راه دشوار چینش کابینه

جوان آنلاین: مهم‌ترین مسئله در خصوص تشکیل دولت چهاردهم بعد از طی مراحل قانونی تنفیذ و تحلیف که درباره زمان برگزاری این دو مراسم اطلاع رسانی شده، بحث مهم چینش کابینه و انتخاب همکاران دولت چهاردهم است. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب کمتر در این روز‌ها درباره روند انتخاب اعضای دولت چهاردهم سخن گفته و ورود کرده بلکه بیشتر باتوجه به ایام ماه محرم به میان مردم و هیئت‌های مذهبی رفته و در عزاداری این هیئت‌ها شرکت کرده است. البته او جلساتی هم با برخی تشکل‌ها و اصناف برگزار کرده است که در این جلسات هم از فعالان بخش‌های مختلف خواسته افراد پیشنهادی خود را برای استفاده در دولت معرفی کنند. 
محمد جواد ظریف فردی است که بیشترین ورود را در چینش کابینه دولت چهاردهم دارد. بعد از حکم پزشکیان برای ظریف به عنوان مسئول شورای رهبری انتقال دولت هم این مسئله جدی‌‎تر از قبل شد. براساس اعلام ظریف برای هر حوزه کارگروه‌هایی تشکیل شده تا افراد متخصص آن حوزه بهترین فرد را به رئیس‌جمهور معرفی کنند. در این میان البته بازار گمانه زنی‌ها هم به شدت داغ است. اسامی مختلفی برای وزارتخانه و دیگر پست‌های دولت مطرح می‌شود که فعلاً هیچ کدام به صورت رسمی تأیید نشده است. 
احتمالاً باید انتظار داشته باشیم که پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب در روز‌های آتی بیشتر در خصوص فرایند انتخاب افراد پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌ها و معاونان رئیس‌جمهور و سازمان‌های زیر نظر خود اظهار نظر کند و دیدگاه‌های خود را در این زمینه تشریح کند. پزشکیان بعد از تنفیذ و تحلیف در این زمینه ورود جدی خواهد داشت، البته برخی گمانه زنی‌ها و مطالب منتشر شده فعالان رسانه‌ای نزدیک به پزشکیان از این امر حکایت دارد که کابینه پیشنهادی بلافاصله بعد از تحلیف رئیس‌جمهور در زمان اندکی به مجلس ارائه می‌شود.   درخواست پزشکیان از جامعه‌کارگری برای معرفی افراد پیشنهادی وزارت کار
پزشکیان در ادامه دیدار‌های خود با اقشار مختلف و فعالان عرصه‌های گوناگون روز دوشنبه با جمعی از اعضای کانون‌های کارگری دیدار و گفتگو کرد. این دیدار روز تاسوعا همزمان با روز «بهزیستی و تأمین اجتماعی» برگزار شد که جمعی از اعضای کانون‌های کارگری حضور داشتند. 


رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اینکه در این جلسه مسائل بسیار متنوعی مطرح شد، افزود: تولید، محور اقتصاد کشور است و در این جلسه عطف به طرح مسائل مربوط به تولید، تقریباً به عمده مشکلات کشور اشاره شد، اما یقین بدانید بدون مشارکت، کمک و همراهی خود شما حل این مشکلات ممکن نیست. 
پزشکیان با بیان اینکه اگر ما نسبت به مشکلات فقرا، یتیمان، افراد گرفتار و کم برخوردار توجه نداشته باشیم و دست‌گیر آنان نباشیم، نباید و نمی‌توانیم ادعای ایمان کنیم، اظهار داشت: وضعیت امروز ایران شایسته ملت ایران نیست و باید همه تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به کار بگیریم. 
وی با تأکید بر اینکه باید از دعوا‌های جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد. 
رئیس‌جمهور منتخب افزود: وظیفه دولت این نیست که وارد عرصه تولید شود، بلکه باید بستر مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری را فراهم کند، اما دولت وظیفه دارد که در کنار تسهیل شرایط کسب و کار، به اقشار کمتر برخوردار و فقرا توجه داشته باشد و به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند؛ این وظیفه دولت است و این نگاه برآمده از اعتقادات ما در ضرورت تلاش برای ایجاد عدالت و توجه به وضعیت فقرا و افراد کمتر برخوردار است. 
پزشکیان در این جلسه هم بر استفاده و باور خود به استفاده از کارشناسان اشاره کرد و گفت: با تمام وجود تلاش خواهیم کرد جامعه را به سمت و سویی ببریم که شایسته و برازنده مردم و تأمین‌کننده و حافظ کرامت و حرمت آنان باشد. 
اما رئیس‌جمهور منتخب در ادامه حضور خود در هیئت‌های مذهبی همراه با سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز سه شنبه، ۲۶ تیرماه مصادف با روز عاشورای حسینی در مراسم عزاداری مهدیه امام حسن مجتبی (ع) که با حضور گسترده مردم و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) همراه بود، شرکت کرد. در این مراسم سعید حدادیان از مداحان تهران با اهدای پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) به پزشکیان به ذکر مصیبت اهل بیت و شهدای کربلا پرداخت و عزاداران نیز در مصیبت آل الله سینه‌زدنی کردند. 
پزشکیان شب عاشورای حسینی هم به حرم امام خمینی (ره) رفت و در میان عزاداران سخنرانی کرد. او در این مراسم گفت: «ما اصلی داریم به نام حق و عدالت و امام حسین (ع) برای همان حق و عدالت آمد. اگر ما حق را بین جوامع ملل و قومیت‌ها اقامه نکنیم آنچه برای امام حسین (ع) می‌کنیم فقط گریه کردن است نه چیز دیگر»، «اگر ما مدیران و مسئولان به حق و عدالت رفتار کنیم مگر می‌شود در جامعه مردم از ما ناراضی شوند و گلایه کنند. پست و مقام برای این نیست که ما تفاخر کنیم به آن؛ برای این است که خدمتگزار مردم باشیم. انصاف را مراعات کنیم، نباید اجازه دهیم که پا را از عدالت و انصاف خارج کنیم و امام حسین (ع) برای همین آمد. فردای قیامت اگر بخواهیم پاسخگو باشیم باید با حق و انصاف با مردم عمل کنیم». 
پزشکیان همچنین با بیان اینکه با مردم با عطوفت باید رفتار کرد، تأکید کرد: «ما دعوای هوای نفس داریم، دعوای جناح و دسته داریم وگرنه برای حق اگر کار کنیم مملکت گلستان می‌شود و مردم از ما راضی خواهند بود».   گزارش ظریف از روند انتخاب اعضای دولت چهاردهم.
اما همان‌طور که در ابتدای مطلب نوشتیم ظریف مسئولیت اطلاع‌رسانی درباره روند انتخاب کابینه پیشنهادی را برعهده دارد و در همین زمینه دیروز با انتشار مطلبی در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد. 
در مطلب ظریف به تشکیل کمیته‌های مختلف اشاره شده: «‏به دنبال انتخاب جناب آقای دکتر پزشکیان، به دستور ایشان شورای راهبری تشکیل شد و تا کنون ۹ جلسه برگزار، سنجه‌ها را مشخص کرده و برای اطمینان از شفافیت و سلامت روند بررسی نامزد‌های پیشنهادی با مراجعه به کارشناسان و شنیدن نظرات مختلف به دو مصوبه مادر رسیده است». 
رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم ادامه داده است: «فراخوان برای درخواست از شخصیت‌های ملی، احزاب، انجمن‌های علمی و صنفی و بخش خصوصی به‌منظور معرفی نامزد‌هایی برای عضویت در دولت چهاردهم ارسال شده و پاسخ‌هایی دریافت شده و منتظر بقیه پیشنهاد‌ها هستیم». 
‏ظریف گفت: «مسئولان و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین شده‌اند و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری جهت تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند. کمیته‌ها پس از تکمیل، بیش از ۴۵۰ نفر از بانوان، جوانان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیردانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها را در خود جای خواهند داد که نمودی از رنگین‌کمان زیبایی که ایران عزیز ما را ساخته خواهد بود. ‏برخی کمیته‌ها چندین جلسه برای بررسی سنجه‌های تخصصی حوزه خود و نیز شیوه کار اقدام کرده و روند رسیدگی به آن دسته از نامزد‌های پیشنهادی را که تا کنون دریافت شده‌اند آغاز کرده‌اند. هیچ کمیته‌ای هیچ نامزدی را برای هیچ پستی نهایی نکرده و تمامی گمانه‌زنی‌ها صرفاً خبرسازی بی‌پایه است». 
توضیحات ظریف نشان می‌دهد که فعلاً پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم برای انتخاب وزرای پیشنهادی خود مسیر دشواری را پیش‌رو دارد. جمع بندی خروجی این کمیته‌ها و تعامل با نهاد‌های مختلف از جمله با مجلس که باید این افراد از آن رأی اعتماد بگیرند این دشواری است که پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب باید این تعامل بین قوه‌ای را مدیریت کند تا دولت با تمام اعضای خود تشکیل شود.