تشکیل فوری دولت وظیفه‌ای توأمان بر عهده دو قوه

جوان آنلاین: «تشکیل فوری دولت» نه به این معنی است که مجلس بی‌قیدوشرط یا با کمترین بحث و تبادل‌نظر، تمامی وزیران معرفی‌شده را رأی اعتماد دهد و نه به این معنی است که دولت با فرض دشواری‌های گرفتن رأی اعتماد از مجلسی که اکثریت آن در دست جریان دیگری است، برای خارج‌کردن تشکیل دولت از بن‌بست یا از تعلل، کابینه را تماماً با سلیقه مجلس بچیند. این هر دو غیرممکن است و غیردموکراتیک. فرض اساسی باید «تعامل سازنده» مجلس و دولت باشد و بنابراین تشکیل فوری دولت، وظیفه‌ای بر عهده هر دوی قوای مجریه و مقننه، به‌طور توأمان و همزمان است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی پیرامون رابطه این نهاد تقنینی و نظارتی با دولت چهاردهم را می‌توان مانیفست و چراغ راه تعامل و همکاری این دو بازوی مؤثر حاکمیت اسلامی توصیف و تفسیر کرد. 
اکنون که به فاصله کمتر از پنج ماه، دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری برگزار شده است و نمایندگان ملت در مجلس و دولت با رأی و اراده مردم شناخته شده‌اند، یگانه اولویت و مأموریت این دو پاسخگویی به مطالباتی است که مردم از آن‌ها خواسته‌اند. 
ترکیب هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی پیش از این مشخص شده و انتظار می‌رود، مستأجران خانه ملت به حکم قانون به وظایف خود در قبال ملت وارد فعالیت شوند. بر اساس یک رویه تکرار شده در ادوار مختلف، همواره بیش از نیمی از نمایندگان مجلس جای خود را به همکاران جدید در دوره بعدی داده و این قاعده در این دوره هم تکرار شده است. از این رو می‌توان با اغماض ادعا کرد که مجلس دوازدهم به لحاظ کیفی مجلسی نوپاست. رئیس‌جمهور منتخب و رئیس دولت چهاردهم نیز نخستین دوره ریاست جمهوری خود را تجربه می‌کند؛ لذا همزمانی آغاز به کار دولت و مجلسی نوپا می‌تواند واجد اهمیت ویژه باشد. 


رئیس‌جمهور منتخب اوایل هفته آینده با تنفیض حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب، رسماً به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باید کار خود را آغاز کند. مأموریت فوری او معرفی و تشکیل کابینه‌ای است که برخی ویژگی‌های آن در کلام رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس مورد تأکید قرار گرفت. 
اگرچه «عدالت» و «پاکدستی» به عنوان دال مرکزی و شعار محوری مورد نظر رئیس‌جمهور منتخب بار‌ها و بار‌ها در مناظرات تلویزیونی و مواضع دکتر پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی مورد تأکید ایشان قرار گرفته و انتظار می‌رود که همکاران او در دولت هم واجد این دو ویژگی مهم باشند، اما علاوه بر این دو، رهبر معظم انقلاب برخی ویژگی‌ها برای انتخاب همکاران رئیس‌جمهور منتخب برشمردند که «امانتداری، صداقت، تدین، امید به آینده و مثبت اندیشی، تشرع، نداشتن سابقه سوء، نگرش ملی و کارآمدی» از جمله آنهاست. 
بنابراین «تشکیل فوری دولت» نه به این معناست که مجلس بی‌قیدوشرط یا با کم‌ترین بحث و تبادل‌نظر، به تمامی وزیران معرفی‌شده رأی اعتماد دهد و نه به این معناست که دولت با فرض دشواری‌های گرفتن رأی اعتماد از مجلسی که اکثریت آن در دست جریان دیگری است، برای خارج‌کردن تشکیل دولت از بن‌بست یا از تعلل، کابینه را تماماً با سلیقه مجلس بچیند. این هر دو غیرممکن است و غیردموکراتیک. فرض اساسی باید «تعامل سازنده» مجلس و دولت باشد و بنابراین تشکیل فوری دولت، وظیفه‌ای بر عهده هر دو قوای مجریه و مقننه، به‌طور توأمان و همزمان است. 
رئیس‌جمهور منتخب، اکنون باید برای موفقیت در ادامه راه و مأموریتی که ملت به او سپرده، دست به گزینش و معرفی همکارانی بزند که واجد ویژگی‌های پیش گفته باشند. دکتر پزشکیان در همه مواضع تبلیغاتی خود همواره بر این نکته تأکید کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، مجری سیاست‌های کلی نظام و مقام معظم رهبری و همچنین قانون باشد، بنابراین اعضای کابینه او نیز باید تا بن دندان به این شعار‌ها و مواضع معتقد باشند. 
تجارب تلخ ادوار گذشته نشان داده هر دولتی که اسیر بازی‌های سیاسی و سهم خواهی‌های جریان‌های مختلف شده، نه تنها توفیقی نداشته که از همان سهم خواهان نیز ضربه خورده است. یک رئیس‌جمهور باید بداند که دولت شرکت سهامی نیست که بین احزاب و گروه‌های سیاسی توزیع شود. آنچه باید ملاک ارزیابی و تعیین انتخاب کابینه باشد، در یک کلام باید تعهد، تخصص و کارآمدی باشد؛ لذا هر مدیری که واجد این ویژگی‌ها بود فارغ از اینکه وابستگی حزبی و جریانی به کدام گروه و دسته سیاسی داشته باشد، می‌تواند عنصر قابل اتکایی برای رئیس‌جمهور در سپردن مسئولیت کلان یک وزارتخانه باشد. چه آنکه رئیس‌جمهور منتخب همواره از اینکه او را وابسته به یک جریان سیاسی خاص توصیف کنند، ابا داشته و بلکه گریزان بوده است. 
رهبر معظم انقلاب، تشکیل دولت کارآمد، متدین و انقلابی را مسئولیت مشترک رئیس‌جمهور منتخب و مجلس عنوان کردند. همین نکته اساسی می‌تواند مبنای تعامل، همکاری و هم افزایی این دو نهاد در تشکیل دولتی با این خصوصیات باشد. بنابراین مجلس شورای اسلامی در عین همکاری با رئیس‌جمهور، باید به این وظیفه خطیر واقف باشد که با دقت و حساسیت در رأی اعتماد به همکاران دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم، ویژگی‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور را در نامزد‌های تصدی وزارتخانه‌ها احصا و احراز کند. یکی از مظاهر «تعامل سازنده مجلس با دولت» می‌تواند، کمک به دولت در چینش کابینه‌ای کارآمد با نگرش ملی باشد. 
بدیهی است موفقیت دولت در گرو کارآمدی، تعهد انقلابی و پاکدستی آن است و هرچه وزرای کابینه به این ویژگی‌ها متصف باشند، تضمین موفقیت دولت خواهد بود. اینکه رهبر معظم انقلاب تصریح می‌کنند که موفقیت دولت دکتر پزشکیان موفقیت همه ماست، راه و طلیعه این موفقیت از گزینش کابینه‌ای با این خصوصیات می‌گذرد.