این‌بار، تضمین گره توافق است

[عبدالباسط انصاری] پس از کش‌وقوس‌های فراوان و به هم خوردن مذاکرات و توافقات اولیه میان حماس و صهیونیست‌ها در چند مقطع در ماه‌های اخیر، اکنون به نظر می‌رسد احتمال توافق افزایش یافته است. آخرین بار حدود یک ماه قبل بود که بایدن طرحی برای آتش‌بس در غزه و مبادله اسرا پیشنهاد کرد که ابهامات فراوان و تفسیرپذیری آن سبب شد به نتیجه نرسد. در طرح پیشین بایدن سخن از مبادله مرحله‌به‌مرحله اسرا و خروج اسرائیلی‌ها از غزه و بازسازی این منطقه شده بود و استقبال اولیه حماس، چشم‌انداز آن را مثبت نشان می‌داد، اما با اعلام نتانیاهو مبنی بر دائمی نبودن آتش‌بس و ادامه جنگ تا نابودی حماس این طرح بی‌نتیجه ماند. پس از حدود یک ماه، پنجشنبه اخیر بود که نیویورک‌تایمز اعلام کرد نتانیاهو به کنست(پارلمان اسرائیل) اطلاع داده که از توقف جنگ در غزه استقبال می‌کند. در پی انتشار این اخبار، روز جمعه دیوید بارنیا، رئیس موساد، نیز به قطر سفر کرد تا این گمانه تقویت شود که صهیونیست‌ها این بار به امضای توافق، تمایل بیشتری دارند. روزنامه لبنانی الاخبار که پیش‌تر نیز در سه مقطع جزئیاتی از توافق احتمالی مقاومت و اسرائیل منتشر کرده بود دیروز شنبه به ابعاد مذاکرات جدید و گره‌های تازه مذاکرات پرداخته و یکی از موانع را درخواست تضمین از سوی مقاومت برای ادامه مراحل آتش‌بس اعلام کرده است. نگاهی به گزارش الاخبار درباره مذاکرات تازه مقاومت و صهیونیست‌ها خواهیم داشت:
روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی که ایرنا ترجمه آن را منتشر کرده است درباره سفر جمعه گذشته رئیس موساد به دوحه نوشته است: «دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موسوم به (موساد)، که صبح جمعه به دوحه رفته بود، جمعه‌شب پس از برگزاری نشست‌هایی چندساعته با مسئولان قطری ازجمله «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر به تل‌آویو بازگشت…«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه بارنیا را برای پاسخ به ملاحظات جنبش حماس درباره طرح پیشنهادی آتش‌بس و تغییر دو بند از پیشنهاد قبلی آتش‌بس، به دوحه فرستاد.»

رئیس موساد به میانجی‌های قطری چه گفت؟
الاخبار در ادامه درباره جزئیات مذاکرات رئیس موساد با مقامات قطری نوشته است: «رئیس موساد به میانجی‌ها اطلاع داد که رژیم اسرائیل شرط حماس درباره دریافت «تضمین مکتوب» از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی بر ادامه مذاکرات پس از پایان مرحله اول توافق را نمی‌پذیرد. تل‌آویو خواستار تضمین برای ازسرگیری جنگ علیه نوار غزه در صورت عملی نشدن تعهدات جنبش حماس است.»

جنگ قیدشدن تضمین در متن توافق و مخالفت صهیونیست‌ها با این مسئله
این روزنامه لبنانی در ادامه با اشاره به درخواست حماس برای قیدشدن تضمین اجرای توافق در متن نگارش‌شده از سوی آمریکا و سایر میانجی‌ها و علت مخالفت اسرائیل با این موضوع آورده است: «پایگاه صهیونیستی «واللا» نوشت: مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر حماس به تضمین مکتوبی از سوی آمریکا، مصر و قطر دست یابد، قادر خواهد بود که مذاکرات برای مرحله دوم توافق را تا مدت نامعلومی و حتی پس از پایان آتش‌بس (احتمالی) ۴۲روزه، تمدید کند. واللا اضافه کرد: مقامات اسرائیل معتقدند با چنین شرطی از سوی حماس، کار اسرائیل برای ازسرگیری جنگ در صورت عملی نشدن تعهدات حماس بسیار دشوار است و حتی اگر همه اسیران آزاد نشوند، کاری از دست اسرائیل برنمی‌آید.»

تضمین دادن میانجی‌ها؛ گره توافق



الاخبار با اشاره به اینکه در بند ١۴ این توافق صحبت از به‌کارگیری تمام توان میانجی‌ها برای انجام آن شده اما حماس بر واژه تضمین اصرار دارد افزوده است: «شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان» اعلام کرد که رئیس موساد این پیام را به قطر منتقل کرده است که «حماس را به پذیرش بند۱۴» وادار کنید. زیرا این بند تکلیف مذاکرات را در صورت دست نیافتن به توافق و ورود به مرحله دوم که همان مرحله پایان جنگ است، مشخص خواهد کرد. این در صورتی است که جنبش حماس خواستار مذاکرات بدون سقف زمانی مشخص و گرفتن تضمین از میانجی‌ها درباره پایان جنگ است و رژیم اسرائیل با این دو درخواست حماس مخالف است و موفقیت و شکست مذاکرات به این دو موضوع بستگی دارد.»
الاخبار در پایان مدعی شده است دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل برای امضای این توافق فشار می‌آورند، چرا که دستاورد ادامه جنگ را منفی یا ضعیف می‌دانند و مسئولان موساد نیز به پذیرش توافق از سوی کابینه خوش‌بین هستند.