پرسپولیس از رفتن بیرانوند ضرر نمی کند

  [ امیرعلی عوض‌پور]  مرتضی کرمانی‌مقدم، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، درباره شرایط این روزهای سرخ‌پوشان پایتخت پیش از آغاز فصل آینده مسابقات فوتبال و وضعیت این تیم در نقل و انتقالات گفت:‌ «تا جایی که متوجه شدم، خریدهای پرسپولیس خوب بوده است اما بازهم نیاز به جذب بازیکن است و اگر بازیکنان موردنظر جذب شوند، می‌توانیم نمره قبولی و موفقی به نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس بدهیم.»

تیم فوتبال پرسپولیس پس از قهرمانی در فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر، این روزها خود را برای فصلی شلوغ آماده خواهد کرد. پس از حضور خوان کارلوس گاریدو به‌عنوان سرمربی تیم، تمرینات سرخ‌ها آغاز و دور نخست دیدارهای تدارکاتی این تیم نیز شروع شده است. در کنار این روند آماده‌سازی، سرخ‌پوشان پایتخت روند پرماجرایی را در نقل و انتقالات می‌گذرانند. با وجود اینکه این تیم بازیکنانی همچون فرشاد احمدزاده و علی علیپور را به خدمت گرفته است اما در این بین بازیکنان قابل توجهی از جمع شاگردان گاریدو جدا شدند. مهم‌ترین بازیکنان جداشده پرسپولیس، علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی هستند که هر سه راهی تراکتور شدند. در این بین ترابی و دانیال قراردادی با باشگاه نداشتند اما بیرانوند در اقدامی عجیب با فسخ قراردادش مسیر تراکتور را انتخاب کرد و به تبریز رفت.
علی نعمتی، مدافع چپ محبوب یحیی گل‌محمدی با ترک اردوی سرخپوشان به پیشنهاد بالای فولاد پاسخ مثبت داد تا دوباره شاگرد یحیی گل‌محمدی شود. عبدالکریم حسن و وحدت حنانوف دو خروجی دیگر پرسپولیس هستند که در مورد وحدت حنانوف شاید کسی پیش‌بینی این انتقال بزرگ را نمی‌کرد. حنانوف با ترک اردوی پرسپولیس راهی سپاهان شد تا فوتبالش را در تیم رقیب پرسپولیس ادامه دهد و همچنان در لیگ برتر خلیج‌فارس بماند. این در حالی است که عبدالکریم هم با الوکره برای حضور در این تیم به توافق رسیده است. با جدایی این بازیکنان، پرسپولیس حالا باید به فکر پر کردن خلأ‌های تیمش در چند پست مختلف باشد و باید دید تا پایان زمان نقل و انتقالات این تیم چه خواهد کرد.
مرتضی کرمانی‌مقدم، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، در گفت‌وگویی که با «شهروند» داشت، درخصوص شرایط این روزهای سرخ‌پوشان پایتخت صحبت‌های مختلفی به میان آورد. او معتقد است که پرسپولیس تا اینجای کار خریدهای خوبی داشته است و اگر در چند پست دیگر هم بازیکنان مدنظر جذب شوند، می‌توان به نقل و انتقالات پرسپولیس نمره خوبی داد. او همچنین تأکید داشت که سرخ‌ها فصل آینده هم جزو مدعیان اصلی خواهند بود و در آسیا هم حرفی برای گفتن خواهند داشت.

صحبت‌های «شهروند» را با مرتضی کرمانی‌مقدم می‌خوانید:
از خریدهای پرسپولیس راضی هستید؟



تا جایی که متوجه شدم، خریدهای پرسپولیس خوب بوده است اما بازهم نیاز به جذب بازیکن است و اگر بازیکنان موردنظر جذب شوند، می‌توانیم نمره قبولی و موفقی به نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس بدهیم. شک نکنید پرسپولیس فصل آینده هم مدعی خواهد بود. این تیم شخصیت قهرمانی را گرفته است و امسال هم دیدید که   چطور قهرمان شد و مطمئن باشید سرخ‌ها در آسیا هم حرفی برای گفتن خواهند داشت.

 پرسپولیس در این پنجره از نقل و انتقالات با جدایی ستاره‌هایی همچون ترابی، اسماعیلی‌فر و بیرانوند روبه‌رو شد. رفتن این بازیکنان چقدر در شرایط سرخ‌پوشان تأثیرگذار است؟
نباید نگرانی خاصی شکل بگیرد. من فکر می‌کنم جدایی دانیال اسماعیلی‌فر مقداری حیف شد، اما در فصل گذشته ترابی و بیرانوند خیلی به تیم کمک نکردند و اگر این دو بازیکن رفتند، اتفاق خیلی خاصی رقم نمی‌خورد.

 پس جای بیرانوند درون دروازه پرسپولیس پر خواهد شد؟
صددرصد. اگر خاطرتان باشد، بیرانوند هم در جام ملت‌های آسیا ضعیف کار کرد و در نیم‌فصل دوم در پرسپولیس گل‌های بدی خورد.

گاریدو، سرمربی جدید پرسپولیس را چطور دیدید؟ او تمرینات خود را با سرخ‌ها آغاز کرده است و با کارنامه‌ای که داشته است، فکر می‌‌کنید به چه شکل با این تیم پیش خواهد رفت؟
من آشنایی زیادی با این مربی ندارم، اما در اسپانیا مربیگری کرده است و چند قهرمانی هم داشته است و گذر زمان نشان می‌دهد که گاریدو چطور مربی‌ای است. پرسپولیس با تیم‌هایی که گاریدو در آن مربیگری کرده است مقداری تفاوت دارد. این تیم چند سال قهرمان است و شاکله خود را حفظ کرده و پتانسیل قهرمانی دارد و فکر می‌‌کنم از این نظر کار مربی راحت‌تر است و باید دید فصل برای پرسپولیس و این مربی چطور آغاز می‌شود و در 8-7بازی اول، سیستم و تفکرات گاریدو و نتایج آن مشخص خواهد شد.

در نقل و انتقالات همیشه رقابت میان تیم‌های مدعی وجود داشته است. آیا پرسپولیس در نقل و انتقالات از تیم‌های مدعی عقب‌تر است یا خیر؟
من فکر نمی‌کنم از تیم‌های مدعی عقب‌تر باشد و در حال حاضر، پا به پا با تیم‌های مدعی جلو می‌رود. پرسپولیس نفرات خوبی گرفته و بیشتر بازیکنان خود را حفظ کرده است. اگر یادتان باشد، سپاهان فصل گذشته تیم خوبی بود و همه می‌گفتند سپاهان قهرمان است اما روی نفرات نباید تکیه کرد و باید عملکرد تیمی را مدنظر قرار داد. «تیم بودن»، مقوله بسیار مهمی برای موفقیت است که پرسپولیس این ویژگی را دارد.

بازگشت فرشاد احمدزاده و علی علیپور را چطور می‌بینید؟
باتوجه به بازی‌هایی که از فرشاد احمدزاده در فصل گذشته دیدم، به‌نظرم پرسپولیس خرید خوبی کرد اما بازی‌های علیپور را اخیرا ندیدم و مدتی هم مصدوم بود و نمی‌توانم در موردش نظر بدهم.

اگر با همان دید گذشته علیپور در پرسپولیس صحبت کنیم، چطور؟
اگر مثل آن موقع باشد، قطعا این بازیکن به پرسپولیس کمک خواهد کرد اما بازهم ما نیاز به یک مهاجم ششدانگ داریم و اگر خارجی هم باشد، خیلی بهتر است.

غیر از مهاجم، پرسپولیس به چه بازیکنان دیگری نیاز دارد؟
در پست دروازه‌بان و دفاع چپ، پرسپولیس نیاز به بازیکن دارد و اگر در این 3پست بازیکن جذب شود، تیم ما تکمیل خواهد شد.

ما فصل بسیار شلوغی را در پیش خواهیم داشت و پرسپولیس هم لیگ نخبگان آسیا، لیگ برتر و جام حذفی را در پیش خواهد داشت. با توجه به تقویم شلوغ فصل آینده، پرسپولیس برای موفقیت در هر 3جام باید چه رویکردی داشته باشد؟
این دستِ سرمربی است و او می‌داند که چطور باید بازیکنان را مدیریت و در بازی‌های مختلف از چه نفرات و ترکیب‌هایی استفاده کند. قطعا در این مسابقات، نمی‌شود با 13-12نفر بازی کرد و حتما باید یک سیستم چرخشی وجود داشته باشد تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود. الان فوتبال، حرفه‌ای است و در اروپا هم می‌بینیم که تیم‌ها هر 3روز یک‌بار بازی دارند. ما هم نباید فقط در لفظ حرفه‌ای باشیم و در این موقعیت‌ها هم باید حرفه‌ای عمل کنیم.

فصل آینده مسابقات فوتبال با سیستم کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود. فکر می‌‌کنید وجود VAR در مسابقات چقدر کیفیت بازی ها را تغییر می‌دهد؟
با وجود این سیستم، شرایط خیلی تغییر خواهد کرد. شما در بازی‌های اروپایی، می‌بینید که با وجود VAR حق تیمی ضایع نمی‌شود. شما در بازی‌های لیگ برتر دیدید که چقدر اشتباهات داوری وجود دارد و همین اشتباهات باعث می‌شود سرنوشت تیم‌ها عوض شود. چند سال است که بحث VAR مطرح است و امیدوارم با وجود این سیستم، حق تیمی ضایع نشود.

به‌عنوان سؤال پایانی، پرسپولیس فصل آینده هم جزو مدعیان خواهد بود؟
شک نکنید پرسپولیس فصل آینده هم مدعی خواهد بود. این تیم شخصیت قهرمانی را گرفته است و امسال هم دیدید که چطور قهرمان شد و مطمئن باشید سرخ‌ها در آسیا هم حرفی برای گفتن خواهند داشت.