اخبار کوتاه


کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در سال ۱۴۰۲

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در ایران طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال جاری نیز با تدابیر اتخاذ شده این رویه ادامه خواهد داشت.علیرضا پیمان پاک - قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی - در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: طبق اعلام بانک جهانی، تورم غذایی ایران در سال ۱۴۰۲ در حالی ۴۸ درصد کاهش پیدا کرد که در همان سال با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی نیمی از کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، به تالار دوم منتقل شده است. در سال جاری نیز با تدابیر اتخاذ شده این رویه ادامه خواهد داشت.
داده‌های مرکز آمار ایران در اسفندماه سال گذشته نشان می‌داد که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن ۱۴۰۲ به ۴۵.۱ درصد رسیده است. در بین ۱۰ مواد غذایی مورد بررسی، گوشت قرمز با تورم ۹۳ درصدی رکورددار است.
نان و غلات نیز از آن‌جایی که کالایی استراتژیک شناخته می‌شوند و مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تورم ۲۴ درصدی را در بهمن گذشته به ثبت رسانده‌اند که همین رقم هم قابل توجه است.

 

افزایش صادرات زعفران‌ با بسته‌بندی

مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بسته‌بندی زیر ۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲ به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش قیمت این محصول در کشور و بازارهای بین‌المللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش این محصول هستیم. وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت که ۲۲ درصد از زعفران‌های صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱ این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است. لطیفی تصریح کرد: ۳۱.۴ تن از زعفران های صادر شده در سال ۱۴۰۲ زعفران‌هایی با بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم بودند که این محصول با این بسته‌بندی، نسبت به سال قبل ۶۷.۲ درصد افزایش داشته است و ۴۲ کشور مقصد آن بودند. همچنین ۱۳۱ کیلوگرم پودر زعفران، در بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم در سال قبل صادر شد که این محصول فرآوری شده نسبت به سال قبل رشد ۵۶ درصدی داشته و ۱۱ کشور خریدار مستقیم آن بودند.