتمالا اقدامات دیگری هم خواهد کرد، ضمن اینکه میزبان هم هست و از شرایط میزبانی بهره خواهد برد. شرایط ما برای سه رویداد پیش‌رو بسیار سخت است، بنابراین از وزیر ورزش درخواست می‌کنیم که حمایت‌ها بیشتر شود.»

هاشمی: نباید از رشته‌های پرمدال ورزش‌مان غافل شویم
کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، در مجمع کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به این مسئله که اعتقادی به تشکیل ستاد عالی بازی‌ها ندارد، اظهار کرد:‌ «از زمانی که وارد وزارت ورزش شدم، اعتقاد دارم که هر حوزه‌ای باید کار اصلی خودش را انجام بدهد و باید از تداخل وظایف جلوگیری کند. وزارت ورزش موظف است که حمایت‌های لازم را داشته باشد. در جلسه قبل از اعزام به هانگژو، گفتم که اعتقادی به تشکیل ستاد عالی بازی‌ها ندارم و رسالت اصلی را که حمایت کلان است، انجام می‌دهیم. بنای دخالت بر جزئیات کار فدراسیون‌ها را ندارم، اما جایی که نیاز به حمایت باشد، ورود پیدا می‌کنم، بنابراین این شأن را برای استقلال فدراسیون‌ها و کمیته‌ها قائل هستیم.»
او تاکید کرد: «اگر همه چیز به ستاد عالی محدود شود، نوعی دخالت است. این شأن استقلال را قائل هستیم و کمک می‌کنیم که کاروان‌ها به بهترین شکل در رویدادهای پیش‌رو حضور پیدا کنند.»
هاشمی با بیان اینکه باید توجه به حوزه ورزش بانوان را پررنگ‌تر کنیم، گفت: «کنگره‌ زنان تاثیرگذار ورزش کشور که قرار است برگزار شود، یک کنگره خوب و در شأن ورزش بانوان خواهد بود. من از کاظمی‌پور می‌خواهم که از افراد صاحب‌نظر که اعتقاد به نظام و انقلاب دارند، استفاده کند تا کنگره خوبی برگزار شود.»
او افزود: «حفظ مقام دوم در بازی‌های پاراآسیایی خیلی مهم و البته سخت است. دوره بعدی بازی‌ها در ژاپن است که همین ژاپن در جاکارتا 198 مدال شامل 45 طلا گرفت و چهارم شد. در حالی که ما امسال با 44 طلا دوم شدیم. باید از هم‌اکنون تلاش و برنامه‌ریزی کنیم و نباید گول این رتبه دوم را بخوریم و مغرور شویم. این نکته‌ای است که باید مورد توجه ورزش کشور و به‌ویژه کمیته پارالمپیک قرار بگیرد.»
وزیر ورزش با حمایت از سیاست کیفی‌گرایی در بازی‌های پارالمپیک تاکید کرد: «سیاست خوبی درخصوص اعزام کیفی شکل گرفته که باید ادامه داشته باشد و تقویت شود. ما هم از این سیاست حمایت می‌کنیم. وقتی می‌گوییم کاروان کیفی، یعنی باید همین سیاست در پاراآسیایی و پارالمپیک پاریس نیز دنبال شود.»
هاشمی همچنین با اشاره به بحث استعدادیابی خاطرنشان کرد: «طرح یاران سلیمانی به جوان‌گرایی برخی رشته‌ها نیز کمک می‌کند و باید از ظرفیت این طرح و همچنین در مدارس استثنایی هم بهره‌مند شویم، بنابراین جوان‌گرایی و کیفی‌گرایی کاروان مورد تاکید است.»
او یکی دیگر از موضوعات را توجه به رشته‌های پرمدال عنوان کرد و افزود: «والیبال نشسته ظرفیت خوبی دارد و باید حمایت هم شود، اما نباید از رشته‌های پرمدال در همه بخش‌های ورزش کشور غافل شویم. به عنوان مثال، مایکل فلپس آمریکایی در شنا مدال‌های طلای زیادی از جمله 8 طلا در 2008 پکن گرفته‌ و این خاصیت رشته‌های پرمدال است که باید در کشور ما نیز مورد توجه قرار بگیرد.»
هاشمی همچنین درخصوص واگذاری برخی رشته‌های ورزشی جانبازان و توانیابان به فدراسیون‌های مربوطه اظهار کرد: «درخصوص واگذاری رشته‌ها از فدراسیون جانبازان به سایر فدراسیون‌ها، الان قضاوت نمی‌کنم و باید نظرات کارشناسی صورت بگیرد، الزامات بین‌المللی وجود دارد، باید این را بپذیریم. البته اگر ساعی و... دغدغه و نگرانی دارند، وظیفه ما در وزارت ورزش است که به مسائل و مشکلات رسیدگی کنیم.»
وزیر ورزش همچنین در خصوص هدیه رهبر انقلاب به مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی گفت: از سوی رهبر معظم انقلاب هدیه‌ای به ۲۶۰ نفر از ورزشکاران مدال آور آسیایی و پاراآسیایی در بخش انفرادی و تیمی اهدا شده که سعی داریم طی برنامه ای که در خور شان مدال آوران باشد مراسمی را برگزار کنیم.
وی  در پایان افزود: از رهبر معظم انقلاب به خاطر محبتی که به ورزشکاران دارد تقدیر و تشکر می‌کنم و تلاش خواهیم کرد با همکاری مجموع فدراسیون‌های ورزشی مراسم خوب و در شان ورزشکاران برگزار کنیم.