وسرانجام کناره گیری جو


درحالی که درخواست‌ها درون حزب دموکرات برای کناره گیری رئیس جمهور آمریکا افزایش پیدا کرده بود،جوبایدن بالاخره با انتشار نامه ای از ادامه انتخابات ریاست جمهوری استعفا کرد. او به مردم آمریکا نوشت که در چهار سال گذشته توفیقات زیادی به دست آوردیم اما حالا فکر می کنم کنار کشیدن من نفع بیشتری برای آمریکا و جناح ما داشته باشد و من در ادامه راه تنها بر روی زمان باقی مانده ریاست جمهوری ام تمرکز می کنم.عملکرد ضعیف بایدن در مناظره اخیرش با ترامپ و در عین حال وضعیت او در جریان سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلفی که انجام می‌داد، تا حد زیادی این گزاره را که بایدن برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خیلی پیر است و وضعیت نامطلوبی دارد، تقویت کرده بود. البته فشارها علیه بایدن در این باره، صرفا از جانب رسانه‌ها نبود و حتی خود دموکرات‌ها هم به او اعمال فشار می‌کردند. در این زمینه می‌توان به افرادی نظیر «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و «چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا و «حکیم جفریز» رهبر اقلیت‌های مجلس نمایندگان این کشور اشاره کرد. البته در مدت اخیر اخبار مختلفی درباره هشدارهای باراک اوباما به بایدن نیز مطرح و منتشر شده بود. اوباما عموما مایل به افشای مواضع خود نیست، با این حال ظاهرا وی نیز خواستار آن شده بود که بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا کنار بکشد.حالا انتظار می‌رود تا گزینه‌هایی محبوب برای جایگزینی جو بایدن معرفی شود تا بلکه احتمال پیروزی آن‌ها در برابر ترامپ بالاتر رود. یکی از محتمل‌ترین و البته از سیاسیون شناخته‌شده دولت کنونی، «کاملا هریس» ۵۹ ساله، معاول اول جو بایدن است که به دلیل جایگاه حقوقی او، اکثریت او را گزینه‌ای کم خطر برای رودررویی با دونالد ترامپ می‌دانند اما به دلیل عملکردهای نه‌چندان موثر و کارآمد و همین‌طور نظرسنجی‌ها، میزان محبوبیت او در بین مردم و طرفداران از میزان نسبتا کمی برخوردار است و باز هم تردیدهایی به این منظور که آیا او در مقابل ترامپ پیروز خواهد شد یا نه، مطرح می‌شود. همین‌طور از دیگر گزینه‌های احتمالی که شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبا در پیروزی علیه ترامپ دارد، «میشل اوباما» ۶۰ ساله، همسر باراک اوباماست. او همچنین در نظرسنجی‌ها هم محبوبیت بالاتری به نسبت سایر نامزدهای احتمالی دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات دارد. اما با وجود همه این گمان‌ها، میشل اوباما تاکنون اعلام کرده است که قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد، شرکت کند.
همین دیروز اما هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ سابق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، به عنوان یک گزینه بسیار مطلوب در نشریه هیل معرفی شد.
«گوین نیوسام»، فرماندار کالیفرنیا نیز از جمله افرادی است که ممکن است در رسانه‌های مطرح، به اندازه کاملا هریس و میشل اوباما از او مکرر نامی برده نشده باشد، اما در هر صورت در بعضی از نظرسنجی‌های معتبر، حتی شانس او به نسبت از هریس هم بالاتر است. درست است که بایدن وظیفه مهم کاهش مهاجرت از مرز جنوبی آمریکا را به هریس واگذار کرده بود، اما او به خوبی نتوانست از پس این امر برآید و برخلاف او نیوسام توانسته عملکرد نسبتاً موفقی را در کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک به کالیفرنیا در کارنامه خود به جا بگذارد؛ البته از دیگر دلایل محبوبیت او، خوب ظاهرشدن در مناظره انتخاباتی نوامبر ۲۰۲۳ در مقابل ران دسانتیس، نامزد پیشین جمهوری‌خواهان بوده است که توانست تاحدود زیادی چهره تاثیرگذار و قابل توجهی را از خود به جا بگذارد. در ادامه نباید از چهره‌های دیگری مانند «گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان، «جاش شاپیرو» ۵۱ ساله یهودی فرماندار پنسیلوانیا، «جی بی پریتزکر» فرماندار ایلینوی و میلیارد یهودی  «پیت بوتیتج» وزیر حمل و نقل دولت بایدن که در صورت پیروزی در ریاست جمهوری، این شخص به عنوان اولین رئیس‌جمهور همجنسگرای آمریکا خواهد بود، غافل شد.
آیا دموکرات‌ها با انتخاب گزینه درست، می‌توانند رقیب دونالد ترامپ در انتخابات آبان آمریکا شوند یا خیر؟گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.