نیروگاه‌های خورشیدی با ۶‌هزار‌مگاوات صنعت برق را روشن می‌کنند

جوان آنلاین: فصل گرما به سرعت برق از راه رسید، اما برق در این فصل چه وضعیتی خواهد داشت؟ تعداد مشترکان بخش خانگی در انتهای سال۱۴۰۲ به بیش از ۳۲‌میلیون مشترک رسید و طی پنج سال آینده نیز این رقم به حدود ۳۶‌میلیون مشترک خواهد رسید. یکی از راه‌های تأمین برق مورد نیاز مشترکان خانگی، استفاده از پنل خورشیدی است. یک پنل خورشیدی با ظرفیت یک‌کیلووات در اغلب نقاط جغرافیایی ایران سالانه می‌تواند هزارو ۵۰۰ کیلوات‌ساعت و به مدت۲۰سال، برق تولید کند. این میزان برق به طور متوسط برابر با نیمی از برق مصرفی مشترکان خانگی در کشور است. در صورت تخصیص یک‌کیلووات پنل خورشیدی به ۳۶‌میلیون مشترک خانگی در کشور، ظرفیت این نوع نیروگاه‌ها به ۳۶‌هزارمگاوات می‌رسد، با این روش می‌توان حداقل ۵۴‌میلیاردکیلووات‌ساعت برق در سال تولید کرد. بر اساس آمار موجود، کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر از سال۱۳۷۲ تا سال۱۴۰۰ معادل ۵/۸۵۸ مگاوات بوده است. عزم دولت سیزدهم در توسعه این بخش در حالی است که از آغاز این دولت تاکنون ۲۲۵‌مگاوات به این ظرفیت اضافه شده، ۷۹‌درصد کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده و ۲۱‌درصد بعد از این دولت افزوده شده است. مدیر عامل توانیر از راه‌اندازی کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «خوشبختانه کارخانه سازنده سلول‌های خورشیدی در کشور راه‌اندازی شده و حدود هزارو۵۰۰‌مگاوات ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی را تدارک دیده‌ایم. برای تولید ۴‌هزارو۵۰۰‌مگاوات نیز قرارداد جدید منعقد کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با رفع مشکل اختصاص زمین و سرمایه مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، راه‌اندازی این نیروگاه خورشیدی را تسریع کنیم.» «جوان» با مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق و مدیر عامل توانیر به گفتگو نشسته است. 
 
در دولت مردمی ظرفیت تولید برق چقدر افزایش یافته است و به نسبت میزان مصرف در شش ماهه نخست سال، چقدر کمبود داریم؟
حدود ۹‌هزار‌مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده است. بخشی از این ظرفیت از طریق نیروگاه‌های تازه‌ساخته‌شده و بخشی دیگر با ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود محقق شده است، همچنین صنایع انرژی‌بر نیز حدود هزارو ۴۰۰‌مگاوات در این افزایش تولید سهم دارند. امیدوارم تولید برق‌مان تا اوج بار مصرف در تابستان امسال به هزارو ۸۷۱‌مگاوات نیز برسد.   پیش‌بینی ۴۷‌میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق در تابستان امسال


با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برای نیمه نخست امسال انجام دادیم، در بخش مصارف خانگی پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفتیم. همانطور که پیش از این اعلام کردیم، مشترکانی که تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان‌شدن قبض برق، از جوایز متنوعی، چون خودرو و لوازم خانگی که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند، اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد. برای تابستان امسال ۴۷‌میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است. بیش از ۴۲مشترک صنعت برق داریم که از این تعداد حدود ۳۲‌میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند، اگر این تعداد مشترک کاهش مصرف برق داشته باشند، طی ۲۱هفته در نظر گرفته شده به صورت امتیازی از جوایزی که پیش‌بینی شده است، بهره‌مند می‌شوند. ممکن است مشترکان بیش از دو یا چند بار از این جوایز بهره‌مند شوند و محدودیتی در این جوایز وجود ندارد.   افزایش ۲۰برابری مبلغ پاداش مشترکان برق
علاوه بر این، امسال برای همه مشترکان که نسبت به سال قبل مصرف خود را کاهش می‌دهند، پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته شده که مبلغ آن نسبت به پارسال نیز ۲۰برابر افزایش یافته است. طرح تشویق مشترکان از سال گذشته کلید خورد، اما تفاوت آن با طرحی که امسال اجرایی می‌شود، افزایش ۲۰برابری مبلغ پاداش و دربرگیری همه مشترکان است، به این معنا که هر مشترکی که میزان مصرف خود را کاهش دهد، مشمول این طرح می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم با این اقدامات، مصرف برق در بخش خانگی کاهش قابل توجهی داشته باشد. در بخش اداری نیز هزارو ۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف خواهیم داشت. به عبارت دیگر به رغم ناترازی‌ای که در تأمین برق داریم با مشارکت مردم ایام گرم سال را به خوبی پشت سر می‌گذاریم.  هر ساله با ورود فصل گرما، هشدار‌های صرفه‌جویی وزارت نیرو آغاز می‌شود. چرا با وجود ایجاد ظرفیت بالای برق در کشور، مردم همچنان باید دغدغه قطعی برق داشته باشند؟ چرا وظیفه حاکمیتی دولت روی دوش مردم گذاشته می‌شود؟
مردم باید در کاهش مصرف مشارکت کنند. در حال حاضر ۷۵‌درصد از مشترکان برق خانگی زیر الگو مصرف دارند و ۲۵‌درصد از مشترکان نیز بیش از الگو مصرف برق دارند که با تشویق خانوار‌های پرمصرف، مقرر شده است به ازای هرکیلووات ساعت کاهش مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا ۲‌هزارتومان جایزه خوش‌مصرفی به مشترکان خانگی اختصاص یابد. امیدواریم با این پویش، انرژی بیشتری در اختیار تولید، کشاورزی و بخش‌های مولد کشور قرار گیرد. به هر حال شبکه برق کشور در معرض باد و طوفان هستند و حوادث طبیعی روی شبکه برق تأثیرگذار است. امسال تاکنون این حوادث شبکه‌ای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰‌درصد کاهش یافته است و تلاش کرده‌ایم در صورت بروز هر حادثه‌ای در شبکه برق کشور، در حداقل زمان ممکن پاسخگو باشیم. ما تلاش‌مان را در بخش افزایش ظرفیت انجام می‌دهیم، اما همچنان به مشارکت مردم نیاز داریم.   راه‌اندازی کارخانه ساخت سلول‌های خورشیدی
تولید برق از صفحات خورشیدی چرا جدی گرفته نمی‌شود تا مشکل تأمین برق کاهش یابد؟ به عنوان مثال می‌توان سازندگان را مجاب کرد در ساختمان‌های بلند و برج‌ها صفحات خورشیدی تعبیه کنند و بخشی از برق مصرفی‌شان را از این روش تأمین کنند. 
سؤال بسیار بجایی است. دولت سیزدهم از روز‌های آغازین شروع به کارش تولید برق از انرژی‌های تجدید‌پذیر را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به دولت‌های قبل پیشتاز بوده است. از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۲۲۵‌مگاوات به این ظرفیت اضافه شده است. خوشبختانه کارخانه سازنده سلول‌های خورشیدی در کشور راه‌اندازی شده و حدود هزارو ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی را تدارک دیده‌ایم. برای تولید ۴ هزارو ۵۰۰ مگاوات نیز قرارداد جدید منعقد کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با رفع مشکل اختصاص زمین و سرمایه مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، راه‌اندازی این نیروگاه خورشیدی را تسریع کنیم.   توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران رمزارز‌ها
بیش از سه سال است تولید رمزارز‌ها برق کشور را می‌بلعد. فرصت‌طلبان با مجوز یا بدون مجوز به راحتی فعالیت می‌کنند. آیا تاوان سودجویی آن‌ها را باید مردم بپردازند؟
در حوزه رمزارز‌ها، ضمن اینکه برای شناساسی غیرمجاز‌ها تلاش می‌کنیم، پیش‌بینی کرده‌ایم کسانی که رمزارز غیرمجاز استخراج می‌کنند تا ۱۰۰ برابر میزان حداقل تعرفه، جریمه شوند. علاوه بر این طبق قانون جدید، تمام ماینر‌ها ضبط و امحا می‌شوند، از این رو به سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه توصیه می‌کنیم از راه‌های مجاز وارد این بازار شوند.  اگر قرار است خانواده‌ها یک انتخاب داشته باشند، شما کولر آبی را پیشنهاد می‌کنید یا کولر گازی؟
(به استثنای استان‌های گرم در نیمه نخست سال) در مناطق معتدل که ۸۰‌درصد مساحت ایران را تشکیل می‌دهد، کولر آبی و برای مناطق گرمسیر مانند نوار دریای عمان و خلیج‌فارس و مناطق شرجی، استفاده از کولر گازی با مصرف انرژی پایین یا A+ را توصیه می‌کنیم.   زمانی در حمایت از لوازم خانگی ایرانی، مردم به نصب کولر گازی با مصرف انرژی پایین تشویق می‌شدند و مدام از مضرات کولر آبی به دلیل مصرف بالای آب و برق سخن گفته می‌شد. اکنون چه شده که تبلیغ کولر گازی به استثنای سرای ایرانی ممنوع شده است و به دارندگان کولر‌های گازی هم هشدار قبض‌های ۲‌میلیونی می‌دهید؟
در راستای حمایت از لوازم خانگی ایرانی در سال‌های گذشته طرح‌های متعددی داشته‌ایم. در حال حاضر وزارت نیرو از کارخانه‌هایی که کولر آبی کم‌مصرف می‌سازند، حمایت می‌کند. کولر‌هایی که با فناوری BLDC (کولر‌های آبی سلولزی) تولید می‌شوند، مصرف برق‌شان ۵۰‌درصد کمتر از کولر‌های آبی نسل قدیم است، البته از سال گذشته تولید کولر‌های آبی قدیمی با مصوبه دولت، ممنوع شده است و کارخانجات برای به‌روزکردن ماشین‌آلات و تکنولوژی‌شان از دولت کمک مالی می‌گیرند.