محمودی: نباید در انتخابات والیبال شائبه‌‌ای پیش بیاید

  [ شهروند ]  بهنام محمودی، پیشکسوت والیبال ایران، با حضور در غرفه روزنامه شهروند در نمایشگاه‌ رسانه‌های ایران درخصوص شرایط این روزهای والیبال ایران گفت: «آرزوی من است که تیم ملی به المپیک صعود کند و آن روزی که این اتفاق رخ دهد، من اشک شوق خواهم ریخت. اگر والیبال ایران به المپیک صعود نکند، مردم دنیا از دیدن والیبال ما و جوانان رعنای ما محروم می‌شوند. واقعیت این است که ما شانس کمی داریم و برای والیبال ما بد است که بعد از 2دوره صعود به المپیک، نتوانیم به این رقابت‌ها صعود کنیم. ما با این ظرفیت باید به جام جهانی و المپیک صعود کنیم و باید برنامه‌ریزی خوبی در این راستا داشته باشیم.»

در بیست‌وششمین دوره از برگزاری نمایشگاه‌های رسانه‌های ایران، بهنام محمودی به غرفه روزنامه شهروند آمد و درباره مسائل مختلف والیبال ایران سخنان مختلفی به میان آورد. او درباره شرایط والیبال ایران برای صعود به المپیک پاریس سخن گفت و همچنین با توجه به اینکه محمودی، جزو کاندیدای انتخابات فدراسیون والیبال است، از وضعیت انتخابات پیش رو صحبت‌های مختلفی به میان‌ آورد و امیدوار است که در این انتخابات، فرد اصلح انتخاب شود. گفت‌وگوی بهنام محمودی را با روزنامه شهروند می‌خوانید.

  آقای محمودی به‌عنوان سؤال اول می‌خواهیم نظر شما را درباره تأخیری که بر انتخاب سرمربی تیم والیبال پیش آمده بدانیم.
قطعا ما باید تمام تلاش خود را کنیم که انتخابات سالم، منطقی و قانونی برگزار کنیم. خوشبختانه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به‌دنبال این هستند که این انتخابات سر موعد برگزار شود. در حال حاضر 5کاندیدا به مرحله نهایی راه پیدا کردند. اکثر کاندیداها، والیبالی هستند و شرایط مدیریت و تحصیلات مربوطه را دارند. اگر این اتفاق رخ دهد و به سمتی برویم که کسی از بدنه والیبال انتخاب شود، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. درخصوص انتخاب سرمربی تیم ملی هم ما باید روشنگری کنیم. همه ما دوست داریم به المپیک، صعود کنیم، اما شانس بسیار اندکی برای صعود به المپیک داریم و باید تلاش خود را در این مسیر انجام دهیم، ولی کار بسیار سختی در پیش است. والیبال ما در جایگاه پانزدهم دنیاست و باید تلاش کنیم که به جایگاه‌های بالاتری برسیم و برای انتخاب سرمربی تیم ملی باید ببینیم که چه امکانات و چه برنامه‌ای داریم. الان مربی‌های تراز اول دنیا چرا دست رد به سینه ما می‌زنند؟ چون ما شانس کمی برای صعود به المپیک داریم و این مربی‌ها، اعتباری دارند یا باید پول زیادی به آنها دهیم، یا باید یک قرارداد 4ساله با آنها ببندیم.

 خودتان با مربی خارجی بیشتر موافق هستید یا مربی داخلی؟
بستگی دارد. باید دید چه سیاست و شرایط مالی‌ای پیش روی ماست. ما یا باید کادر فنی خود را تمام ایرانی انتخاب کنیم و درصورت صعود به المپیک یک برنامه بلندمدت را تنظیم یا از ترکیب ایرانی و خارجی یا ترکیب کاملا خارجی استفاده کنیم. هر سه رویکرد می‌تواند شرایط خوبی را ایجاد کند، به شرطی که بتوانیم بستر لازم را ایجاد کنیم. ما مربیان جوان، خوب و باانگیزه‌ای در ایران داریم، اما باید نسبت به شرایط شفاف‌سازی‌ای صورت دهیم.

 ما با یک نسل طلایی در والیبال‌مان مواجه بودیم که افتخارات زیادی را در رقابت‌های مختلف به دست آورد، اما الان به شکل ایده‌آلی نتوانستیم یک نسل خوب دیگری را به والیبال معرفی کنیم. فکر می‌کنید که چه فرآیندی باید طی شود که ما شاهد یک نسل خوب دیگر در والیبال کشورمان باشیم؟
تعدادی از بازیکنان یک‌سری ویژگی منحصربه‌فردی دارند که دیگر تکرار نمی‌شوند. رکورد و بازیکن خوب جایگزین دارند. من خیلی به القاب، کاری ندارم اما می‌توانیم با کار بهتر، تیم بهتری درست کنیم.  مطمئنم با جوانان خوبی که داریم، می‌توانیم نتایج بهتری را کسب کنیم. ما ظرفیت بسیار خوبی در والیبال داریم و اگر بتوانیم استعدادیابی بهتری را صورت دهیم و شرایط بهتری را در والیبال کشورمان رقم بزنیم، می‌توانیم شاهد یک تیم خوب در والیبال کشورمان باشیم. همه نسل‌ها زحمت کشیدند و همه در جایگاه خود تلاش کردند و ما نباید توقف کنیم و این روبه جلو بودن، نیازمند برنامه‌ریزی و همدل بودن است.

  فکر می‌کنید که تیم ملی والیبال ایران چقدر شانس صعود به المپیک را دارد؟



آرزوی من است که تیم ملی به المپیک صعود کند و آن روزی که این اتفاق رخ دهد، من اشک شوق خواهم ریخت. اگر والیبال ایران به المپیک صعود نکند، مردم دنیا از دیدن والیبال ما و جوانان رعنای ما محروم می‌شوند. واقعیت این است که ما شانس کمی داریم و برای والیبال ما بد است که بعد از 2دوره صعود به المپیک، نتوانیم به این رقابت‌ها صعود کنیم. ما با این ظرفیت باید به جام جهانی و المپیک صعود کنیم و باید برنامه‌ریزی خوبی در این راستا داشته باشیم.

  26اسفند، انتخابات فدراسیون والیبال در پیش است و چه چشم‌اندازی برای این انتخابات در نظر دارید؟
جا دارد از زحمات آقایان داورزنی و مرادی تشکر کنم. این دو عزیز در لیست نهایی قرار نگرفتند، ولی ظرفیت‌های منحصربه‌فردی دارند که می‌توانند در کنار والیبال بمانند و کمک کنند. امیدوارم انتخابات خوبی برگزار شود و قطعا این انتخابات برای مردم، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک اهمیت دارد و ما باید تلاش کنیم که انتخابات سالمی داشته باشیم و فرد اصلح را انتخاب کنیم. نباید شائبه‌ای پیش بیاید که فدراسیون والیبال به سمتی رفته است که از یک نامزد خاص دارد حمایت می‌کند، چون امکانات و ابزار دست آقای مرادی و فدراسیون است و نباید با دعوت از هیأت‌ها به هتل و گرفتن نظرات‌شان شائبه‌ای را پیش آورد. قطعا هیأت‌ها و باشگاه‌های ما باهوش هستند.

 فکر می‌کنید این شائبه چقدر انتخابات والیبال را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؟
همه به‌عنوان یک شهروند حق انتخاب شدن و تبلیغات داریم. همانطور که نظام به نهادهای اجرایی و دولتی دستور داده است که حق استفاده از امکانات دولتی برای یک فرد خاص وجود ندارد، در این انتخابات هم باید چنین روندی اجرایی شود. الان آقای تقوی مشاور فدراسیون است و این دعوت‌ها شائبه ایجاد می‌کند. اگر قرار به دعوت است، ما هم باید حضور داشته باشیم و برنامه‌های خود را به هیأت‌ها بگوییم. این حرف هر 5کاندیدا به غیر از آقای تقوی است.

  با وجود این فکر می‌‌کنید چه سرنوشتی را برای انتخابات والیبال باید متصور باشیم؟
قطعا وزارت ورزش اینها را رصد می‌کند. رویه‌های قانونی درست انجام شده است، اما در فراخوان اعتراضاتی داشتیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در والیبال رخ دهد. اگر از بیت‌المال هزینه می‌شود، برای 5کاندیدای دیگر بستر آماده شود تا این نامزدها هم برنامه‌های خودشان را به هیأت‌ها و باشگاه‌ها بدهند؟

  کلام پایانی؟
آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم انتخابات خوبی داشته باشیم و سیاست نظام و وزارت ورزش و جوانان این است که افراد متخصص آن حوزه و ورزشی در انتخابات فدراسیون‌ها حضور داشته باشند. مطمئن هستم که هیأت‌ها و باشگاه‌ها، بازیکنان و کسانی که برای والیبال دل می‌سوزانند، قطعا فرد اصلح را انتخاب خواهند کرد.