تکرار روزهای تلخ برای بورس


گروه اقتصاد کلان: روند نزولی بازار سرمایه شتاب گرفت. در حالی که وضعیت بازار سرمایه در هفته های گذشته در یکی از نامطلوب ترین دوره های زمانی خود طی سال های اخیر قرار داشته است، روز گذشته با یک افت سنگین شاخص کل بورس 62 هزار واحد سقوط کرد. پیش از این و طی هفته ها اخیر بازار سرمایه 12 کندل پیاپی منفی را ثبت کرده بود که یک رکورد تاریخی به حساب می آمد. به نظر می رسد روند نزولی قیمت دلار از یک سو و همچنین بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی از مهمترین دلایل سقوط بورس در روزهای اخیر باشد. کارشناسان هشدار می دهند که اگر بازار ساز تصمیم اطمینان بخشی را در روزهای آینده اتخاذ نکند، احتمال رخ دادن سناریوی بدتر نیز برای بازار وجود دارد. از همین رو و به دلیل شرایط ویژه بازار سرمایه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در آخرین روزهای کار مجلس خواستار تشکیل جلسه ویژه در خصوص وضعیت این بازار شده است. محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی دیروز یکشنبه صحن مجلس در تذکری با اشاره به وضعیت بازار سرمایه از رئیس مجلس خواست که طی هفته جاری برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده‌ در این زمینه در دستور کار قرار بگیرد. او با تاکید بر اهمیت موضوع تامین مالی در کشور اظهار کرد: اکنون بدون رعایت ضوابط و مقررات اوراق با نرخ‌های بسیار بالا از طریق بانک مرکزی و دستگاه‌های دولتی منتشر می‌شود که به شدت در بازار سرمایه کشور اثر منفی گذاشته و مشکل ایجاد کرده است. خواهش می‌کنم این موضوع بصورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد. رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: در کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی جلسه داریم و این موضوع را مطرح خواهیم کرد اما نیاز است که حمایت‌های خود را در حوزه سیاست‌های پولی و بازار سرمایه به صورت ویژه اعلام کنیم. حالا باید دید بعد از این درخواست آیا مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس دست به اقدام تازه ای برای خروج بازار سرمایه از بحران خواهند زد یا خیر؟

ارزیابی کارشناسی از وضعیت بورس
حسن حسین‌‌‌‌نیا با بیان اینکه بازار سهام هفته گذشته را نیز با افت ارزش و حجم معاملات ادامه داد گفت: هرچند موضوع بند س تبصره ‌۶ قانون بودجه‌ با اصلاح دغدغه‌های فعالان بسته شد اما انگیزه‌ای برای خروج از بحران فعلی نشد. وجود ریسک‌ های عدیده و جو بی‌اعتمادی سنگین منجر به رکودی کم‌سابقه در بورس شده است. او ادامه داد: در این بین افزایش نرخ‌ها اوراق "اخزا" ادامه دارد و حتی نرخ‌های ۳۵‌ درصد نیز به‌وفور یافت که نرخ سود بدون‌ریسک بالایی قلمداد می شود. از سوی دیگر عزم دولت برای فروش بیشتر اوراق دولتی همچنان مانند یک پتک بالای سر بورس حضور دارد. امری که نرخ تامین مالی برای تولیدکننده را افزایش داده و در کنار کاهش حاشیه سود تولید که در فصول اخیر مداوم بوده به معضل سودآوری صنایع بورسی افزوده است. اعلام و ارجاع رسیدگی به دغدغه‌های بورسی از سوی رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد، بانک‌ مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ‌نیز با توجه به عدم‌ارائه راهکار عملیاتی و نبود مشوق‌های موثر باعث‌شده سهامداران با تردید به اخبار خوش نگاه کنند. دوره سخن درمانی در بازار سرمایه به پایان رسیده و شرایطی که به‌زعم رئیس سازمان بورس، زیبنده بازار نیست نیازمند ورود و احیای عملیاتی با رویکرد واقع‌بینانه است. حسین نیا گفت: افت ارزش معاملات به کمتر از ۳.۵‌ هزار میلیارد‌ تومان در ابتدای هفته نیز نشان‌دهنده عدم دورنمای روشن است که اگر ادامه یابد، برگشت به شرایط عادی را بیش از پیش دشوار می‌سازد. بازار سرمایه و روند تولید در صنایع، نیازمند عبور از قیمت‌گذاری دستوری، تغییر در شرایط ارز نیمایی به نفع تولیدکننده و کاهش نرخ بهره است تا بتواند به شعار سال‌ رنگ عملیاتی ببخشد. درهم تنیدگی معناداری بین جهش تولید و رونق بورس وجود دارد که با دنبال‌کردن حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه قابل ارزیابی است.
تحلیل بورس در روز یکشنبه
دیروز شاخص بورس بیش از 62 هزار واحد سقوط کرد که بزرگترین ریزش شاخص در یک سال گذشته از خرداد 1402 به این سو است.



در معاملات روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 62 هزار و 191 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 106 هزار و 485 واحد رسید. این بزرگترین ریزش شاخص در یک سال گذشته از خرداد 1402 به این سو است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 20 هزار و 464 واحدی در رقم 694 هزار و 538 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 668 واحدی به رقم 23 هزار و 132 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 5 هزار و 247 واحد به سطح 124 هزار و 645 واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بورس تهران
روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 378 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. دیروز نماد فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 42 میلیارد تومان بود.
پس از فولاد، نمادهای فملی، سفارس، ثامان و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وتوسم، حسینا، وآتوس، خزامیا و ثفارس تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص
دیروز نمادهای فارس، فولاد و فملی نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسیان، سصفها و نمرینو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای ثغرب، شفام و غپونه نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و ذوب و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.
همچنین دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 906 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 18 هزار و 124 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 26 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 997 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 57 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. سهام ذوب با تعداد 752 میلیون و 324 هزار و 995 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 25 نماد صف خرید داشتند و 192 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 86 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 501 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 400 درصدی به 926 میلیارد تومان رسید.