غول‌های فناوری در خدمت آپارتاید صهیونیست‌ها

[فرشته کیانی] چگونه غول‌های فناوری آمریکا از نسل‌کشی و آپارتاید مجهز به هوش مصنوعی اسرائیل حمایت می‌کنند؟ شبکه خبری الجزیره در مقاله‌ای به قلم مایکل کوت، عضو پروژه جامعه اطلاعاتی دانشکده حقوق ییل آمریکا، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه ژوهانسبورگ و نویسنده کتاب «استعمار دیجیتال: امپراتوری ایالات متحده و امپریالیسم جدید در جنوب جهانی» به این موضوع پرداخته و گفته است نسل‌‌کشی با کمک هوش مصنوعی فقط نوک کوه یخ است. درست مانند آنچه در آفریقای جنوبی قرن بیستم انجام دادند، غول‌های فناوری امروزی مستقر در آمریکا به فرصتی برای سود بردن از آپارتاید اسرائیل -محصول جانبی استعمار دیجیتالی تحت هدایت آمریکا- دست یافته‌‍‌اند.

هوش مصنوعی در خدمت آپارتاید و صهیونیسم
اندکی پس از حملات 7 اکتبر به اسرائیل، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر و با اسرائیلی‌ها همدردی کرد، بدون اینکه نامی از فلسطینی‌ها ببرد. سایر مدیران فناوری -از جمله متا (شرکت مادر فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ)، آمازون، مایکروسافت و آی‌بی‌ام (IBM)- هم پشتیبانی گسترده خود را از اسرائیل ابراز کردند. از آن زمان، که ارتش اسرائیل نزدیک به 35 هزار فلسطینی از جمله نزدیک به 15 هزار کودک را قتل عام و زیرساخت‌های غزه را ویران کرد، آنها بیشتر سکوت کرده‌اند. برای رقم‌زدن این سطح تکان‌دهنده از تخریب، ارتش اسرائیل از هوش مصنوعی AI)) که برای تعیین اهداف با نظارت اندک انسانی طراحی شده، کمک گرفته است. مشخص نیست که غول‌های فناوری خارجی تا چه حد مستقیما در این پروژه‌ها مشارکت دارند، اما قطعا بسیاری از زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز برای ساخت این تجهیزات از جمله تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته، نرم‌افزار و رایانش ابری را تامین می‌کنند. در میان این نسل‌کشی با کمک هوش مصنوعی، غول‌های فناوری‌ در آمریکا بی‌سر و صدا به تجارت معمول خود با اسرائیل ادامه می‌دهند. شرکت اینتل از سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری در کارخانه تراشه واقع در اسرائیل خبر داده، در حالی که مایکروسافت پلتفرم ابری جدید Azure را در این کشور راه‌اندازی کرده است. هیچ یک از اینها نباید تعجب‌آور باشد. دهه‌هاست «سیلیکون ولی» (مکان جای‌گیری شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در آمریکا) از رژیم آپارتاید اسرائیل حمایت کرده و فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری لازم را برای تقویت اقتصاد خود و اشغال فلسطین تامین می‌کند. درست مانند آنچه در آفریقای جنوبی قرن بیستم انجام دادند، غول‌های فناوری امروزی مستقر در آمریکا به فرصتی برای سود بردن از آپارتاید اسرائیل -محصول جانبی استعمار دیجیتالی تحت هدایت آمریکا- دست یافته‌‍‌اند.
نسل‌کشی غزه به کمک فناوری غربی‌ها
غول‌های فناوری به طرق مختلف در اشغال، سلب مالکیت و سوءاستفاده از فلسطینیان توسط اسرائیل شریک بوده‌اند. شاید مهم‌ترین مورد، حمایت آنها از نظارت فراگیر اسرائیل بر جمعیت بومی مناطق اشغالی باشد. در مارس 2021، گوگل به همراه آمازون قراردادی 1.2 میلیارد دلاری در زمینه خدمات رایانش ابری برای اسرائیل و تشکیلات دفاعی‌اش امضا کردند. این دو شرکت به اسرائیل ظرفیت ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها از جمله تشخیص چهره، تشخیص احساس، بیومتریک (زیست‌سنجی) و اطلاعات جمعیت‌شناختی را در پروژه Nimbus ارائه می‌دهند. این معاهده پس از آنکه کارکنان گوگل و آمازون با راه‌اندازی کمپین « No Tech for Apartheid» (تکنولوژی را برای آپارتاید به کار نگیرید) خواستار پایان دادن به این قرارداد شدند، در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. برخی گزارش‌ها‌ نشان می‌دهد ارتش اسرائیل از سیستم‌های جدید مجهز به هوش مصنوعی مانند «Lavender» و «The Gospel» برای تصمیم‌گیری در مورد اهداف بمباران غزه استفاده می‌کند. به گفته یکی از مقامات سابق اطلاعاتی اسرائیل، «The Gospel» یک «کارخانه ترور جمعی» را ایجاد کرده که در آن تاکید بر کمیت است، نه کیفیت. همچنین طبق برخی گزارش‌ها گوگل با وجود نسل‌کشی ادامه‌دار، مستقیما با وزارت دفاع اسرائیل همکاری می‌کند. این شرکت همچنین به نیروهای اسرائیلی اجازه می‌دهد تا از سرویس تشخیص چهره Google Photos برای اسکن چهره فلسطینی‌ها در سراسر غزه استفاده کنند. با این حال، نسل‌‌کشی با کمک هوش مصنوعی فقط نوک کوه یخ است. دهه‌هاست شرکت‌های فناوری آمریکایی و سرمایه‌گذاران بی‌سر و صدا به سیستم آپارتاید دیجیتال اسرائیل کمک کرده‌اند. برای نمونه شرکت «آی‌بی‌ام»، که همکار رژیم آپارتاید برای مرتب‌سازی افراد بر اساس نژاد و سیاست جداسازی و تبعیض بود، سیستم Eitan سازمان جمعیت، مهاجرت و مرز اسرائیل (PIBA) را طراحی و راه‌اندازی کرده، جایی که اطلاعات شخصی مردم فلسطین و سوریه که توسط اسرائیل جمع‌آوری شده است، ذخیره و مدیریت می‌شود.



 
همدستی شبکه‌های اجتماعی برای سانسور مطالب حامیان فلسطین
شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به آپارتاید و اشغال اسرائیل کمک کرده‌اند. در سال 2022، یک گزارش خارجی نشان داد که سیاست‌های گفتاری فیس‌بوک و اینستاگرام نشان‌دهنده سوگیری علیه فلسطینی‌هاست. این سانسور آشکار علیه فلسطینیان، تا کنون ادامه دارد. در دسامبر 2023، دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که شرکت متا به سرکوب پست‌های طرفدار فلسطین در فیس‌بوک و اینستاگرام ادامه می‌دهد. از 1050 پست بررسی‌شده، 1049 مورد دارای محتوای صلح‌آمیز حامی فلسطین بود که سانسور یا سرکوب شده بود. شرکت‌های ایکس (توییتر سابق) و یوتیوب هم متهم به سانسور صداهای طرفدار فلسطین هستند. دولت‌های غربی، از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا، شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی را تحت فشار قرار داده‌اند تا محتواهای حامی فلسطین را بررسی و سانسور کنند، اما ارتش اسرائیل و دولت آن با حمایت گسترده، آزادانه پست‌هاشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.