۱۰ دستاورد مهم انتخابات

 انتخابات دو مرحله‌ای ریاست جمهوری چهاردهم با حضور ۵۵ میلیونی مردم در پای صندوق‌های رأی و تحقق راهبرد‌های چهارگانه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت مورد نظر مقام معظم رهبری، منشأ دستاورد‌های زیادی برای نظام اسلامی گردید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: 
۱. نمایش اقتدار و ثبات نظام اسلامی در شرایطی که دو قوه مجریه و مقننه در حال تغییر و جابه‌جایی قدرت به سر برده و کشور به جهت بروز سانحه‌ای غیرمنتظره و فقدان رئیس‌جمهوری مردمی و خدوم در غم و سوگ به سر می‌برد. 
۲. توانایی بالای نظام اسلامی و آمادگی مدیران کشور جهت برگزاری انتخاباتی تعجیلی که حداکثر زمان لازم برای آن ۵۰ روز تعیین شده است. 
۳. شکسته شدن خط تحریم به گونه‌ای که نه تنها اصلاح‌طلبان و تحریم‌کنندگان چند انتخابات قبلی، بلکه برخی از گروه‌های اپوزیسیونی نیز رسماً دعوت به مشارکت نموده و تعدادی نیز ناخواسته و بدون اعلام رسمی به شور و شعف انتخابات کمک کردند. 


۴. معکوس شدن روند کاهشی مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی که در مرحله نخست به مرز ۴۰ درصد رسیده بود. لکن این روند در دور دوم که معمولاً مشارکت کاهشی‌تر می‌شود، خوشبختانه از مرز ۵۰ درصد عبور کرد که باید آن را نقطه عطفی در روند مشارکت‌های چند انتخابات گذشته ارزیابی کرد تا ان شاء الله برای انتخابات‌های بعدی نیز حفظ شود. 
۵. امکان بالای بسیج رأی در میان نیرو‌های انقلابی که سبب شد جریان مقابل نیز همه توان خویش را برای افزایش رأی به کار گرفته و در نتیجه شاهد افزایش چشمگیر مشارکت در این دوره باشیم. 
۶. افزایش سطح گذشت و وفاق میان گروه‌های انقلابی که سبب شد با هماهنگی و به رغم فشار‌های توده‌ای رفتاری کاملاً عقلانی از خود بروز داده تا بتوانند انتخابات را به مرحله دوم بکشانند. این گونه اقدامات و همدلی‌ها به ویژه در مرحله دوم انتخابات بر روند مشارکت و دلگرمی نیرو‌های انقلابی تأثیر مثبت داشت. 
۷. برگزاری انتخاباتی کاملاً رقابتی با حضور حداکثری جریان‌های سیاسی که نتیجه آرا را به شکل بی‌سابقه‌ای به هم نزدیک ساخته بود. 
۸. تأمین حداکثری امنیت انتخابات در عین افزایش مشارکت و حضور اقوام و اقشار مختلف مردم در سراسر میهن اسلامی.
۹. افزایش سطح سلامت انتخابات در مراحل سه گانه پیش، حین و بعد از انتخابات که رکورد تازه‌ای را برجای گذاشت. کاهش تخلفات انتخاباتی، درگیری‌های خیابانی، تنش‌های میدانی و تخریب‌های بین جریانی سبب شد در نتیجه نیز کمتر شک و شبهه‌ای ایجاد گردد. 
۱۰. رفع شائبه مهندسی انتخابات به عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات‌های گذشته دستاورد بسیار بزرگی بود که نتیجه آن در اقبال بسیاری از مردم و جوانان در مرحله دوم مشهود گردید. اعلام نتایج مرحله اول و نزدیک بودن رقابت‌ها سبب گردید تا کمتر کسی به بهانه مشخص بودن نتیجه انتخابات از حضور در پای صندوق‌های رأی خودداری کند. به ویژه آنکه مدعیان مهندسی انتخابات نام یکی از نامزد‌هایی را که به دور دوم هم راه پیدا نکرد به عنوان گزینه نظام یاد می‌کردند. 
نتایج مرحله نخست انتخابات که اختلاف میان دو نامزد اصلی کاهش پیدا کرده بود، نشان داد انتخابات در نظام جمهوری اسلامی واقعی و هر رأی می‌تواند تأثیر خویش را بر نتیجه بگذارد. همین امر سبب شد ادعای مهندسی انتخابات و تلاش برای بیرون آوردن یکی از نامزد‌ها دچار اختلال شده و مدعیان آن به تناقض گویی روی آورند. 
یکی از علایم مهم واقعی بودن انتخابات در نظام اسلامی عدم امکان پیش بینی نتیجه انتخابات می‌باشد. تا جایی که در چند انتخابات پی درپی نامزد پیروز انتخابات در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه و تیم لازم را برای کار در اختیار دارد یا خیر، می‌گوید که فکر نمی‌کرده است از صندوق‌های رأی بیرون بیاید. 
 در این انتخابات نیز مدعیان مهندسی انتخابات تلاش نمودند به مخاطبان خویش القا نمایند که رأی دادن هیچ فایده‌ای ندارد و نتیجه انتخابات از قبل تعیین شده است. بدون تردید کسانی که اصلاً پای صندوق رأی نرفته و نمی‌روند چنین ادعایی را باور می‌کردند که با این انتخابات متوجه کذب چنین ادعا‌هایی شدند.