روند مطلوب تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی


گروه صنعت و‌تجارت:بانک مرکزی با تکذیب توقف پرداخت ارز کالاهای اساسی اعلام کرد: ۲۷ درصد واردات که مربوط به کالا‌های اساسی و داروست، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود.
به گزارش تجارت، بانک مرکزی در واکنش به انتشار مطالبی با عنوان "توقف اختصاص ارز کالا‌های اساسی" و طرح ادعایی به نقل از عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مبنی براینکه "بیش از یک ماه است که به کالا‌های اساسی ارز تخصیص نیافته است" ضمن تکذیب این ادعای نادرست و عاری از حقیقت، اعلام کرد: براساس امار موجود در یک ماهه ابتدایی سال جاری 2 میلیارد و 772 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.
براین اساس طی فروردین ماه سال جاری، 621 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی و دارو با نرخ 28 هزار و 500 تومان تامین شد که 548 میلیون دلار آن بابت کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل اقلام گندم، دانه‌های روغنی نهاده‌های دامی بوده است.
لازم به ذکر است طی این مدت تامین 69 درصد نیاز‌های وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار 41000 هزار تومان (ارز نیمایی) صورت گرفته است. 27 درصد واردات که مربوط به کالا‌های اساسی و داروست، با نرخ دلار 28 هزار و 500 تومان تامین می‌شود.



نیاز‌های بخش خدمات هم، که حدود 4 درصد است، با نرخ 43 هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی ارز تامین شده نیز عدد 37500 تومان را نشان می‌دهد.
همچنین معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای فروردین ماه تا یکم اردیبهشت ماه امسال، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. علی طرزعلی در خصوص روند تامین ارز در سال جاری، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت ماه ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، ‌خدمات،‌ تجهیزات صنعتی و سایر موارد تامین ارز از سوی بانک مرکزی تامین شد.
وی افزود: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۲۱ میلیون دلار،‌ برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و برای خدمات ۵۳۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.
معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان داشت: برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۴۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۲۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.
طرزعلی ادامه داد: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۳۹۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۱۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» ۱۵۵معادل میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۱۶۵، ۲۶، ۱۲۶، ۹۱ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایاین فروردین ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. وی اضافه کرد: علاوه بر این گروه‌ها، ۸۶۱ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۳۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.
معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: همچنین طی ۱۸ مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تا کنون ۲۴۶۱ کیلوگرم طلا به فروش رسیده است؛ البته ۱۹ مرحله حراج در روز ۲ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.
«علی سعیدی» مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز اخیرا در ادامه ارائه گزارش های تامین ارز و معاملات طلای این مرکز گفت: ۴۵۸ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو تامین شد. کالاهای تجاری و بازرگانی نیز ۱۲۶۹ میلیون دلار را به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد ۴۵۶ میلیون دلار را نشان می دهد. تامین ارز گروه خدمات نیز ۸۵ میلیون دلار بوده است.
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با بیان اینکه در مجموع یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است، تشریح کرد: تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب ۲۹۰ و ۱۵۳ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند. همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل ۹۹، ۸۲، ۵۶ و ۱۱۳ میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، ۲۴، ۱۰۰، ۷۲ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند. علاوه بر این گروه ها، ۶۲۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۰۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.