روزنامه خراسان
1402/11/24
فجر 42؛تحسین فیلماولیها همپای باسابقهها
مائده کاشیان-چهلودومین جشنواره فجر هم رسما به پایان رسید و برندگان این رقابت معرفی شدند. این دوره از جشنواره فجر نیز مانند دورههای گذشته خالی از حاشیه و جنجال نبود و انتخابهای داوران هم طبق روال معمول، اختلاف نظرهایی را برانگیخت. جواد عزتی و بهروز افخمی جوایز پرسروصدایی دریافت کردند و بعضی بازیگران نیز در اولین تجربه حضورشان در جشنواره فجر، موفق شدند به جمع برندگان این رقابت راه پیدا کنند. «مجنون» نیز موفقترین فیلم چهلودومین جشنواره فجر بود که جوایز مهمی کسب کرد. در ادامه مطلب، به نکاتی ویژه درباره برندگان این دوره از جشنواره فجر پرداختیم. موفقیت «مجنون» فیلم «مجنون» ساخته مهدی شامحمدی که با محوریت شخصیت شهید زینالدین، عملیات خیبر را به تصویر میکشید و به فداکاری این شهید و همرزمانش برای جلوگیری از پیشروی دشمن میپرداخت، برنده اصلی چهلودومین جشنواره فجر بود. چهار سیمرغ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین موسیقی متن نصیب این فیلم شد. مهدی شامحمدی در اولین فیلم خود سراغ یک تجربه سخت و پرزحمت رفته بود و با جوایزی که نصیب این فیلم شد، شروع پرقدرتی در سینما داشته است. جای خالی سیمرغ در بخش بهترین فیلمنامه امسال در بخش بهترین فیلم نامه تنها سه اثر نامزد شدند. این اتفاق طی 10 سال گذشته، از سال 91 تا امسال، تنها در سیونهمین جشنواره فجر رخ داده بود و امسال پس از دو دوره، بار دیگر سه فیلم «صبح اعدام»، «پرویز خان» و «تابستان همان سال» در رشته بهترین فیلم نامه نامزد شدند و در این بخش تنها یک جایزه دیپلم افتخار به علی ثقفی برای «پرویزخان» اهدا شد. طی 10 دوره گذشته، این اتفاق بیسابقه بوده است و برنده بهترین فیلم نامه جشنواره فجر، سیمرغ بلورین دریافت کرده بود. موفقیت «تابستان همان سال» در جوایز فنی در بخش جوایز فنی چهل ودومین جشنواره فجر، فیلم «تابستان همان سال» اثر محمود کلاری پیشتاز بود. سه جایزه بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین فیلم برداری به سومین فیلم کلاری اهدا شد. جالب این که محمود کلاری در کنار هیئت داوران حاضر شد و سیمرغ بهترین فیلم برداری را به فرزند خود کوهیار کلاری اهدا کرد. دو جایزه بهترین جلوههای بصری و بهترین چهرهپردازی نیز نصیب فیلم «احمد» شد. اولین سیمرغ جواد عزتی با یک حسرت جواد عزتی در دورههای مختلف جشنواره، با بهترین آثار کارنامه خود در جمع نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول یا نقش مکمل مرد حضور داشته و با توجه به بازیهای تحسینبرانگیز جزو شانسهای کسب سیمرغ بوده است، اما تا به حال موفق به دریافت این جایزه نشده بود، تا این که امسال در چهلودومین دوره بالاخره موفق شد اولین جایزه سیمرغ خود را کسب کند، منتهی این جایزه برای کارگردانی فیلم «تمساح خونی» نصیب او شد. عزتی در جشنواره سیوششم فجر با «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، در جشنواره سیوهفتم با «ماجرای نیمروز: رد خون» و در دوره سیوهشتم با «شنای پروانه» و «آتابای» حضور موفقی در جشنواره فجر داشت، اما هر بار دست خالی این رقابت را ترک کرد. عزتی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردان فیلم اول، گفت که ترجیح میداده این جایزه را پیشتر به عنوان بازیگر دریافت کند. عزتی با اشاره به حسرت خود گفت تلاش کرده جایزه سیمرغ را در زمان حیات پدرش از آن خود کند، اما قسمت نبوده است. جایزه سوالبرانگیز بهروز افخمی عجیبترین انتخاب داوران چهلودومین جشنواره فجر، بهروز افخمی بود. این کارگردان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «صبح اعدام» دریافت کرد. پیشتر محمدرضا عباسیان عضو هیئت انتخاب در برنامه «صبحانه ایرانی» به صراحت گفته بود که فیلم «صبح اعدام» به دلیل نام بهروز افخمی به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده است. او از این موضوع به عنوان اشتباه هیئت انتخاب یاد کرد. در نهایت این فیلم مورد توجه ویژه داوران جشنواره فجر قرار گرفت و در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد! «صبح اعدام» در جمع نامزدهای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه، بهترین نقش اول و مکمل مرد حضور داشت و در بخشهای فنی مانند بهترین چهرهپردازی، بهترین طراحی لباس و بهترین تدوین نیز نامزد شد. در اختتامیه جشنواره فجر دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد به «صبح اعدام» رسید. افخمی پیش از این برای فیلم «عروس» دیپلم افتخار نهمین جشنواره فجر را دریافت کرده بود. این کارگردان همچنین سیمرغ بهترین فیلم نامه را برای «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که در سیودومین جشنواره فجر حضور داشت، در کارنامه دارد. سال موفقیتهای بهزاد خلج یکی از برندگان چهلودومین جشنواره فجر که با دو فیلم «تمساح خونی» و «مجنون» در جشنواره دیده شد، بهزاد خلج بود. این بازیگر پس از مجموعه «آقای قاضی» که حضور موفقی در آن داشت، با سریال پربیننده «پوست شیر» به نمایش خانگی آمد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. خلج پس از سریال خوب برادران محمودی، تیرماه امسال با مینی سریال «حیثیت گمشده» در نمایش خانگی دیده شد و این مجموعه نیز مورد استقبال قرار گرفت. بهزاد خلج نیز به عنوان بازیگر، حضور قابل توجهی در «حیثیت گمشده» داشت. اهدای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای «مجنون»، موفقیتهای اخیر این بازیگر را کامل کرد. اولین نامزدی و پیروزی دو بازیگر دو برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن، ارسطو خوشرزم و شبنم قربانی امسال برای اولینبار در جمع نامزدهای جشنواره فجر حضور داشتند و موفق شدند این جایزه را به دست بیاورند. خوشرزم بیشتر در عرصه تئاتر فعال بوده است و شبنم قربانی نیز که با سریال «ملکه گدایان» به چهره شناختهشدهای تبدیل شد، محرم و صفر امسال با سریال عاشورایی «عشق کوفی» در تلویزیون دیده شده بود. نامزد بهترین بازیگر پارسال، برنده امسال مارال بنیآدم که امسال به واسطه بازی در مهمترین نقش کارنامه سینماییاش یعنی نقش پروین اعتصامی، در جشنواره فجر دیده شد، سال گذشته برای بازی در فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجهپاشا، نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شده بود، اما این جایزه نصیب پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب» شد. بنیآدم امسال با فیلم «پروین» به جشنواره فجر آمد و اینبار موفق شد سیمرغ بلورین را از آن خود کند. دو سیمرغ پیاپی حمید رسولیان که امسال در چهلودومین جشنواره فجر، سیمرغ بهترین جلوههای ویژه میدانی را برای فیلم «دست ناپیدا» ساخته انسیه شاهحسینی کسب کرده بود، سال گذشته نیز این جایزه را برای فیلم «غریب» از آن خود کرده بود. رسولیان که در چهلویکمین جشنواره فجر، جایزه خود را به خانواده شهید آرمان علیوردی تقدیم کرده بود، این بار جایزهاش را به حسن تهرانیمقدم پدر موشکی ایران تقدیم کرد. کمدین «خندوانه» در جمع برندگان شاید اولین تصویری که پس از شنیدن نام ساره رشیدی در ذهن مخاطبان نقش میبندد، تصویر او در مسابقه «خندانندهشو 2» باشد که سال 97 در برنامه «خندوانه» پخش شد. رشیدی که سابقه فعالیت در تئاتر را دارد، با این مسابقه شناخته شد و پس از آن در فیلم «زیر نظر» نقش کوتاهی ایفا کرد. او سریالهای نمایش خانگی «آنتن» و «روزی روزگاری مریخ» را نیز در کارنامه دارد، اما فیلم «احمد» اولین تجربه جدی و مهم او در عرصه بازیگری و به ویژه سینما محسوب میشود. بازی در این فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برای رشیدی به ارمغان آورد. دست پُر فیلماولیها امسال در بخش نگاه نو، چهار جایزه سیمرغ شامل بهترین کارگردان فیلم اول، بهترین فیلم اول سینمایی، جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین دستاورد هنری اهدا شد. به ترتیب جواد عزتی برای «تمساح خونی»، عطا پناهی برای «پرویزخان»، قربانعلی طاهرفر برای «آپاراتچی» و رضا کشاورز برای «باغ کیانوش» این جوایز را به دست آوردند. از سال 91 و دوره سیویکم تا سال 94 و سیوچهارمین جشنواره فجر، طی این چهار دوره معمولا در بخش نگاه نو، سه یا چهار جایزه شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه یا بهترین دستاورد فنی و هنری به فیلمها اهدا شده بود، در دورههای سیوپنجم و سیوششم بخش نگاه نو حذف شد. این بخش سال 97 و 98 دوباره به جشنواره بازگشت و تنها در رشته بهترین فیلم، به یک اثر جایزهای اهدا شد، اما امسال برخلاف این دو دوره، بار دیگر طبق سنت سالهای گذشته چهار جایزه در بخش نگاه نو اهدا شد، به این ترتیب تقریبا همه فیلمهای این بخش که در بخش سودای سیمرغ حضور نداشتند و واکنشهای مثبتی را برانگیخته بودند، دست پر جشنواره را ترک کردند.پربازدیدترینهای روزنامه ها
سایر اخبار این روزنامه
سه نور آمد به عالم پر ز احساس حسین بن علی، سجاد و عباس (ع)
کاهش 70 درصدی آب سدهای مشهد
جوابیه بانک مرکزی به گزارش «تیغ دولبه کاهش رشد نقدینگی»
راز رفیق کشی در طباخی!
لزوم هدفمندتر شدن یارانه اقشار متوسط
برخی در دلشان دوست ندارند مردم مشارکت کنند
کشاکش سنتی و پاپ روی صحنه جشنواره فجر
فجر 42؛تحسین فیلماولیها همپای باسابقهها
نسخه مزد منطقه ای برای 2 معضل بازار کار
جنون اسرائیل به رفح رسید!
پاتک به رادیکال ها
تحقق فیلم های علمی تخیلی