کار درخشان و فراموش نشدنی مردم

جوان آنلاین: سرانجام انتخابات خاص و پر از شگفتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد؛ انتخاباتی که رقابت نزدیکی بین نامزد‌ها وجود داشت، زمان برگزاری آن به دلیل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور یک سال زودتر برگزار شد و میزان مشارکت در دور اول و دوم متفاوت از هم بود. دور اول مشارکت به ۴۰ درصد نرسید، اما در دوره دوم برخلاف سنت‌های انتخابات قبل در دور دوم، چه ریاست جمهوری و چه مجلس، مشارکت افزایشی شد و به حدود ۵۰ درصد رسید. بعد از پایان رأی‌گیری و مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب، رهبر انقلاب هم طی بیانیه‌ای مشارکت مردم را کاری درخشان نامیدند و گفتند: «این حرکت بزرگ در رویارویی با غوغای دست‌ساز تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه نامزد‌های محترم و همه کسانی که برای پیروزی هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریک‌اند». 
 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام ضمن تبریک به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب و همه فعالان این صحنه حساس، همگان را به همراهی و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه و تأکید کردند: شایسته است رفتار‌های رقابتی انتخابات به هنجار‌های رفاقتی تبدیل شود و همه برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب را به توکل به خداوند رحمان و چشم دوختن به افق‌های بلند و ادامه راه شهید رئیسی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان کشور به ویژه جوانان انقلابی و مؤمن توصیه کردند. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم


والحمد‌لله رب العالمین والصلاه والسلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیه‌الله روحی فداه 
خدای عزیز و رحیم را سپاس که با اراده و توفیق او ملت بزرگ ایران توانست پس از مصیبت سنگین فقدان رئیس‌جمهور شهید، در مدت کوتاه قانونی، صحنه انتخابات ریاست جمهوری را سامان دهد و در دو جمعه پیاپی، انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کند و از میان چند نامزد، با اکثریت آرا رئیس‌جمهور کشور را برگزیند. 
مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظایف خود را انجام دادند و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ای گرم و پرشور آفریدند و صندوق‌های انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند. این حرکت بزرگ در رویارویی با غوغای دست‌ساز تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه نامزد‌های محترم و همه کسانی که برای پیروزی هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریک‌اند. اکنون ملت ایران رئیس‌جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس‌جمهور منتخب و به همه فعالان این صحنه حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستاد‌های انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه می‌کنم. شایسته است رفتار‌های رقابتی دوران انتخابات به هنجار‌های رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حد توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند. 
به جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب نیز توصیه می‌کنم با توکل به خداوند رحمان به افق‌های بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه راه شهید رئیسی از ظرفیت‌های فراوان کشور به ویژه منابع انسانی جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند. بار دیگر جبهه سپاس بر درگاه حضرت حق می‌گذارم و به حضرت بقیه‌الله اعظم روحی فداه درود و سلام می‌فرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی می‌دارم و از همه نامزد‌های محترم و فعالان عرصه انتخابات که در این برهه حساس نقش‌آفرینی کردند و نیز رسانه ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات سپاسگزاری می‌کنم.   طبیبی که ساکن پاستور شد
براساس اعلام وزارت کشور مسعود پزشکیان توانست با رأی بیش از ۱۶ میلیونی مردم رئیس‌جمهور شود. در انتخابات ریاست جمهوری امسال ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور بودند که در نهایت با اکثریت آرا مسعود پزشکیان در رقابت با سعید جلیلی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب انتخاب شد. درصد مشارکت ۸/۴۹ بود. کل آرای مأخوذه ۱۵۷. ۵۳۰. ۳۰ بود که پزشکیان موفق شد ۴۰۳. ۳۸۴. ۱۶ رأی و جلیلی ۱۷۹. ۵۳۸. ۱۳ رأی کسب کند. در واقع پزشکیان موفق شد ۶/۵۶ درصد آرا را به دست بیاورد. 
پزشکیان هم بعداز اعلام نتایج طی پیامی در شبکه ایکس از وحدت و همدلی نوشت «مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید.»
سعید جلیلی هم با انتشار بیانیه‌ای پیروزی پزشکیان را تبریک گفت و نوشت: «همه با احترام منتخب مردم را یاری دهند. برهمگان است تا با احترام به منتخب مردم، ایشان را در جهت پیشرفت کشور و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رسانند. اکنون بر همگان است تا با احترام به منتخب مردم، ایشان را در جهت پیشرفت کشور و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رسانند. به جناب آقای دکتر پزشکیان که موفق به جلب آرای اکثریت مردم شدند تبریک عرض می‌کنم و همچون گذشته وظیفه خود را کمک به دولت مستقر برای عبور از مشکلات و رسیدن به نقطه مطلوب پیشرفت کشور می‌دانم».   سیل پیام تبریک‌ها به سوی پزشکیان
بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات مقامات ارشد کشورمان با انتشار بیانیه‌های مختلف به پزشکیان تبریک گفتند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از آمادگی این نهاد برای کمک به دولت پزشکیان گفت: «مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد. به رئیس‌جمهور محترم و منتخب، برادر عزیز و گرانقدرم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که موفق به رأی اعتماد مردم شریف ایران شدند، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و از ایشان تشکر می‌کنم که در تبلیغات‌های انتخاباتی، ضمن تأکید بر وحدت و اجماع داخلی، بر عمل ذیل سیاست‌های رهبری معظم انقلاب و همچنین بر اجرایی کردن قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور به عنوان برنامه اصلی خود تصریح کردند که این دو راهبرد بهترین مبنای همدلی و همکاری و تعامل بین قوا خواهد بود.»
 سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در پیامی با تبریک انتخاب پزشکیان از آمادگی همه‌جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تداوم راهبرد این نهاد انقلابی و مردمی در تعامل و همکاری با دولت در چارچوب مأموریت‌ها و وظایف قانونی و در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای پاسخ به نیاز‌های کشور خبر داد. 
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری هم انتخاب پزشکیان را تبریک گفت: ملت بزرگ و فهیم ایران، حضور حماسی شما مردم آگاه و همیشه در صحنه کشورمان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر صحنه‌های زیبایی از مردم‌سالاری دینی را در مقابل دیدگان جهانیان به نمایش گذاشت و موجب خشنودی همه مشتاقان و دوستداران این مرز و بوم و یأس و ناامیدی دشمنان و بدخواهان نظام و کشور شد. بی‌تردید این مشارکت پرشور، مهر تأیید دیگری بر دلبستگی و علاقه‌مندی مردم به نظام و انقلاب اسلامی و پیشرفت و تعالی کشور و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود؛ این رویداد غرورآفرین در حالی صورت گرفت که دشمنان نظام همه ابزار‌های تبلیغی را برای ایجاد تردید در نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود به کار گرفتند ولی ملت ایران با هوشیاری، زمان‌شناسی و مشارکت گسترده، یکبار دیگر مانع از تحقق خواست بیگانگان شد.   تبریک سران به رئیس‌جمهور جدید ایران.
اما در کنار مقامات کشورمان رؤسای جمهور، نخست وزیر و وزیران امورخارجه کشور‌های مختلف هم انتخاب پزشکیان را تبریک گفتند. پادشاه و ولیعهد عربستان، رئیس‌جمهور روسیه، رئیس‌جمهور چین، رئیس‌جمهور ترکیه، رئیس‌جمهور آذربایجان، نخست‌وزیر هند، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، سران عمان، امارات، کویت، بحرین، رئیس‌جمهور مالزی، امیر قطر طی پیام‌های جداگانه از انتخاب پزشکیان استقبال و بر گسترش روابط با ایران ابراز تمایل کردند. البته روند تبریک و ارسال پیام‌های سران کشور‌ها ادامه دارد. دولت چهاردهم تا اواخر مرداد به تکامل می‌رسد و کاملاً امور را به دست خواهد گرفت. انتظار مردم این است که رئیس‌جمهور منتخب وعده‌های خود را فراموش نکند و با عمل به وعده‌های خود امید تولید شده در جامعه را عمیق‌تر کند. 
 پزشکیان در حرم امام 
همچنین مسعود پزشکیان عصر دیروز برای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به حرم مطهر امام خمینی (ر‌ه) رفت و نماز شکر به جا آورد.
او طی سخنانی در جمع مشتاقان امام خمینی گفت: پیمان می‌بندم که راه امام و شهیدان را ادامه دهم. نمای نزدیک
 دیدار پزشکیان و جلیلی با رهبر معظم انقلاب
 آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب عصر دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
 رهبر معظم انقلاب در این دیدار ضمن تبریک مجدد موفقیت آقای دکتر پزشکیان در کسب رأی اکثریت و ابراز خرسندی از روند افزایشی مشارکت در دور دوم انتخابات، اظهار امیدواری کردند آقای دکتر پزشکیان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دیگر ظرفیت‌های فراوان کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بردارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ضمن دعا و آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهور منتخب، توصیه‌هایی را بیان کردند.
 همچنین آقای دکتر سعید جلیلی عصر دیروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار ضمن تشکر از رویکرد تبیینی آقای دکتر جلیلی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی و همچنین ایجاد زمینه برای شور و شوق مردمی بیشتر در انتخابات، برای وی آرزوی موفقیت کردند.