گزارش ظریف از کابینه یاغی جدید سرخاب یها و معاون اول ترامپ کیست؟

ترامپیست تر از قبل
 دونالد ترامپ، جیمز دیوید ونس را به‌عنوان معاون خود در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ برگزید. او کیست و چه دیدگاه هایی درباره ایران و منطقه دارد؟
  ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه سناتور ایالت اوهایو، جیمز دیوید ونس را به‌عنوان معاون خود در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ برگزیده است. ونس قبل از تحصیل در رشته علوم سیاسی و فلسفه در دانشگاه ایالت اوهایو به عنوان تفنگدار دریایی آمریکا خدمت کرده بود. او نخستین بار در سال ۲۰۲۱  یعنی همین سه سال پیش کارزار انتخاباتی خود برای رسیدن به کرسی ایالت اوهایو در مجلس سنا را آغاز کرد  و موفق شد که به این مجلس راه پیدا کند. ونس از مخالفان سقط جنین است و گفته می‌شود ممکن است از ممنوعیت سقط جنین در سطح فدرال حمایت کند.  البته او در هفته‌های اخیر گفته که این قوانین باید توسط ایالت‌ها معین شوند. در زمینه امور مهاجران او همانند ترامپ از احداث دیوار مرزی در جنوب ایالات متحده حمایت کرده است. برخی از مواضع او به دیدگاه‌های سفیدبرترپندارهای آمریکایی مشابهت دارد. به عنوان مثال سال ۲۰۲۲ مدعی شد که دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که قادر به پیروزی در انتخابات نیستند و به دنبال بر هم زدن ترکیب جمعیتی و مستقر کردن رای‌دهندگان جدید در برخی ایالت‌ها هستند.در زمینه سیاست خارجی، او گفته که از خروج ایالات متحده از ناتو حمایت نمی‌کند اما اعضای این ائتلاف باید سهم خودشان را پرداخت کنند. او همانند ترامپ از منتقدان جدی حمایت‌های نظامی آمریکا از اوکراین در جنگ روسیه علیه این کشور محسوب می‌شود. ونس از کمک‌های نظامی کشورش به رژیم صهیونیستی از جمله در جنگ غزه حمایت می‌کند. او حامی گسترش توافقات عادی سازی روابط عربی با رژیم صهیونیستی است.  زوج انتخاباتی جدید ترامپ همانند او دیدگاه های تندی درباره ایران دارد و طرفدار سختگیری بیشتر علیه ایران است، هرچند مخالف حمله مستقیم نظامی است. او طرفدار گسترش توافق‌های آبراهام (عادی‌سازی روابط با اسرائیل) است.به نظر می رسد این انتخاب نشانه بسیار مهمی است از این که دولت دوم ترامپ منسجم تر و ترامپیست تر خواهد بود و چهره هایی چون پمپئو و جان بولتون و تیپ هایی از این دست حداقل در حوزه سیاست خارجی حضور پررنگی نخواهند داشت.انتخاب ترامپ در واقع  شیفت بیش از پیش حزب جمهوری خواه به سمت ترامپیسم در سیاست داخلی و خارجی را نشان می دهد.به باور تحلیل گران، انتخاب جیمز دیوید ونس، نویسنده کتاب خاطرات پرفروش «مرثیه تپه‌ای» که در این کتاب به بررسی علل محبوبیت ترامپ بین طبقه متوسط  پرداخته است،می‌تواند شانس حضور حامیان ترامپ در انتخابات پنجم نوامبر را افزایش دهد زیرا او در میان جمهوری‌خواهان بسیار محبوب است.         --------------------------------------------       گزارش ظریف از روند چینش کابینه     ‏مسئولان و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین  و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری برای تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند    
زاهدی-وزیر خارجه سابق کشورمان که حالا در اولین حکم مسعود پزشکیان به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال کابینه چهاردهم منصوب شده است، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:رَّبّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا
‏ ‏ با نام و یاد خدا، سلام به هم میهنان گرامی و تسلیت عاشورای سرور آزادگان و سالار شهیدان؛



گلایه ظریف از عدم همکاری صدا و سیما
‏ بنا داشتیم روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت را هر روز به صورت شفاف به مردم دلاور و هوشمند ایران گزارش دهیم. اما افسوس که کوشش ما برای رفع ملاحظات سازمان صدا و سیما تاکنون ناکام مانده و لذا ناگزیریم که اطلاع رسانی را با تأخیر از طریق فضای مجازی انجام دهیم. از این تأخیر ناخواسته که باعث گرم شدن بازار شایعات و خبرسازی‌ها شده است، پوزش می‌خواهم.‏به دنبال انتخاب جناب آقای دکتر پزشکیان، به دستور ایشان شورای راهبری تشکیل شد و تاکنون ۹ جلسه برگزار کرده، سنجه‌ها را مشخص نموده و برای اطمینان از شفافیت و سلامت روند بررسی نامزدهای پیشنهادی با مراجعه به کارشناسان و شنیدن نظرات مختلف به دو مصوبه مادر رسیده است...فراخوان برای درخواست از شخصیت‌های ملی، احزاب، انجمن‌های علمی و صنفی و بخش خصوصی جهت معرفی نامزدهایی برای عضویت در دولت چهاردهم ارسال شده و پاسخ‌هایی دریافت شده و منتظر بقیه پیشنهادها هستیم.
‏مسئولان و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین  و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری جهت تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند. کمیته‌ها پس از تکمیل، بیش از ۴۵۰ نفر از بانوان، جوانان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیردانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها  را در خود جای خواهند داد که نمودی از رنگین‌کمان زیبایی که ایران عزیز ما را ساخته خواهد بود.
‏برخی کمیته‌ها چندین جلسه برای بررسی سنجه‌های تخصصی حوزه خود و نیز شیوه کار اقدام کرده و روند رسیدگی را به آن دسته از نامزدهای پیشنهادی که تاکنون دریافت شده‌اند،آغاز کرده‌اند. هیچ کمیته‌ای هیچ نامزدی را برای هیچ پستی نهایی نکرده و تمامی گمانه‌زنی‌ها صرفاً خبرسازی بی‌پایه است. تنها تاثیر این خبرسازی‌ها ایجاد نگرانی در دوستداران دکتر پزشکیان است و اگر تاثیری در روند پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم داشته باشد، بی‌گمان تأثیر معکوس خواهد بود، چراکه ضمن استقبال از دریافت پیشنهاد و نقد، هیچ‌گونه تخریب، سهم‌خواهی و خبرسازی را بر‌نمی‌تابیم و آن را برهم‌زننده عدالت، شفافیت و انتخاب کارشناسانه می‌دانیم.
‏یادآوری این نکته نیز بایسته ‌است که هدف این روند تنها پیشنهاد نامزدهایی شایسته برای عضویت در هیئت دولت به جناب دکتر پزشکیان است. اختیار انتخاب اعضای هیئت دولت بر مبنای قانون اساسی به عهده رئیس جمهور است و ما تنها به عنوان بازوی مشورتی ایشان انجام وظیفه می‌کنیم.
‏این نخستین تجربه چنین روند شفافی در کشور است که در فرصتی بسیار کوتاه – که از ویژگی‌های انتخابات اخیر و تشکیل دولت چهاردهم است – مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بی‌گمان، این روند خالی از ایراد و ابهام نخواهد بود ولی آغازی است که به یاری خدا و پافشاری مردم برای دوره‌های آینده اصلاح و نهادینه خواهد شد. دستیابی به این هدف در گرو شکیبایی، هوشیاری، ژرف‌نگری، بی‌توجهی به فضاسازی‌ها و نقد مشفقانه و سازنده است.
‏می‌دانیم که راه دشوار است و پرفراز و نشیب ولی برای تمرین مردم‌سالاری نباید منتظر بهترین شرایط بود.

نگرانی ها و انتقادهای نرم از روند تعیین کابینه
با این حال این روند و چارت بندی با انتقادهای نرم و توصیه های برخی حامیان دولت هم همراه بود . محمدعلی ابطحی فعال سیاسی خطاب به ظریف ‎رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم نوشت: شما ‌در طول این مدت برای نجات ایران تلاش ایثارگرانه کردید. خطری که از بیخ گوش مردم رد شد، از خطری که از بیخ گوش ترامپ گذشت، خیلی مهم تر بود. باید از هم‌اکنون مراقبت کنید که کمیته ها ، نیروهای جدید به شکلی که از پزشکیان عزیز توقع می رود معرفی کنند تا خدای نکرده وقتی نتایج کار کمیته ها اعلام شد، نگویند کوه موش زایید. خدا کمکتان کند.عبدا... رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی با حالت کنایه از این که ظریف مسئولیت مدیریت روند انتخاب کابینه را بر عهده گرفته، انتقاد کرده و گفته که او یک مذاکره کننده ارشد است.در عین حال حسام الدین آشنا نیز در واکنش به گزارش محمد جواد ظریف درباره انتخاب اعضای هیئت دولت چهاردهم نوشت: درباره این گونه فهم از ساختار دولت سخن فراوان است.محمد فاضلی مشاور فرهنگی رئیس جمهور منتخب در رقابت های انتخاباتی نیز طی یادداشتی درباره دولت پزشکیان نوشت: برخی فقط انتظار شکست او را می‌کشند و کاری نمی‌کنند و برخی هر کاری از دست‌شان برآید انجام می‌دهند تا او شکست بخورد و نظریه منتظران شکست درست از آب درآید. برخی هم فراتر از درستی نظریه‌شان، شکست پزشکیان را انتظار می‌کشند تا خود به جایی برسند.گروه چهارم. منتقدان امیدوار واقع‌بین کسانی هستند که به نظاره عملکرد کمیته‌ها نشسته‌اند، امیدوارند حاصل عملکرد کمیته‌ها به انتخاب متخصص‌ترین‌ها، باتجربه‌ترین‌ها و هیئت دولتی هماهنگ و منسجم ختم شود که با پاکدستی و سلامت و عقل سیاست‌گذارانی مناسب کار کند. گروه چهارم، منتقد برخی رویه‌های عملکرد کمیته‌ها هم هست، به حضور برخی چهره‌ها در کمیته‌ها معترض است و از کم بودن شفافیت در مواردی از فرایند انتخاب هم انتقاد می‌کند. حاصل کارش تا این‌جا، سطحی از پاسخگو کردن چهره‌های اصلی کمیته‌ها و کمیته راهبری در برابر افکار عمومی بوده است.وی اضافه کرد : منتقدان امیدوار واقع‌بین هم‌زمان می‌دانند که در کشوری بدون سامان سیاسی حزبی، با تجربه دهه‌ها ناشایست‌گزینی و در اوج منازعه‌ای سیاسی که از سال ۱۳۸۸ به این سو ادامه داشته و در کوران فعالیت مجاهدین شنبه، رسیدن به گزینه‌های کاملاً مطابق با معیارها دشوار است.