این یمنی‌های مهارناپذیر

جوان آنلاین: ضربه کاری که یمنی‌ها در تل‌آویو به صهیونیست‌ها وارد کردند، واکنش دیوانه‌وار اشغالگران را در بندر الحدیده به دنبال داشت. مقامات ارشد یمنی هشدار داده‌اند که اقدام رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان را بی پاسخ نخواهند گذاشت. قریب به اتفاق کارشناسان هم تأیید می‌کنند که بازدارندگی در مقابل یمنی‌ها مؤثر نیست و اسرائیل باید منتظر حملات دیگری باشد.  حمله پهپادی بامداد جمعه یمنی‌ها به تل‌آویو همانطور که انتظار می‌رفت چنان شوک بزرگی به صهیونیست‌ها وارد کرد که عصر روز شنبه با استفاده از چند فروند جنگنده اف-۳۵ بندر الحدیده یمن را بمباران کردند. این حملات آتش‌سوزی در مخازن نفتی را به دنبال داشت و بنابر اعلام وزارت بهداشت یمن به شهادت سه‌تن و زخمی شدن دست‌کم ۸۰ نفر منتهی شد. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن بلافاصله به این تعدی صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و ضمن تأیید اینکه نیروگاه برق، بندر و مخازن سوخت استان الحدیده یمن هدف قرار گرفته‌اند، گفت: «ما به این تجاوز آشکار اسرائیل واکنش نشان خواهیم داد و در هدف قرار دادن اهداف حیاتی دشمن تردید به خود راه نخواهیم داد.» سریع افزود: «ما بر بیانیه‌های پیشین خود مبنی بر اینکه منطقه اشغالی یافا ناامن به شمار خواهد آمد تأکید می‌کنیم. ما بر تداوم عملیات حمایتی خود از برادران‌مان در غزه با هر پیامد و نتیجه‌ای تأکید می‌کنیم.» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: «ما با عنایت خداوند متعال تجهیزات لازم را برای جنگی طولانی با این دشمن تا توقف تجاوز و رفع محاصره از ملت فلسطین آماده کرده‌ایم.»   قدرت بازدارندگی صهیونیست‌ها از بین رفته است
سیدعبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن یک‌شنبه عصر درباره تحولات اخیر سخنرانی کرد و گفت: «بندر اشغالی ام‌رشاش (ایلات) را ورشکسته کردیم. دشمن صهیونیستی اهدافش را در حدیده در چارچوب هدف قرار دادن اقتصاد یمن انتخاب کرد.» وی تصریح کرد: «در هر مرحله از نبرد علیه اشغالگران صهیونیست سلاح‌های به‌روزتری را رونمایی می‌کنیم. دشمن از متوقف ساختن یا تضعیف عملیات‌های روزافزون ما ناتوان است.» وی افزود: «وارد مرحله جدیدی از عملیات با استفاده از پهپاد ویرانگر یافا شده‌ایم. در نبرد برای یاری رساندن به مردم غزه از سلاح‌های جدید و به‌روز استفاده کردیم.» رهبر انصارالله یمن افزود: «هر قدر زمان جنگ علیه غزه طولانی‌تر شود وارد مرحله جدیدتری خواهیم شد و نبرد یافا در همین چارچوب انجام شد. نفوذ به پایتخت دشمن صهیونیستی با استفاده از پهپاد در چارچوب مرحله پنجم عملیات ما انجام شد و این مرحله استمرار خواهد یافت.» این مقام یمنی خاطرنشان کرد: «قدرت بازدارندگی دشمن از بین رفته و همه ابزار‌ها برای محافظت از آن ناکام مانده است. دشمن اسرائیلی هر کاری بکند هرگز نمی‌تواند بازدارنده باشد و قدرت بازدارندگی‌اش تمام شده است.» محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن هم درباره تجاوز نظامی به شبکه خبری الجزیره گفت: «دشمن جنگی علنی را آغاز کرد.» عبدالسلام گفت: «تجاوز اسرائیل تلاشی برای گسترش درگیری و تجاوز از قوانین درگیری است. ورود به یک نبرد با مردم یمن آسان نخواهد بود. رویارویی با دشمن صهیونیستی بدون حد و مرز خواهد بود.» سخنگوی انصارالله به صراحت هشدار داد: «ما به هیچ قاعده درگیری با دشمن صهیونیستی پایبند نخواهیم بود. از هیچ تشدید تنشی نمی‌ترسیم و در راه یک مسئله عادلانه حرکت می‌کنیم. ما آماده و قادر به تحمل همه عواقب هستیم. ماهیت و شرایط نبرد، ماهیت پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی را تعیین می‌کند. هیچ خط قرمزی در پاسخ ما به تجاوزات صهیونیستی وجود ندارد. اسرائیلی‌ها باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشند.» 
علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دیگر چهره مقاومت یمن به صهیونیست‌ها هشدار داد: «به اسرائیلی‌ها می‌گویم خیلی شادمان از این تجاوز نباشید، به زودی با پاسخ حتمی و دردناک یمن مجازات خواهید شد.» همچنین، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در این باره تأکید کرد: «بمباران دشمن صهیونیستی، ملت یمن را متحد می‌کند و حملات مؤثرتر ما را به همراه خواهد داشت. جنایت تجاوزکارانه تل‌آویو بدون اتحاد و حمایت امریکا و انگلیس و مشارکت آن‌ها در آن رخ نمی‌داد.» الحوثی افزود: «این جنایت صهیونیست‌ها ما را از ادامه حمایت از غزه باز نمی‌دارد، بلکه عملیات‌هایی خواهد بود که این رژیم موقت را ساقط می‌کند.»  بازدارندگی مقابل یمنی‌ها مؤثر نیست
برخی منابع به المیادین گزارش کردند که حمله جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن با هماهنگی میان امریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده است. اگرچه رژیم صهیونیستی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما شواهد پیدا و پنهان از نقش امریکا در این جنایت مشهود است و یکی از مقامات رژیم صهیونیستی هم در این زمینه شهادت داده است. آکسیوس به نقل از یک مقام امریکایی اعلام کرد که پیش از انجام این حمله، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، لوید آستین وزیر دفاع امریکا را از حمله احتمالی این رژیم به یمن باخبر کرده بوده و مسئولان صهیونیست و امریکایی پیش از انجام این حمله چندین بار با یکدیگر صحبت کرده بوده‌اند. 
تقریباً تمام کارشناسان در مورد اثر حمله اسرائیل متفق‌القول هستند و کارشناسان یمنی و بین‌المللی می‌گویند که این اقدام، در برابر یمنی‌ها ایجاد بازدارندگی نخواهد داشت. آدام کلمنتز، وابسته بازنشسته ارتش امریکا در یمن به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «هدف این حمله بیشتر از توانایی حوثی‌ها برای حمله به دریای سرخ یا اسرائیل به مردم یمن آسیب می‌زند. اصابت به یک سایت راداری، یک سایت پرتاب شناخته شده یا یک هدف نظامی دیگر، فقط می‌تواند توانایی حوثی‌ها را برای چند روز مختل کند.» هشام العمیسی، تحلیلگر سیاسی یمنی نیز می‌گوید که حملات اسرائیل نه بازدارندگی ایجاد می‌کند و نه ضربه‌ای به عملیات یمنی‌ها وارد می‌کند. او معتقد است که آن‌ها مدت‌ها روایت خود را حول محور مخالفت با اسرائیل و ایالات متحده تنظیم کرده‌اند و همیشه می‌خواستند اسرائیل را به یک رویارویی مستقیم بکشانند. العمیسی گفته که در نتیجه، حمله اسرائیل به رهبران یمنی‌ها فرصتی می‌دهد تا ادعای خود را مبنی بر اینکه مدافع اعراب و مسلمانان هستند، مشروعیت بخشند و جذب نیرو و تسلط آن‌ها بر قدرت را تقویت کنند. فریعه المسلمی، محقق یمنی در اندیشکده چتم‌هاوس معتقد است که حملات اسرائیل، تأثیر قابل‌توجهی بر تسلیحات بالستیک یمنی‌ها یا قابلیت‌های پهپاد‌ها نخواهد داشت. او می‌گوید که یمنی‌ها احتمالاً با حملات بیشتر به اسرائیل و احتمالاً متحدان ایالات متحده در خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و بحرین پاسخ خواهند داد. دیوید هوروویتز با اشاره به اینکه حوثی‌ها قابل بازدارندگی نیستند، در تایمز اسرائیل نوشت: «پس از حمله مرگبار تل‌آویو، خویشتنداری در برابر حوثی‌ها دیگر یک گزینه تلقی نمی‌شد. رؤسای امنیتی امیدوار بودند که معامله گروگان‌ها باعث کاهش تنش جنگ، از جمله در شمال شود. پس از حمله روز جمعه، و پاسخ اجتناب‌ناپذیر اسرائیل، آن‌ها برای درگیری گسترده‌تری آماده می‌شوند.» همچنین یدیعوت‌آحارونوت نوشت: «آماده‌باش اسرائیل» و افزود: «اسرائیل تهدیدات یمنی‌ها را دست کم نمی‌گیرد و مقامات می‌گویند که در نظر گرفته‌اند که یمن پاسخی خواهد داشت، بنابراین نهاد‌های دفاعی تقویت شدند.»