نبرد خنده با عرفان به سبک سریال‌های ترکی

 [شهروند] در شرایطی که در روزهای اخیر فیلم‌های سینمایی «نیلگون» و «تاوان» نیز روی پرده آمده و به اصطلاح به چرخه اکران اضافه شده‌اند، اما هنوز و همچنان رقابت گیشه‌ها بین «تمساح خونی» و «مست عشق» در جریان است و به گفته کارشناسان، اقتصاد سینمای گردونه شانس به نفع این دو فیلم می‌چرخد که البته هنوز سهم «تمساح خونی» بیشتر است و این فیلم همچنان می‌فروشد و سعی دارد فاصله خود را با «مست عشق» حفظ کند. این مطلب با توجه به وضعیت گیشه و سهم هر کدام از فیلم‌های اکران از فروش کلی فیلم‌های روی پرده تنظیم شده است.

گیشه در یک نگاه
از ابتدای امسال تاکنون 11 فیلم روی پرده رفته و طبق آمار سمفا تا همین دو روز گذشته بیشتر از ۵میلیون و ۴۳۶هزار و ۲۴۵ نفر را پای گیشه سالن‌های سینمایی کشانده‌اند که ماحصل این استقبال عبور مجموع فروش سینمای ایران در کمتر از دو ماه از مرز 300میلیارد تومان است. در واقع با دقتی نسبی بر اساس آمار سمفا می‌توان گفت که 11 فیلم روی پرده سینمای ایران در پنجاه‌وچند روز آغازین سال نزدیک به ۳۱۴میلیارد و ۶۳۷میلیون تومان فروخته‌اند. سهم هفته گذشته از این 5میلیون و اندی تماشاگر، اما، حدود 900هزار نفر بوده که فروشی حدود ۴۷میلیارد و ۲۵۳میلیون تومان را رقم زده‌اند. دومیلیارد تومان کمتر از هفته قبل از خود که البته آنقدری نیست که فکر کنیم شور و شوق تماشاگران «مست عشق» برای استقبال از فیلم مورد انتظارشان کاهش یافته است!

پرفروش‌ترین فیلم هفته
به‌رغم فروش نزدیک به دو برابری «تمساح خونی» در قیاس با «مست عشق»، اما این ساخته جدید حسن فتحی پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته بوده. این فیلم که از پنجم اردیبهشت اکران شده، به عنوان یک فیلم غیرکمدی نه‌تنها در اتفاقی عجیب پرفروش‌ترین فیلم روی پرده بوده، بلکه چنان رکوردهایی برجای گذاشته که شاید به این زودی تکرارشدنی نباشد. از جمله اینکه این فیلم شاید تنها فیلم غیرکمدی این سال‌ها باشد که در قیاس با دو فیلم کمدی روی پرده -«تمساح خونی» و «سال گربه»- بیشتر فروخته، بلکه فروش حدود پنج برابری این فیلم در دو هفته گذشته یک رکورد قابل توجه به شمار می‌آید.
این البته تنها رکوردی نیست که در اختیار این فیلم قرار دارد. «مست عشق» با جذب ۵۱هزار مخاطب و فروش ۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی خود در نخستین روز نمایش عمومی اکران را با رکوردشکنی آغاز کرد و در ادامه نیز به رکوردهای قابل توجهی دست یافت. این فیلم که در هفت روز گذشته با فروش ۲۴میلیارد و ۹۴۰میلیون تومان -به‌رغم کاهش ۵میلیاردی نسبت به هفته قبلش- پرفروش‌ترین فیلم روی پرده بوده، در حال حاضر در حوالی بیستمین روز اکران با جذب یک‌میلیون و ۲۲۵هزار تماشاگر فروشی نزدیک به 73میلیارد تومان را تجربه کرده است که همان‌طور که گفته شد برای یک فیلم کمدی غیرقابل تصور است. درباره این فیلم باید به این نکته نیز اشاره کرد که در شرایطی که هفته گذشته میانگین حضور تماشاگران در هر سانس 49 نفر بوده، میانگین مخاطبان «مست عشق» در هر سانس نزدیک به ۶۰ نفر بوده که به این معناست که این فیلم شلوغ‌ترین سالن‌ها را دارد. «مست عشق» با فروش 73میلیارد تومان در حال حاضر هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران (از نظر میزان فروش ریالی) به‌شمار می‌آید و با توجه به روند اقبال مخاطبان به این فیلم، این شانس را دارد تا ظرف تنها یک هفته دیگر خود را تا جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی نیز بالا بکشد. «مست عشق» پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران نیز محسوب می‌شود. با اینکه بسیاری عقیده دارند فیلمی که داستانی در مایه‌های سریال‌های ترکی و بازیگرانی چون شهاب حسینی و پارسا پیروزفر و البته یکی دو نفر را هم از همان سریال‌های ترکی به کار گرفته، نمی‌تواند ادعای جدی بودن داشته باشد!

رقبای قدرتمند



فروش بالای «مست عشق» البته به این معنا نیست که رقبای این فیلم بیکار نشسته‌اند. نه. «تمساح خونی» به عنوان رقیب اصلی این فیلم هنوز هم خوب می‌فروشد و نه‌تنها همچنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ است، بلکه مقام سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ایران و البته رده دوم جدول فروش هفتگی را نیز در اختیار دارد. این فیلم در هفت روز گذشته حدود ۸میلیارد و ۵۲۲میلیون تومان فروخت که یک‌میلیارد تومان بیشتر از هفته گذشته‌اش بود.  «تمساح خونی» تاکنون ۲میلیون و ۳۰۳هزار نفر را به سالن‌ها کشانده و بیش از ۱۳۸میلیارد تومان بلیت فروخته است. با این حال، فروش هفته گذشته این فیلم تنها یک‌میلیارد تومان بیشتر از «سال گربه» مصطفی تقی‌زاده بوده که در هفت روز گذشته ۷میلیارد و ۷۳۱میلیون فروخته و با مجموع فروش بیش از 42میلیارد تومان خود را به رده سوم جدول پرفروش‌ترین آثار اکران حال حاضر سینمای ایران رسانده است. بهرام افشاری، سارا بهرامی، هومن برق‌نورد، شبنم قربانی، نوشین تبریزی و رضا رشیدپور بازیگران این فیلم هستند.

واقعیت شیرین
«بی‌بدن» به عنوان چهارمین فیلم پرفروش سینمای ایران -از آغاز سال- هفته گذشته با ۳میلیارد و ۲۹۲میلیون تومان مجموع فروش خود را به بیش از 38میلیارد تومان رساند تا بیش و پیش از هر چیزی این موضوع را تایید و تاکید کند که فیلم غیرکمدی هم اگر خوب ساخته شود، حتی در همین سینمای نیم‌بند و بیمار کمدی‌زده این روزها هم خودش را به جایی خواهد رساند. شاهد این مثال این واقعیت امیدوارکننده است که از چهار فیلم پرفروش امسال دو فیلم غیرکمدی هستند. «آسمان غرب» با فروش یک‌میلیارد و ۳۲۶میلیون تومان در هفته گذشته پنجمین فیلم پرفروش هفته بوده. «ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان» ششمین جایگاه را به خود اختصاص داده و «آپاراتچی» نیز رده هفتم را در اختیار دارد.