پوتین اقتصاد را به کمک ارابه جنگی آورد!


گروه سیاسی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از پیروزی و ابقای مجدد خود در منصب ریاست‌جمهوری لیست کابینه جدید دولت را ارائه کرد. پوتین که تا سال 2030 در قدرت خواهد بود، جراحی‌های بزرگی را در وزرات‌خانه‌های کلیدی انجام داده که شاید بیش از همه معرفی یک اقتصاددان برای وزارت دفاع است. سناتورها در مورد نامزدهای پیشنهادی رئیس‌جمهور روسیه در جلسات کمیته در ۱۳ می و در جلسه شورای فدراسیون در ۱۴ مه رایزنی خواهند کرد.
به گزارش «تجارت»، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی حکمی، سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور را به عنوان دبیر شورای امنیت ملی روسیه منصوب و نیکلای پاتروشف، دبیر پیشین این شورا را برای انتقال به پستی دیگر از سمت دبیری شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، برکنار کرد. لیست کامل وزرای پیشنهادی ولادیمیر پوتین عبارتند از: وزیر امور داخلی، ولادیمیر کولوکولتسف - وزیر دفاع مدنی، شرایط اضطراری و امداد در بلایای طبیعی، الکساندر کورنکوف - وزیر امور خارجه، سرگئی لاوروف - وزیر دفاع، آندری بلوسف - وزیر دادگستری، کنستانتین چویچنکو - رئیس سرویس اطلاعات خارجی، سرگئی ناریشکین - رئیس سرویس امنیت فدرال، الکساندر بورتنیکوف - رئیس سرویس فدرال نیروهای گارد ملی، زولوتوف ویکتور واسیلیویچ - رئیس سرویس امنیت فدرال، دیمیتری کوچنف - رئیس اداره اصلی برنامه‌های ویژه رئیس‌جمهور، الکساندر لینز.

سورپرایز بزرگ پوتین: اقتصاددانی که وزیر دفاع می‌شود!
مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تغییر در کابینه را می‌توان در ارتباط با تغییر وزیر دفاع دانست. رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفت «آندری بلوسوف» را جایگزین «سرگئی شویگو» کند؛ وزیر دفاعی که از سال ۲۰۱۲ در وزارت دفاع روسیه خدمت کرده است. سرگئی شویگو که از سال ۲۰۱۲ ریاست وزارت دفاع روسیه را بر عهده داشت به عنوان دبیر شورای امنیت منصوب شد. پوتین پیشنهاد کرده است که آن دری بلوسف به عنوان رئیس جدید وزارت دفاع روسیه منصوب شود. بلوسوف پیش از این به عنوان وزیر توسعه اقتصادی، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور اقتصادی و معاون اول نخست وزیر، که بر بلوک اقتصادی نظارت داشت، خدمت کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که تصمیم برای انتصاب بلوسف به عنوان وزیر دفاع با نیاز‌های اقتصاد بلوک امنیتی به بخشی از اقتصاد کشور مرتبط است. اکنون بودجه وزارت دفاع به سطح دهه ۱۹۸۰ نزدیک شده است، که بحرانی نیست، اما بسیار مهم است. پسکوف تاکید کرد، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، سمت خود را حفظ خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که انتصاب بلوسف به هیچ وجه سیستم فعلی را از نظر مسائل دفاعی تغییر نخواهد داد. شویگو به‌عنوان دبیر شورای امنیت روسیه، در کنار سایر موضوعات، بر کار سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی که اخیراً مستقیماً زیرمجموعه رئیس جمهور شده است، نظارت خواهد کرد. جدای از آن، شویگو معاون رئیس جمهور در کمیسیون نظامی-صنعتی نیز خواهد شد. اکنون پوتین رئیس آن است، در حالی که دیمیتری مدودف معاون اول او در این نهاد است.

بلوسوف؛ وزیر دفاع جدید پوتین کیست؟
«آندری بلوسوف» در کابینه قبلی معاون اول نخست‌وزیر بود و بر توسعه اقتصادی روسیه نظارت داشت. او در تاریخ ۱۷ مارس ۱۹۵۹ در مسکو در خانواده «رام بلوسوف» دانشمند و اقتصاددان شوروی که در اصلاحات اقتصادی دهه ۱۹۶۰ نقش داشت، به دنیا آمد. او که در سال ۱۹۸۱ با درجه ممتاز از دانشگاه دولتی مشهور روسیه در رشته اقتصاد و سایبرنتیک فارغ‌التحصیل شد، در سال ۲۰۰۶ دکتری اقتصاد گرفت. از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰، بلوسف بر تحقیقات علمی متمرکز شد و سمت‌های گوناگونی را در موسسات تحقیقاتی دولتی برعهده داشت. او در سال ۲۰۰۰ مدیرکل مرکز تحلیل اقتصاد کلان شد و بدین‌ ترتیب نیازهای عملی دولت را برآورده کرد. لازم به ذکر است که او همزمان به عنوان مشاور مستقل رئیس‌جمهور روسیه خدمت کرد و تا سال ۲۰۱۰ با مرکز تحقیقات استراتژیک برنامه توسعه روسیه همکاری داشت. او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت بود و پس از آن ریاست بخش اقتصاد و دارایی در کابینه «دیمیتری مدودف» را بر عهده داشت؛ شخصی که در حال حاضر معاون شورای امنیت روسیه است و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به عنوان رئیس‌جمهور خدمت می‌کرد. «آندری بلوسوف» از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در سمت وزیر توسعه اقتصاد بوده و سپس به عنوان نماینده روسیه در «بانک اروپایی بازسازی و توسعه» و هم‌چنین به عنوان معاون در «بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه» فعالیت کرد. وی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در دفتر ریاست جمهوری به عنوان مشاور ولادیمیر پوتین در امور اقتصادی مشغول به کار بود. در سال ۲۰۲۰ هم بلوسوف به عنوان معاون اول نخست‌وزیر منصوب شد و تا ۷ مه این کار را انجام داد. علاوه بر این، از تاریخ ۳۰ آوریل تا ۱۹ مه که «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه درگیر بیماری کرونا بود، بلوسوف وظایف رئیس خود را انجام می‌داد. «آندری بلوسوف» که با «لاریسا آودیوا» روزنامه‌نگار روسی ازدواج کرده و از ازدواج قبلی خود یک پسر به نام «پاوِل» دارد، هرگز در ارتش خدمت نکرده و هیچ ارتباط شناخته شده‌ای با حوزه نظامی ندارد.

وزرایی که در جای خود ابقا شدند



سرگئی شویگو در حکمی به عنوان دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه منصوب شد. دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: شویگو همچنین معاون رئیس جمهور فدراسیون روسیه در کمیسیون نظامی-صنعتی و ناظر بر کار سرویس فدرال برای همکاری های نظامی-فنی خواهد بود. پسکوف همچنین تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای انتصاب یک مقام غیرنظامی (آندری بلوسف) به سمت ریاست وزارت دفاع را با لزوم ارائه نوآوری ها توضیح داد. پسکوف بر لزوم ادغام اقتصاد بلوک امنیتی به طور کلی و وزارت دفاع به طور خاص در اقتصاد کشور تاکید کرد.
رئیس جمهور روسیه همچنین الکساندر کورنکوف که در دولت قبل این کشور به عنوان وزیر شرایط اضطراری مشغول فعالیت بود را برای تصدی دوباره این مسئولیت پیشنهاد کرد. ژنرال کورنکوف پیش از این از ۲۵ مه ۲۰۲۲ تاکنون مسئولیت وزارت شرایط اضطراری را بر عهده داشت. او چهارمین وزیر این وزارتخانه بود که دسامبر ۱۹۹۰، ابتدا به عنوان سپاه نجات روسیه تشکیل شد. کورنکوف قبل از تصدی مسئولیت وزارت شرایط اضطراری، در سرویس امنیت فدرال و گارد ملی روسیه خدمت می‌کرد و در برخی مأموریت‌های ویژه، معاون رئیس‌جمهوری این کشور بود. در طول ۲ سال تصدی مسئولیت این وزارتخانه توسط وی، تعداد آتش‌سوزی‌ها در اماکن مسکونی روسیه میزان قابل توجهی کاهش یافت.
پوتین به شورای فدراسیون روسیه همچنین پیشنهاد کرد که کنستانتین چویچنکو، مسئولیت وزارت دادگستری این کشور را در دولت جدید نیز برعهده داشته باشد. کنستانتین چویچنکو از سال ۲۰۲۰ به عنوان وزیر دادگستری فعالیت داشته است. قبل از آن، او به مدت ۲ سال به عنوان معاون نخست وزیر در دفتر دیمیتری مدودف کار می‌کرد و قبل از آن، به مدت ۱۰ سال ریاست بخش کنترل در دفتر ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه را بر عهده داشت. چویچنکو همچنین کمیسیون صدور گواهینامه در روسیه را مدیریت کرد و به مسائل اصلاحات اداری پرداخت. وی یکی از هشت کارمند دولتی روسیه است که رتبه مشاور دولتی فعال دادگستری را دریافت کرد.