پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران شد


مجاور - مسعود پزشکیان  با کسب اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم شد. بنا به اعلام وزارت کشور مجموع آرای اخذشده در کل شعب داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ بود که مشارکت 49.8 درصدی را به ثبت رسانید و نوار کاهش مشارکت در سه سال گذشته را شکست.  بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان    ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ بود که توانست با دو میلیون رای بیشتر سعید جلیلی( ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹) را شکست داده و پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شود.رئیس‌جمهور منتخب ایران در توئیتی نوشت:مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید.

 پیام تبریک جلیلی به رئیس‌جمهور منتخب
سعید جلیلی نیز در پیام تبریکی خطاب به مسعود پزشکیان نوشت:پانزدهم تیرماه ملت بزرگ ایران در مشارکتی گسترده همراه با رقابتی جدی در بستری سالم و امن، بار دیگر استواری و عمق پایه های مردم سالاری دینی و جمهوریت نظام را به دنیا نشان دادند. اکنون بر همگان است تا با احترام به منتخب مردم، ایشان را در جهت پیشرفت کشور و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری رسانند. به جناب آقای دکتر پزشکیان که موفق به جلب آرای اکثریت مردم شدند تبریک عرض می کنم و همچون گذشته وظیفه خود را کمک به دولت مستقر برای عبور از مشکلات و رسیدن به نقطه مطلوب پیشرفت کشور می دانم. از میلیون ها رایی که خواهان استفاده از «یک جهان فرصت» برای «یک ایران جهش» بودند، تشکر می کنم و به آن ها اطمینان می دهم به پشتوانه نزدیک به 14 میلیون رای شما، تمام تلاش و توان خود را بیش از گذشته، در جهت پشتیبانی از نقاط قوت و کمک به تصحیح خطاها و رفع نقص ها در روندهای جاری با استفاده از ظرفیت های مردمی، علمی، صنفی و نخبگانی به کار خواهم بست. اکنون وقت ایفای «نقش پرشکوه هر ایرانی» با همدلی و همبستگی ملی در جهت تحقق آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی است.در همین راستا در داخل کشور سران قوا، فرماندهان لشکری، چهره های سیاسی و حاکمیتی در پیام های جداگانه ای ضمن تبریک به مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران برای او آرزوی موفقیت کردند که در ادامه می خوانید:



پیام تبریک سران قوا
* محمد باقر قالیباف  : همه دغدغه مجلس دوازدهم، پاسخ به مطالبات مردم، مخصوصا حل مشکلات اقتصادی است و در همین راستا در چارچوب قوانین، مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می داند و  از هرگونه کمک و حمایتی  فروگذار نخواهد کرد و  وظیفه خود می داند با نظارت همدلانه و موثر به دولت کمک کند تا آسایش مردم و پیشرفت کشور محقق شود.
* محسنی اژه ای : قوه قضاییه در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی، برنامه هفتم توسعه، تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، همگرایی قوا جهت گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه علمی و اصولی با تمامی مظاهر فساد در ساحت‌های مختلف، آمادگی همه جانبه خود را برای همکاری و مساعدت با دولت منتخب مردم اعلام می‌دارد.
* احمدیان،دبیر شورای عالی امنیت ملی:این گزینش ملت مجاهد و مردم پر افتخار وشهید پرور ایران اسلامی که دریک مشارکت شکوهمند قریب به پنجاه درصدی حاصل آمد،توطئه دشمنان امنیت ملی ایران راخنثی کرد.دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با نیک اندیشی برکات آن را به خوبی قدرخواهد شناخت وتمامی ظرفیت های مادی و معنوی خود را برای مساعدت صادقانه به آن برادر گرامی به کار خواهد بست.
* سرلشکر سلامی: همه‌جانبه برای تداوم و تقویت تعامل و همکاری سپاه و دولت آماده‌ایم.
* ناطق نوری: اکنون زمان وحدت نیرو‌های مخلص و خبره از گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است. با همدلی مسئولانه و وفاق حداکثری، می‌توان به اهداف بلند‌مدت دست یافت.
* قاضی زاده هاشمی : تردید ندارم مادامی که دولت اعتماد مردم را بزرگ ترین سرمایه‌ خود دانسته و آن را برای خدمتگزاری بیشتر و بهتر به کشور و نظام اسلامی به کار بندد، مدد الهی هم یارش خواهد بود و می توان شاهد تحکیم هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی، اجرای سیاست‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری بود.
* آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات : ‏چه آن ها که با آمدن، تلاش جمعی خود را برای تغییر و اصلاح به کار بستند و چه آن ها که با نیامدن صدای اعتراض خود را به مدنی ترین شکل ممکن به گوش حکمرانی رساندند. ما  برای ایران و طی مسیر پرنشیب جامعه مدنی قدرتمند و دولت توانا کنار هم هستیم.
* سیدحسن خمینی: هیچ بخشی از این ملت نه قابل حذف است، نه قابل نادیده‌گرفته‌شدن
* محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : شرایط داخلی و خارجی کشور، با انبوهی از فرصت‌ها، چالش‌ها، انتظارات ملی و همچنین مطالبات نظام، رهبری فرزانه انقلاب و دلسوزان کشور همراه است. پیشنهاد می‌دهم و امیددارم که جنابعالی یک «دولت اجماع ملی» حول محور همه ظرفیت‌ها، شایستگان و دلسوزان در جمهوری اسلامی پایه گذاری کنید تا به عنوان الگویی در دولت‌های بعدی ادامه یابد.
* پورمحمدی : صادقانه امید دارم که فراتر از هرنگاهی، چنان که از شما سراغ داریم، با ایمان به اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی و پیشرفت میهن عزیز، رضایت حق تعالی و سعادت ملت شریف ایران را اصل بی‌بدیل تمامی انتخاب ها، برنامه‌ها و تصمیم‌هایتان قرار دهید تا به لطف الهی، سختی ها را گره از گره بگشایید و برای مشکلات درهم تنیده کشور، راه نجاتی شایسته بیابید.

پیام‌های تبریک سران جهان
مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف منطقه، آسیای  میانه، شرق آسیا، حوزه خلیج‎فارس، کشورهای اروپایی،  آفریقایی همچنین آمریکای لاتین در پیام هایی ضمن تبریک به مسعود پزشکیان از تقویت و توسعه همکاری با تهران سخن گفتند که می خوانید:
* پوتین  : صمیمانه‌ترین تبریکات مرا به مناسبت پیروزی‌تان در انتخابات ریاست جمهوری ایران پذیرا باشید. روابط روسیه-ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. اطمینان دارم که فعالیت شما به عنوان رئیس جمهور (ایران) به بهبود هرچه بیشتر روابط دوجانبه در تمام حوزه‌ها در جهت منافع مردم دوست روسیه و ایران و همچنین تقویت امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد. برای شما آرزوی موفقیت، سلامت و صحت دارم.
* سید حسن نصرالله انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت
*دولت کره جنوبی ابراز امیدواری کرد روابط میان تهران و سئول گسترش یابد.
*محمد بن زاید حاکم امارات: من برای او در نقش خود آرزوی موفقیت می کنم و مشتاق همکاری برای تقویت بیشتر روابط بین امارات و ایران برای نفع دو ملت هستم.
* امیر دبی پیروزی پزشکیان را در توئیتی به زبان فارسی تبریک گفت.
* وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، با تکرار اظهارات مداخله جویانه با ادعای اینکه انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نبوده است،گفت: نتیجه انتخابات تاثیر قابل توجهی در رویکرد آمریکا به ایران نخواهد داشت.
* همچنین  نارندرا مودی، نخست وزیر هند، مقامات عربستان سعودی، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، سلطان عمان،لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان،   شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، حمد بن عیسی پادشاه بحرین و  رئیس‌جمهور چین از جمله مقاماتی بودند که در پیام های جداگانه ای انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران را تبریک گفتند.