ترامپ: امریکایی‌ها دوپاره شده‌اند

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور پیشین امریکا از تروری جان به در برد که همچنان پرسش‌های زیادی درباره آن وجود دارد، با این حال شکی نیست که این سوءقصد نافرجام، نقطه عطفی در مبارزات انتخاباتی امریکا خواهد بود. ترامپ هرچند در اولین مصاحبه بعد از ترور، کوشید از «اتحاد» و اهمیت «مناظره تمدنانه» صحبت کند ولی در همین گفتگو به شکاف در امریکا اذعان کرد و گفت که مطمئن نیست بتواند این وضعیت را سروسامان دهد، به خصوص که به رغم نرمش لفظی، فردی تندرو را به عنوان گزینه معاون اولی خود معرفی کرده است.  دونالد ترامپ پس از سوءقصد ۲۴ تیرماه در گردهمایی مبارزاتی در پنسیلوانیا، دوشنبه شب برای اولین بار با نیویورک‌پست دست راستی گفتگو کرد؛ جایی که همه تلاش خود را به کار برد تا روایتی تراژیک از آنچه رخ داده بود، ارائه دهد: «ممکن بود الان دیگر اینجا نباشم، قرار بود مرده باشم.» 
ترامپ گفت که در جریان حادثه، اگر برای خواندن نموداری در مورد مهاجران غیرقانونی، سر خود را کمی و فقط کمی به سمت راست نمی‌چرخاند، حتماً کشته می‌شد. 
چهره جنجالی سیاست امریکا، به رغم همه انتقاد‌ها از سرویس مخفی امریکا، از این نیرو‌ها و از تک‌تیرانداز‌ها به دلیل شلیک به عامل سوءقصد تمجید کرد و گفت: «آن‌ها کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند. این برای همه ما سوررئال و ورای تصور است.» 
ترامپ در این مصاحبه به عکس‌های صحنه تیراندازی به خصوص عکسی که مأموران را در تلاش برای خروج او از صحنه به تصویر می‌کشد و وی در همان لحظه مشتش را بلند کرده و سه بار می‌گوید «بجنگید» هم اشاره کرد و گفت: «بسیاری از مردم می‌گویند این نمادین‌ترین عکسی است که تا به حال دیده‌اند.» 


علاوه بر اینها، او جمله‌ای گفت که در رسانه‌ها انعکاس فراوانی داشت: «از شانسم بود یا اینکه کار خدا بود، به هر حال، بسیاری از مردم می‌گویند کار خدا بوده که من هنوز اینجا هستم.»
 برایند گرایش به خشونت در امریکا
فارغ از جنس روایت ترامپ و اینکه آنچه رخ داد، به زعم عده‌ای رویدادی ساختگی بود یا یک ترور واقعی، عرصه انتخابات امریکا باید منتظر تحولاتی قابل توجه باشد که در وهله نخست در رویکرد ترامپ خود را نشان داده است. 
رقیب جمهوری‌خواه بایدن که پس از حادثه ترور، دوشنبه شب رسماً نماینده این حزب در انتخابات ۱۵ نوامبر شد، به نیویورک‌پست گفت که رویارویی با مرگ باعث شده است نظرش را در مورد سخنرانی روز پنج‌شنبه تغییر دهد: «خودم را برای یک سخنرانی طوفانی درباره دولت فاسد و وحشتناک [بایدن]آماده کرده بودم، اما حالا آن را دور انداختم.» 
به نظر می‌رسد مشاوران، ترامپ را متقاعد کرده‌اند که دست‌کم در برخورد اول، رویکرد ملایم‌تری داشته باشد و او هم پذیرفته است که تاختن به رقیب دموکرات به نفعش نیست و در توجیه چنین چرخشی، از اتحاد در کشورش سخن گفته است، هرچند او در همین جمله نیز از لفظ «دولت فاسد و وحشتناک [بایدن]» صرف‌نظر نکرد. 
ترامپ با بیان اینکه سخنرانی جدیدی در دست تهیه دارد، گفت که می‌خواهد تلاش کند کشور را متحد کند ولی اضافه کرد: «اما نمی‌دانم ممکن است یا نه.»
او نوع نگرش به شیوه سیاستگذاری‌ها را عامل این شکاف دانست: «برخی از مردم خواهان مرز‌های باز هستند، برخی نه. برخی می‌خواهند مردان بتوانند در تیم‌های ورزشی زنان بازی کنند و برخی دیگر نمی‌خواهند.»
 رئیس‌جمهور پیشین امریکا، تماس بایدن را هم مدنظر قرار داد و گفت که قدردان تماس خوب اوست، بایدن خیلی مهربان بود و بعد از این، کارزار انتخاباتی این دو می‌تواند توأم با تمدن بیشتری پیگیری شود. 
او همچنین گفت که شنیده، بایدن می‌خواهد به وزارت دادگستری دستور دهد تا دو پرونده پیگرد قضایی ترامپ را کنار بگذارد، البته تاکنون، هیچ نشانه علنی وجود ندارد. 
در اردوگاه دموکرات‌ها، بایدن همچنان بر حضور در مناظره ماه سپتامبر تأکید دارد، او در گفتگو با ان‌بی‌سی، ترامپ را عاملی برای تهدید نهاد‌های دموکراتیک دانست و درباره ترور نافرجام رقیبش هم گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نه تنها این مسئله (ترور)، بلکه صحبت از آن نیز خیلی عادی شده است.» همزمان، اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی امریکا در یک بولتن مشترک کم‌سابقه از وقوع حملات احتمالی با هدف انتقام‌گیری از تلاش برای سوءقصد به جان دونالد ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. 
اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی امریکا در بولتن مشترک خود که سایت امریکایی پولیتیکو آن را به دست آورده است، هشدار داده‌اند افراط‌گرایان خشن یا عوامل دیگر ممکن است در واکنش به سوءقصد به جان ترامپ، اقدام به عملیات خشونت‌بار کنند یا درصدد تلافی‌جویی برآیند.
به نوشته پولیتیکو در روز دوشنبه ۲۴تیر، بولتن چهار صفحه‌ای مشترک اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی به هدف مشخصی اشاره نکرده، اما یادآوری کرده است که افراط‌گرایان در گذشته مرتکب حملاتی علیه مخالفان سیاسی یا عواملی دیگر از روی انگیزه‌های ایدئولوژیک شده‌اند. 
نظرسنجی ماه گذشته درباره بررسی حمایت از خشونت سیاسی در امریکا نیز حاکی است ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد بوده‌اند استفاده از خشونت سیاسی برای جلوگیری از رئیس‌جمهورشدن دونالد ترامپ، اقدامی موجه است. یک‌سوم از آن‌ها هم گفتند که اسلحه دارند از طرفی، ۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند از توسل به قدرت برای بازگرداندن ترامپ به ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند. نیمی از این افراد هم گفته‌اند اسلحه دارند. رابرت پیپ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو معتقد است تیراندازی در تجمع انتخاباتی ترامپ، برایند چنین نگرشی است. 
 «لینکلن جوان» دشمن سخت برجام
در این شرایط، ترامپ چهره‌ای را به عنوان نامزد معاون اولی خود معرفی کرده که قرار گرفتن این دو در کنار هم، می‌تواند به تشدید وخامت وضع موجود منجر شود. او «جی‌دی ونس» سناتور جمهوریخواه اهایو را که یک سال پیش و در سایه حمایت ترامپ سناتور شده است، به عنوان گزینه پست معاون اولی خود معرفی کرد. 
دی ونس، اگر چه مخالف تنش نظامی با ایران است، اما از جمله تندرو‌هایی به حساب می‌آید که طرفدار سختگیری بیشتر علیه ایران است و در زمره دشمنان سرسخت برجام محسوب می‌شود، به طوری که خروج از توافق با ایران را به عنوان بهترین تصمیم سیاست خارجی ترامپ می‌داند. 
ترامپ او را که به عنوان یک محافظه‌کار پوپولیست شناخته می‌شود، «آبراهام لینکلن جوان» خوانده است. دی ونس ۳۹ ساله که پیش‌تر از مخالفان سرسخت ترامپ بود، منتقد جنگ است، اما شخصاً در جنگ عراق حضور داشته و کتابی درباره اینکه مردم چطور به ترامپ رأی دادند نوشت که از همین راه هم مشهور شد. 
در واقع نگارش این کتاب، برجسته‌ترین اقدام سیاسی این سناتور جمهوری‌خواه است. دی ونس در کنفرانس امنیتی مونیخ هم سخنرانی داشت و گفت امریکا نمی‌خواهد از ناتو خارج شود، اما این کشور باید تمرکز خود را بر شرق آسیا منتقل کند و مانند ترامپ تصریح کرد که برخی از کشور‌های اروپایی و عضو ناتو به اندازه کافی برای امنیت خودشان هزینه نمی‌کنند. 
او از حامیان سرسخت رژیم‌صهیونیستی است و در عین حال، روابط بسیار خوبی با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و مصر داد. با پشتوانه دو مورد آخر، از عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با صهیونیست‌ها هم حمایت می‌کند، اما نگاه مثبتی به کمک‌های مالی و نظامی امریکا به کشور‌های دیگر به جز رژیم‌صهیونیستی ندارد. 
تعبیر پوپولیست و افراطی در نخستین گفت‌وگوی جی‌دی ونس، به دنبال معرفی به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری با فاکس‌نیوز به خوبی معنا پیدا می‌کند. او نه تنها تصمیم دونالد ترامپ برای ترور شهید قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس را تمجید کرد بلکه گفت: «اگر قرار است ایران را بزنید، باید محکم بزنید.» 
وی در بخش دیگری از این مصاحبه، شکست داعش را هم ناشی از تصمیمات دونالد ترامپ خواند و پیش‌بینی کرد او صلح را برای اوکراین به ارمغان خواهد آورد.