اخبار کوتاه


«بن‌ سلمان» به ایران می‌آید
ولیعهد عربستان در تماس تلفنی که شب گذشته با «محمد مخبر» داشت، دعوت سرپرست ریاست جمهوری برای سفر به ایران را پذیرفت. سرپرست ریاست جمهوری در پاسخ به تماس تلفنی «محمد بن سلمان» از دستور بسیار خوب ولیعهد عربستان برای استقبال از زوار ایرانی تشکر و بر دعوت رئیس‌جمهور شهید از وی برای سفر به تهران تأکید کرد. مخبر گفت: همانگونه که رئیس‌جمهور فقید ما پیش از این از جنابعالی برای سفر به ایران دعوت کرده بود، مجدداً از جنابعالی دعوت می‌کنم به کشور دوست و برادر خود سفر کنید. ولیعهد عربستان نیز ضمن پذیرش این دعوت، متقابلاً از سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران برای سفر به کشورش دعوت کرد.

رئیس‌جمهور عراق به تهران سفر کرد
رئیس‌جمهور عراق به‌منظور عرض تسلیت در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش وارد تهران شد. «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق در راس هیاتی عالی‌رتبه، امروز (شنبه) به تهران وارد شد.قرار است هیات عراقی در مراسم گرامی‌داشت شهدای خدمت که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در حال برگزاری است، شرکت کند. پیش از این نخست‌وزیر عراق نیز جهت عرض تسلیت در پی شهادت رئیس‌جمهور به تهران سفر کرده بود.

تسلیت آمریکای لاتین به ایران
مردم و مقام‌های کشورهای آمریکای لاتین با حضور در محل سفارتخانه‌های ایران، شهادت شهدای خدمت را تسلیت گفتند. شمار زیادی از مردم و مقام‌های کشورهای آمریکای لاتین با حضور در محل سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران، شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفتند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل مراسم گرامیداشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید و هیات همراه را جمعه شب در سائو پائولو برگزار کرد. این مراسم با حضور چشمگیر مسلمانان لبنانی‌تبار، مسیحیان، مقامات محلی ایالت، مراکز اسلامی مستقر در این ایالت، نمایندگان احزاب و انجمن‌های مدنی، دانشگاهیان، فعالان رسانه‌ای و جمعی از ایرانیان مقیم در مسجد محمد رسول الله(ص) برپا و علاوه بر «عبدالله نکونام» سفیر ایران در برزیل، نمایندگان مجموعه‌های مختلف ایرانی، برزیلی و عربی در سخنانی با گرامیداشت یاد و نام شهیدان سانحه سقوط هلیکوپتر، از ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید و وزیر امور خارجه شهید در زمینه خدمت رسانی به مردم، حمایت جدی از آرمان فلسطین، ظلم ستیزی و عدالت محوری پرداختند و با دولت و مردم ایران ابراز همدردی و همبستگی کردند.

افزایش کمک‌های نظامی غرب به اوکراین به بالاترین سطح ممکن



صدراعظم آلمان اذعان کرد که این کشور به بیشترین حد ممکن کمک‌های نظامی خود به اوکراین رسیده است. «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان اذعان داشت که این کشور به «بیشترین حد ممکن» کمک‌های نظامی خود به اوکراین رسیده است. شبکه راشاتودی با انتشار این مطلب گزارش داد: برلین روز جمعه یک بسته حمایت‌های نظامی جدید برای کمک به اوکراین ارائه کرد که شامل یک تانک لئوپارد، پهپاد و ۸ هزار و ۵۰۰ گلوله ۱۵۵ میلی‌متری بود. جنگ اوکراین در فوریه سال میلادی جاری وارد سومین سال خود شده و تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو در میان حمایت‌های مالی و نظامی غرب از اوکراین در این جنگ ادامه دارد. عملیات روسیه در روزهای اخیر در مناطق مهم راهبردی، از جمله خارکیف شدت یافته است و گزارش‌ها حاکی از چالش‌های جدی نیروهای مسلح اوکراین برای مقابله با این حملات، از جمله کمبود نیروی انسانی در جبهه‌ها، کمبود مهمات و تسلیحات و ضعف در ایجاد استحکامات کافی در خط مقدم برای مقابله با نیروهای روسیه است.

بخشی از اسکله شناور آمریکا در غزه را آب برد
رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند امواج دریا بخشی از اسکله شناور آمریکا در غزه را با خود برد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: امواج دریا بخشی از اسکله شناور آمریکا در غزه را با خود به سواحل شهر اشدود برد. این کانال افزود: یگان دریایی اسرائیل به متصل کردن بخشی از اسکله آمریکا که امواج آن را با خود برده بود، کمک می‌کند. هفته گذشته ارتش آمریکا ادعا کرد اولین محموله کمک‌های بشردوستانه از طریق این اسکله تخلیه شده و کامیون‌ها انتقال آن را به سمت نوار محاصره شده غزه آغاز کرده‌اند. در ماه مارس، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تأسیس این بندر را با هزینه‌ ۳۲۰ میلیون دلاری، به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی به دلیل محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک‌های زمینی به باریکه غزه اعمال کرده است، اعلام کرد.

مسکو به توافق هسته‌ای با ژاپن خاتمه داد
وزرات امور خارجه روسیه اعلام کرد به دلیل سیاست‌های «غیردوستانه» دولت ژاپن، از توافق هسته‌ای با این کشور خارج می‌شود. وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه تایید کرد که مسکو رسما به توافق همکاری خود در زمینه خلع سلاح با توکیو پایان داده است. روند لغو این توافق از شش ماه پیش و پس از آن آغاز شد که روسیه سیاست‌های ژاپن را «غیردوستانه» نامید.ژاپن قرار بود تحت این توافق که در اکتبر ۱۹۹۳ امضا شده بود، به روسیه برای اوراق کردن بخش بزرگی از زرادخانه اتمی اتحادیه جماهیر شوروی و رسیدگی به مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن کمک کند.