یاغی‌گری شرکت آلمانی- امریکایی «LHD» در ایران!

جوان آنلاین: چندی پیش خبری در زمینه فعالیت پستی بدون مجوز شرکت آلمانی- امریکایی «دی‌اچ‌ال» (DHL) در کشورمان خبرساز شد؛ شرکت پستی که سابقه دیرینه فعالیت در کشور ما دارد و این مدت فعالیت به حدود نیم‌قرن می‌رسد.

دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره فعالیت شرکت پستی DHL در کشورمان اعلام کرد: این شرکت مدت مجوزش پایان یافته و در این مدت پروانه فعالیتش را تمدید نکرده و اکنون بدون پروانه در حال فعالیت است، اما شرکت پستی DHL معتقد است هیچ محدودیتی برای فعالیت پستی در کشور ما ندارد.
این در حالی است که این شرکت پستی آلمانی پیش از این به دلیل تخلفات فعالیتش از سوی سازمان بازرسی تعلیق شده و سپس مجوزش از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمدید نشده، با این حال در این مدت هم برای سفارتخانه‌ها فعالیت داشته است.


با اینکه مدیر فروش DHL به یکی از رسانه‌ها گفته است این شرکت هیچ محدودیتی برای فعالیت و ارسال محموله‌های پستی در ایران ندارد و همچنان در ایران فعالیت خواهد کرد، اما شهرام حی‌شاد، مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با «جوان» اعلام کرد: هیچ شرکت پستی نمی‌تواند بدون پروانه در این سرزمین فعالیت کند و همه شرکت‌های داخلی و خارجی برای فعالیت پستی باید مجوز داشته باشند و شرکت پستی آلمانی- امریکایی DHL مجوزی از ما دریافت نکرده است.
وی گفت: این شرکت در پست دیپلماتیک هم برای مقطع کوتاهی فعالیت می‌کرد که در حال حاضر در آن حوزه هم مجوز ندارد و اگر در جایی در حال فعالیت است، به صورت غیرقانونی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه از مردادماه سال گذشته مجوزی برای هیچ شرکتی صادر نشده است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان تنها مرجع مقررات‌گذار در حوزه ارتباطی کشور، همه شرکت‌ها باید پروانه دریافت کنند و هر شرکتی که در کشور فعالیت پستی انجام می‌دهد و مجوز پست خصوصی دریافت نکرده باشند، غیرقانونی است.
وی گفت: این گونه شرکت‌ها تلاشی برای دریافت مجوز دائمی نمی‌کنند، دلیل آن این است که احتمالاً نمی‌خواهند تحت کنترل و نظارت قرار بگیرند، زمانی که پروانه دریافت کنند، تعهداتی برای آن‌ها باز می‌شود و بر اساس آن تعهداتی که می‌دهند، بر نوع خدمات، تعرفه و سایر تعهدات‌شان به مشتری بر اساس سطح تعهدات نظارت خواهد شد، بنابراین به این خاطر که این نظارت نباشد، تمایلی به اخذ پروانه ندارند.
حی‌شاد در پاسخ به این سؤال که این شرکت پستی چگونه مرسوله را از کشور خارج می‌کند، اظهار کرد: باید از سازمان‌هایی مانند گمرک، سازمان هواپیمایی و سایر سازمان‌هایی که در مجاری خروجی کشور حضور دارند، سؤال کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه احتمال دارد این شرکت‌ها از طریق مجوز کارگو فعالیت کنند، گفت: در این صورت ارتباطی به وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری ندارد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در این زمینه طرح دعوی علیه شرکت‌های پستی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، انجام داده است، چراکه فعالیت این‌گونه شرکت‌ها از جمله شرکت DHL به دلیل نداشتن مجوز و امکان فعالیت قانونی قاعدتاً مخاطرات امنیتی خواهد داشت. بر همه روشن است که برای ارتباطات بیشتر در دنیا و جابه‌جایی کالا به مؤسسه‌های بین‌المللی در کشور نیاز است و در همین راستا هم به شرکت پست آلمانی- امریکایی DHL مجوز فعالیت داده شد تا در امر حمل‌ونقل که شهره جهان در سرعت و دقت است، در کشور ما نمایندگی‌هایی را در شهر‌های مشهد، تهران، اصفهان و شیراز ایجاد و فعالیت کند، ولی هیچ کشوری فعالیت بدون مجوز را نمی‌پذیرد و این شرکت هم باید پاسخگوی فعالیت بدون مجوز در کشور ما باشد.
حال که شرکت پست آلمانی- امریکایی DHL به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند و بدون توجه به الزامات قانونی کشورمان به نوعی یاغی‌گری می‌کند، باید مورد برخورد قانونی قرار گیرد که طبعاً یا به صورت کامل ذیل قانون در کشورمان فعالیت می‌کند یا مجبور به ترک این کشور می‌شود. به هر صورت دوران فعالیت غیرقانونی شرکت‌های یاغی گذشته است.