اعلام آمادگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف

سرویس سیاسی ـچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که می‌بایست خرداد‌ماه سال آینده برگزار می‌شد، پس از شهادت رئیس‌جمهور جهادی و کارآمد، آیت‌الله رئیسی و همراهانش، بر اساس قانون به صورت زودهنگام برگزار می‌شود. زمان اخذ رای، جمعه هشتم تیرماه سال جاری تعیین شده است. داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از فردا به‌مدت 5 روز فرصت ثبت‌نام دارند. نامزدهای انتخابات از احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف در حال اعلام آمادگی برای حضور در عرصه هستند.
در این زمینه یادآور می‌شویم؛ کشور نیازمند رئیس‌جمهوری در تراز شهید آیت‌الله رئیسی و ادامه تفکر و منش ایشان است. رویکرد آن رئیس‌جمهور کارآمد و مکتبی مبتنی بر اعتقاد و پیروی از رهنمودهای مقام عظمای ولایت، استحکام ساخت درونی نظام و فعال‌سازی ظرفیت‌های ملی است. شهید رئیسی با این شیوه پیام انقلاب را به خارج از کشور نیز منتقل کرد و در تکوین قرن جدید آسیایی و تغییر نظم جهانی به طرزی چشمگیر اثر گذاشت. دستاوردهای بسیاری برجای نهاد و ماندگار شد. بر این اساس، طیفی که با پایمال کردن خون شهدا و هتک حرمت آرمان‌های انقلاب و سیاست‌های کلی نظام، به دنبال آرمان‌زدایی، انقلاب‌زدایی و تسلیم انقلاب اسلامی مقابل آمریکای خونخوار بود، نه‌تنها هیچ صلاحیتی برای حضور در عرصه انتخابات را ندارد بلکه عناصر و عوامل آن باید در صندلی‌های دادگاه پاسخگو باشند.
تأکید وحیدی بر مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری
در همین شرایط، دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی استانداران سراسر کشور با تسلیت مجدد حادثه ناگوار سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهانشان گفت: اگرچه این مصیبت عزای بسیار عمیقی بر همه ما بود، اما عنایت الهی و جوشش مردم تسکینی شد بر قلوب همه و مردم یک بازشناسی جدید از رئیس‌جمهور و خادمان شهید داشتند.


وی افزود: در این شرایط این خود موجب امیدواری است که مردم بار دیگر ثابت کردند که انقلاب اسلامی پرشور و همچنان پابرجا است.
به گزارش مشرق، وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست، خطاب به استانداران به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تاکید کرد: سرمایه‌های اجتماعی که در روزهای اخیر در سراسر کشور شاهد آن بودیم باید حفظ شود و با همین سرمایه نیز برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آماده شده‌ایم.
وحیدی مشارک حداکثری در انتخابات را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: استانداران سراسر کشور مشارکت در انتخابات را با همه ابعاد باید دنبال کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور: داوطلبان انتخابات قبل ثبت‌نام 
از دارا بودن شرایط مطمئن باشند
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز به داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت‌نام، حتما اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت‌نام است، مطالعه کنند.
محسن رضایی در حال رایزنی بین نیروهای انقلاب است
در ادامه گزارش، به اخبار و تحولات درباره اعلام حضور یا عدم حضور نامزدهای احزاب مختلف سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازیم؛ 
دفتر محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای در خصوص اخبار منتشرشده مبنی بر حضور یا عدم‌حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد.
به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
اخیراً اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم‌ حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری در این ‌رابطه نداشته‌اند و در زمان حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند.
در این پیام همچنین خاطرنشان شده است: درصورتی که ایشان به تصمیمی برسند به‌صورت رسمی اعلان خواهد شد.
وحیدی و مخبر
کاندیدا نخواهند شد
حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری جماران نیز اظهار داشت: طبق اعلام شخص آقای مخبر، ایشان در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند. البته منعی ندارند، اما ایشان برگزار‌کننده انتخابات هستند و در این راستا حتی وزیر کشور نیز حضور پیدا نخواهد کرد.
فتاح کاندیدا می‌شود؟
علاوه‌بر این، پیشتر اخباری مبنی بر تصمیم فتاح برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده بود که به گفته برخی رسانه‌ها، فتاح به ادامه ماموریت فعلی خود تمایل دارد و قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.
به گزارش مشرق، البته برخی دیگر منابع خبری اعتقاد دارند که رئیس ستاد اجرائی فرمان امام(ره) وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
شمخانی قصد کاندیداتوری دارد
برخی رسانه‌ها نیز از احتمال کاندیداتوری علی شمخانی در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر دادند.
غضنفری: برای کاندیداتوری 
در حال بررسی شرایط هستم
مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی هم در گفت‌و‌گو با برنا از احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت و اظهار داشت: برای حضور قطعی در انتخابات ریاست جمهوری فعلا زمان داریم؛ من در حال بررسی شرایط هستم؛ برخی از دوستان و همکاران سابق من پیشنهاداتی در این باره داده‌اند ولی فعلا حضورم در حد گمانه‌زنی است. وی گفته است: اگر کسی بخواهد در این حوزه وارد شود نیازمند بررسی همه‌جانبه و رصد شرایط موفقیت برای رای‌آوری و به‌دست گرفتن دولت به منظور بسامان کردن کارها و حل مشکلات و تراز رساندن ناترازی‌هاست. بلند کردن این تفکر نیازمند تفکر همه‌جانبه است تا فرد با اطمینان خاطر در کارزار رقابت وارد شود و با هدف تحقق برنامه هفتم توسعه اقداماتی را انجام دهد.
سعید محمد
در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند
شماری از رسانه‌ها نیز به نقل از یکی از منتخبان مجلس دوازدهم اعلام کردند سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند.
اصرار حزب اعتدال و توسعه 
بر حضور نوبخت و واعظی 
و گفت‌و‌گو با لاریجانی
در آن‌سو، جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با ایلنا از درخواست اعضای حزب مبنی بر حضور نوبخت و واعظی برای حضور در انتخابات و همچنین آغاز رایزنی‌ها با علی لاریجانی خبر داد.
وی اعلام کاندیدای مدنظر این حزب را به بعد از بررسی صلاحیت‌ها موکول کرده و گفته است: ما با بسیاری از افراد و نخبگان جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب صحبت‌هایی را داشتیم و رایزنی‌ها به صورت انفرادی و جمعی انجام شده و به صورت نسبی به نتایجی رسیدیم. اما موضع قطعی حزب زمانی خواهد بود که شورای مرکزی از میان رایزنی‌ها و مشورت‌ها به جمع‌بندی نهائی برای کاندیداها برسد.
هروی می‌گوید: حزب اعتدال و توسعه اصرار بر حضور آقایان نوبخت و واعظی دارد. از خود آقایان هم دعوت و خواسته شده تا حضور داشته باشند اما هر دو به ادامه رایزنی‌ها و اینکه بتوانند به یک جمع‌بندی برسند منوط کردند. لذا همه این رایزنی‌ها در داخل و بیرون حزب موکول به این خواهد بود که بتوانیم در شورای مرکزی تصمیم‌گیری کنیم. وی گفت‌وگوی حزب اعتدال و توسعه با علی لاریجانی را هم تایید کرد و گفت: حزب وظیفه خود را به عنوان یک دستورکار سیاسی انجام می‌دهد و پیگیر موضوع است.
هنوز در جبهه اصلاحات روی هیچ گزینه‌ای 
نه بحث صورت گرفته و نه تصمیم‌گیری 
انجام شده است
محمد سالاری، رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات نیز در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه آقای محمد صدر جزو گزینه‌های جبهه اصلاحات است، توضیح داد: در جبهه اصلاحات به صورت رسمی هیچ گزینه‌ای مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است اما جریان اصلاح‌طلبی هم مثل سایر جریانات سیاسی کشور دارای ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه‌هایی با سطوح مختلف است. این فرضیه‌ها و گزینه‌ها را ما هم شنیده‌ایم و مطرح شده است. البته که من به صورت شخصی عرض می‌کنم قطعا آقای صدر یکی از ظرفیت‌های بسیار توانمند و اصلاح‌طلب این جریان است اما هنوز در جبهه اصلاحات روی هیچ گزینه‌ای نه بحث صورت گرفته و نه تصمیم‌گیری انجام شده است.
تصمیم حزب کارگزاران 
برای حمایت از کاندیداتوری «محسن ‌هاشمی»
در همین شرایط، شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری به تصمیم اولیه برای حمایت از محسن‌ هاشمی رفسنجانی رسیده و این تصمیم مورد وثوق همه اعضای شورای مرکزی این حزب 
قرار گرفته است.
محسن‌ هاشمی درباره این تصمیم گفته است که مخالفتی با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. به گزارش تسنیم، بر همین اساس، مقرر شده است که حزب کارگزاران جلساتی با جبهه اصلاحات داشته باشد تا در صورت توافق، کارگزاران با جبهه اصلاحات به یک گزینه برسند؛ کارگزاران محسن‌ هاشمی را به عنوان گزینه پیشنهادی خود به جبهه اصلاحات معرفی کرده است و منتظر است در جلسات آتی با جبهه اصلاحات به یک جمع‌بندی درباره نامزد نهائی برسد.
محسن ‌هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در همین زمینه به تسنیم گفت: آنچه درباره کاندیداتوری بنده گفته شده نظر شورای مرکزی حزب کارگزاران است که به جبهه اصلاحات هم اعلام شده است. وی ادامه داد: حزب کارگزاران در قالب جبهه اصلاحات عمل می‌‌کند و هماهنگ با این جبهه است و تصمیم نهائی نیز به صورت هماهنگ با جبهه اصلاحات گرفته خواهد شد.
ثبت‌نام پزشکیان
برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد
خبر دیگر اینکه، تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری چهاردهم 
قطعی شد.
پیش‌تر برخی رسانه‌ها از اعلام کاندیداتوری مسعود پزشکیان خبر داده بودند و اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری چهاردهم قطعی شده و در جلسه روز هشتم خرداد صحن مجلس، برخی منتخبان اصلاح‌طلب با حضور وی جلسه‌ای داشتند و در رابطه با ستادها و فعالیت‌های انتخاباتی وی
بحث و بررسی‌ها شد.
انصاری: سید حسن خمینی
 تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد
محمدعلی انصاری از اعضای سابق دفتر امام خمینی(ره) نیز در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اجمالاً می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.
واعظی: علی لاریجانی 
برای مدیریت دولت برنامه دارد
همچنین، محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به دیدار اخیر چند عضو تشکل متبوعش با علی لاریجانی، گفت: ارتباط بنده با آقای لاریجانی دوستانه و قدیمی است و بنده از زمانی که آقای لاریجانی وزیر ارشاد بودند یا رئیس سازمان صداوسیما با ایشان ارتباط داشتم و این ارتباط، ارتباط جدیدی نیست. وی در پاسخ به این سؤال که برداشت شما از اظهارات آقای لاریجانی چه بود و آیا ایشان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد، اظهار داشت: آقای لاریجانی در حال ارزیابی و بررسی شرایط هستند؛ در صورتی که شرایط مساعد باشد کاندیدا خواهند شد. واعظی همچنین گفت: آقای لاریجانی از گذشته برای مدیریت کشور برنامه‌ داشتند و اخیراً هم که در سمت مشاور مقام معظم رهبری بودند، شرایط کشور را بررسی کرده‌اند و به نظرم برای مدیریت دولت برنامه دارند.