توهین اصلاح‌طلبان به مردم با تمرکز بر واژه «روستا»!

جوان آنلاین: سال ۸۸ از شعار‌های حامیان میرحسین موسوی این بود که با توهین صریح به حامیان محمود احمدی‌نژاد می‌گفتند «هر چی که بی‌سواده، حامی احمدی‌نژاده»، همزمان خود موسوی فریاد می‌زد ادب مرد به ز دولت اوست!
آن زمان برخی می‌خواستند چنین توهمی را جا بیندازند که این شعار صرفاً شعار کف خیابان است و ربطی به سیاست‌ورزان و تئوری‌پردازان و خواص جریان اصلاحات ندارد. اینکه در فردا‌های همان شعار بهتر دانستن ادب مرد، چقدر توهین‌ها شد، بماند. اما همین امروز هم همان تفکر توهین به حامیان رقیب در میان خواص جریان اصلاحات دیده می‌شود، منتها به جای ناسزاگویی صریح، تلاش دارند آن را در لفافه بپیچند و با ادبیاتی شیک فحاشی کنند!
در روز‌های گذشته عباس عبدی، روزنامه‌نگار تندروی اصلاح‌طلب توییتی زد که ترجمه مثلاً زیرکانه‌ای از همان شعار بی‌ادبانه بدنه اصلاح‌طلب در سال ۸۸ است. 
عبدی نوشته که «یکی از گزاره‌هایی که خیلی تکرار می‌شود اکثریت داشتن اصولگرایان در روستا‌ها است. انتخابات اخیر خلاف این را نشان داد. علت اصلی نیز برداشته شدن فاصله روستا و شهر از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، کاهش نفوذ روحانیت در روستا‌ها و افزایش سطح تحصیلات به ویژه نزد زنان روستایی است.»


از نظر عبدی، افزایش تحصیلات باعث دوری از اصولگرایان و نزدیکی به اصلاح‌طلبان می‌شود، دروغ بزرگی که با توجه به مدل تحلیلی عباس عبدی که ابایی از کج‌راهه رفتن ندارد و حتی خبر دروغ هم می‌نویسد، از او چندان عجیب نیست. 
بی‌سواد نشان دادن رقبا یک موضوع است، توهین به مردمی که حامی رقیب هستند هم، موضوعی دیگر. نکته دیگر هم ادعای این است که دوری از روحانیت باعث رأی دادن به اصلاح‌طلبان می‌شود! در حالی که پزشکیان خود مذهبی و اهل هیئت و منبر است. 
عبدی می‌تواند مطلب هفته گذشته محسن رنانی، استاد اصلاح‌طلب دانشگاه را بخواند که اصفهان را مانند یک روستا دانسته بود و روستایی بودن را هم از باب تحقیر به کار برده بود، فقط به این دلیل که رأی اول اصفهان سعید جلیلی بوده است! معلوم نیست بالاخره اهل روستا باسواد شده و به پزشکیان رأی داده‌اند یا اهالی شهر، دهاتی شده‌اند و به جلیلی رأی داده‌اند؟ وقتی ملاک و مقدمه تحلیل با بلاهت چیده شده باشد، نتیجه‌ها پر از تناقض و دور از واقعیت جامعه می‌شود. 
شاید لازم است عبدی به جای ناسزاگویی‌های در لفافه پیچیده شده به رقبا، آمار انتخابات ریاست جمهوری اخیر را از منظری دیگر تحلیل کند. آیا رأی بالای پزشکیان در روستا‌ها نشانه این نیست که دلیل رأی دادن به او هویت اصلاح‌طلبانه‌اش نبوده، بلکه از قضا مذهبی بودن و اهل جنگ نبودن و صحبت او از ولایت باعث شده تا مردم به او رأی دهند؟!