در پی یافتن مادر فداکار

  [سیما فراهانی] پنج روز تمام است که نیروهای امدادی دست از کار نکشیده‌اند. آنها تمام توان و تجهیزات خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند پیکر مادر فداکار و پسرش را از آب‌های خروشان و صعب‌العبور پیدا کنند. مادر و پسری که در رودخانه سوسن شهرستان ایذه غرق شده و امدادگران را به صحنه کشاندند. ناجیان هلال احمر در روز تاسوعا موفق شدند پیکر پسر نوجوان را پس از چندین روز عملیات سخت، پیدا کنند اما پیکر مادر فداکار هنوز پیدا نشده و امدادگران که همیشه دلسوزانه در کنار مردم هستند، این‌بار نیز می‌خواهند با پیدا کردن پیکر این مادر، درد خانواده داغدیده او را کمی التیام بخشند. این در حالی است که دکتر کولیوند، رییس جمعیت هلال احمر نیز به این ماجرا ورود پیدا کرده و در تماس با مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان دستور داده تا از تمام امکانات این جمعیت برای پیدا کردن پیکر مادر ایذه‌ای، استفاده کند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در تماسی با شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان دستور داد که از تمامی امکانات اعم از تجهیزات، لجستیک و توان نیروی انسانی این جمعیت برای پیدا کردن پیکر مادر مفقود شده در آب‌های رودخانه سوسن ایذه استفاده کنند.
عصر پنجشنبه ۲۱ تیرماه بود که مادر و فرزندی در رودخانه کارون غرق شده و جان خود را از دست دادند. در این حادثه، پسر خانواده‌ای که برای تفریح در کنار رودخانه حضور داشتند در آب غرق شده و در پی آن، مادر ۳۷ ساله نیز به آب زده و جان خود را از دست می‌دهد. پیکر نوجوان غرق شده با تلاش نیروهای امدادی پیدا شد اما جست‌وجوی برای یافتن پیکر مادر خانواده همچنان ادامه دارد.
به گفته مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان، در عملیات جست‌و‌جوی مفقودان این حادثه، روزانه ۷ تیم با حضور بیش از ۲۰ نیروی امدادی و با همکاری مردم محلی آشنا به منطقه در حال جست‌وجو بودند. با توجه به اینکه رودخانه از داخل کوه می‌گذرد و طولانی و صعب‌العبور است این عملیات تاکنون به طول انجامیده است. جست‌وجو با حضور ۵ تیم واکنش سریع استان و ۲ قایق جیمینی هلال‌احمر تا یافتن پیکر مادر ادامه پیدا خواهد کرد.

در تاسوعا و عاشورا هم کار متوقف نشد
مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از روند این عملیات سخت می‌گوید: «این حادثه روز 21 تیر ماه در روستای ده‌شیخ، بخش سوسن شهرستان ایذه اتفاق افتاد. در آنجا و در بستر رودخانه، یک تفرجگاه بود که خانواده‌ها برای تفریح رفته بودند. البته از قبل هشدار داده بودند که سد باز شده و قرار است حجم آب زیاد شود. بعضی‌ها که در آب شنا می‌کردند با این هشدار، آنجا را ترک کرده بودند اما بعضی‌ها ماندند و به هشدارها توجهی نکردند. در نهایت، متاسفانه پسر نوجوان در آب غرق می‌شود و مادرش برای نجات او می‌رود که او نیز غرق می‌شود. وقتی موضوع به ما اطلاع داده شد بلافاصله امدادگران به منطقه اعزام شدند. تا شب تاسوعا هر روز بچه های ما بین 7 تا 10 تیم تخصصی امدادی با تجهیزات می‌رفتند و عملیات جست‌وجو و نجات را انجام می‌دادند. غواصی پشت سد معمولا برعهده هلال احمر نیست ولی چون نیروهای امدادی همیشه در کنار مردم هستند، اعضای تیم‌های امدادونجات در بستر رودخانه نیز کار جست‌وجو و نجات را انجام دادند. مسیر طولانی و بخش‌هایی از آن نیز صعب‌العبور است. در نهایت، ساعت 9 شب جسد فرزند نوجوان در منطقه بالادست روستای سلطان ابراهیم پیدا شد. آن هم در منطقه ای صعب العبور، ولی برای پیدا کردن پیکر مادر چون در جایی سختتر و صعب‌العبورتر است، امکان رفتن با پای پیاده وجود ندارد. من خودم شخصا به صورت مستقیم هر روز پیگیری می‌کردم که بعد از پیدا شدن پیکر نوجوان، به من گفتند که احتمالا جسد مادر در منطقه صعب‌العبور است. بنابراین، هماهنگ کردیم و از تیم‌های تخصصی هلال احمر اهواز هم کمک گرفتیم. آنها نیز به همراه قایق‌های تخصصی مناطق صعب‌العبور یا همان قایق‌های جیمینی به منطقه اعزام شدند تا حجم کار افزایش پیدا کند و در منطقه صعب‌العبور هم عملیات جست‌وجو و نجات انجام شود. در تاسوعا و عاشورا هم کار متوقف نشد و بچه‌های ما با کمک افراد بومی در حال ادامه عملیات هستند. تلاش می‌کنیم که پبکر مادر را پیدا کنیم تا حداقل بخشی از غم مردم و این خانواده التیام پیدا کند. البته منطقه صعب‌العبور و کوهستانی است و حتی خطر هم برای امدادگران وجود دارد ولی آنها همیشه در کنار مردم هستند. البته نماینده مردم ایذه نیز از روز اول خیلی پیگیر بودند و هر روز با من تماس می‌گیرند و از بچه‌های هلال احمر بابت این عملیات تشکر می‌کنند.»  

تلاش بر این است که این خانواده را به آرامش برسانیم



کوروش، رئیس اداره عملیات هلال احمر خوزستان نیز در این باره به خبرنگار «شهروند» گفت: «این خانواده برای گردش و تفریح کنار ساحل کارون رفته بودند. آنها برای آب‌تنی در رودخانه رفتند. البته در آن منطقه شنا کردن ممنوع است و تابلوها هم نصب شده است. ولی بعضی از مردم با توجه به گرما برای خنک شدن، ناشیانه به دل به آب می‌زنند. در آن لحظه نیز نیروگاهها در یک ساعت خاص برای تولید برق مجبور بودند که حجم آب رودخانه را افزایش دهند. سطح آب بالا می‌آید و ارتفاع می‌گیرد و اگر کسی به هشدارها توجه نکرده باشد، باعث غافلگیری می‌شود. همان روز اول، هفت تیم شامل 25 امدادگر به صحنه رفتند. بعد از حادثه، نجاتگران جمعیت هلال احمر ایذه به منطقه اعزام شدند. آنها برای انجام عملیات جست‌وجو و نجات در حاشیه رودخانه 12 کیلومتر را پیاده طی کردند. با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و کوهستانی بودن و وجود صخره ها، 4 تیم واکنش سریع به همراه قایق و تجهیزات فنی نجات رودخانه از اهواز به منطقه اعزام شدند و این عملیات همچنان ادامه دارد. تلاش بر این است که این خانواده را به آرامش برسانیم. منطقه کوهستانی است و به واسطه وجود آب‌های کم‌عمق و فشار آب در برخی مناطق باعث می شود این عملیات با احتیاط بیشتر انجام شود.»

4 عملیات موفقیت آمیز
عملیات امدادگران در این روزها در نقاط مختلف کشور نیز متوقف نشد و ناجیان هلال احمر در روز تاسوعا چهار عملیات نجات را با موفقیت به سرانجام رساندند. آنها دو کودک، چهار گردشگر و یک زن 50 ساله را در ارتفاعات نجات دادند.
نخستین حادثه مربوط به زن 50 ساله ای بود که ظهر روز تاسوعا از ارتفاعات آبشار شیرآباد خان‌ببین با تلاش نجاتگران هلال‌احمر نجات پیدا کرد. رضا حاجیلری معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گلستان درباره جزئیات این حادثه گفت: «ساعت ۱۳ روز دوشنبه ۲۵ تیرماه یک زن ۵۰ ساله از ارتفاع آبشار اول شیرآباد خان‌ببین سقوط کرد و از چند ناحیه آسیب دید. یک تیم از پست موقت تابستانی دلند با خودروی نجات به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران با بکارگیری تجهیزات کوهستان مصدوم را که از ارتفاعی حدود ۱۰ متری سقوط کرده بود تثبیت و ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه به محل انتقال داده و پس از آن تحویل عوامل اورژانس دادند.» وی به مسافران توصیه کرد در تفرجگاه‌ها مراقب باشند و از رفتن به مناطقی که از توان آنها خارج است خودداری کنند.

تلاش موفقیت آمیز برای نجات دختر ۴ ساله
همچنین در حادثه ای دیگر، دختر 4 ساله از سوی نجاتگران هلال احمر نجات یافت. سیدمحمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از تلاش موفقیت‌آمیز امدادگران برای نجات دختر ۴ ساله مِهرستانی خبر داد و در این باره گفت: «روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰ با گزارش مفقود شدن دختر ۴ ساله به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امدادونجات استان، بلافاصله تیم امدادونجات جمعیت هلال احمر شهرستان مهرستان به محل حادثه اعزام شد. این حادثه در منطقه بیرک شهرستان مهرستان اتفاق افتاد و تیم عملیاتی جست‌وجو و نجات این شهرستان به این منطقه اعزام شد. در همان ساعت اولیه، تیم امدادی جمعیت هلال احمر به همراه گروه‌های مردمی وارد منطقه شدند و تلاش چندساعته تیم هلال احمر در منطقه بیرک این شهرستان، باعث پیدا شدن دختر ۴ ساله مِهرستانی شد.»

نجات کودک ۶ساله از ارتفاعات صعب‌العبور
عصر روز دوشنبه نیز یک کودک دیگر، این بار در ارتفاعات صعب العبور روستای عروه نجات یافت. کاظم فلاحی‌دوست مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد هم در این باره گفت: «ساعت ۱۹:۲۰ در تماسی تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، گزارشی مبنی برعدم هوشیاری و تنگی نفس یک کودک ۶ساله در ارتفاعات روستای صعب‌العبور عروه لنده اعلام شد. نجاتگران جمعیت هلال احمر لنده پس از دریافت گزارش حادثه، بلافاصله‌ با تجهیزات و به همراه تکنسین اورژانس به محل حادثه اعزام شدند. پس از ۲ ساعت پیاده‌روی در مسیر سخت‌گذر به مصدوم دسترسی پیدا کردند و بعد از انجام اقدامات پیش بیمارستانی و کمک‌های اولیه، کودک را  به منطقه امن رسانده و جهت ادامه درمان تحویل اورژانس دادند. این عملیات ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه به پایان رسید.»

۴مفقودی در ارتفاعات زیارت گرگان پیدا شدند
شب تاسوعا باز هم نیروهای هلال‌احمر موفق شدند ۴ گم‌شده در ارتفاعات جنگلی روستای زیارت را که در صحت و سلامت بودند پیدا کنند. رضا حاجیلری معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گلستان درباره جزئیات این ماجرا گفت: «ساعت ۲۲:۲۲ دوشنبه ۲۵ تیرماه گم‌شدن ۴ نفر در ارتفاعات جنگلی و کوهستانی جاده روستای زیارت محدوده سفیدچشمه از طریق نیروهای مردمی و انتظامی به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان گزارش شد.»
معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه تیم واکنش سریع استان با یک دستگاه خودروی کمک‌دار به محل اعزام شدند، افزود: «نیروهای عملیاتی پس از ۳ ساعت جست‌وجو موفق شدند افراد مفقود را در سلامت پیدا کنند که این افراد پس از انتقال به محل امن، به عوامل انتظامی تحویل داده شدند. افراد مفقود ۴ مرد بودند که در مسیر بازگشت راه خود را گم کرده و از هلال‌احمر کمک خواسته بودند.»