تسریع در بازگرداندن کودک ایرانی از دانمارک به ایران

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به وزارت امور خارجه خواستار بازگرداندن و واگذاری داریوش حیدری، کودکی که با وجود مخالفت والدینش در دانمارک نگه‌داری می‌شود، به سازمان بهزیستی کشورمان شد.غریب‌آبادی در این نامه ضمن اشاره به اخراج والدین این کودک از دانمارک بدون همراهی فرزندشان که مبتلا به اوتیسم است، عنوان کرد: وزارت امور خارجه در سطوح مختلف تاکنون اقدامات عدیده‌ای را برای حل معضل این خانواده و الحاق فرزند به والدینش انجام داده است، اما دولت دانمارک همکاری لازم را انجام نداده است.
سؤال اصلی این است؛ حال که والدین این کودک در ایران به‌سرمی‌برند و دیگر در دانمارک حضور ندارند، چرا دولت دانمارک از انجام تعهدات خود برای الحاق این کودک بیمار به والدینش طفره می‌رود؟معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در ادامه با عنایت به مکاتبه رئیس سازمان بهزیستی کشور مبنی بر اعلام آمادگی و موافقت با پذیرش داریوش در یکی از مراکز توانبخشی و مراقبتی در کنار خانواده، تأکید کرد ضروری است موضوع واگذاری سرپرستی کودک مذکور به سازمان بهزیستی کشورمان در دستور کار پیگیری جدی وزارت امور خارجه قرار گیرد و از ظرفیت‌های موجود برای پاسخگو کردن دولت دانمارک و الحاق این کودک به خانواده‌اش استفاده شود.

جداسازی کودک از والدین غیرقانونی است
دکتر مهدی تقوی راد، حقوقدان و استاد دانشگاه، در این خصوص به روزنامه شهروند می‌گوید که از نظر حقوق شهروندی و حقوق بین‌الملل، پدر و مادر اختیاردار کودک هستند، منتهی در پشت صحنه جداساسازی کودکان از پدر و مادر می‌توان به این نکته اشاره داشت که دانمارک و سوئیس ازجمله کشورهایی با رشد جمعیت منفی هستند و از همین روی با اعمال سیاست‌هایی از این دست هم چالش‌های جمعیتی خود را پر می‌کنند و هم مشکلات نیروی کار خود را در آینده رفع می‌کنند.
وی می‌افزاید: اما پاببندی به حقوق بین‌الملل گاهی از اوقات در برخی کشورهای مدعی، دشوار به‌نظر می‌آید. به‌عنوان نمونه، مگر می‌شود به مقدسات یک مذهب یا کشور اهانت کرد. ما بارها شاهد به آتش کشیدن قرآن در دانمارک بوده‌ایم. ما این حق را در حقوق بین‌الملل نداریم. همینطور درخصوص نگهداری این کودک بی‌اذن پدر و مادر، کارشان غیرقانونی، خارج از قواعد کنوانسیون‌های بین‌الملل، جمعیت و قوانین حمایت از خانواده است، ولو به هر نحو و بهانه‌ای باشد.
تقوی راد می‌گوید: البته نباید ناامید بود. دپیلماسی خوب و مناسبات بین‌الملل همواره می‌تواند راه گشا باشد و امیدواریم این کودک به خانواده‌اش بازگردانده شود و دولت دانمارک از انجام تعهدات خود برای الحاق این کودک بیمار به والدین خود طفره نرود.