رسید‌های جعلی را از دست مجرمان خارج کنید

 اگر شما هم از آن دسته شهروندانی هستید که گاهی کالایی برای فروش در سایت‌های فروش کالا آگهی می‌کنید، توصیه می‌کنم این نوشته را تا انتها دنبال کنید. 
یکی از شیوه‌های مرسوم مجرمان که هنوز قربانی می‌گیرد، کلاهبرداری به شیوه استفاده از رسیدساز‌های جعلی است. این دسته از متهمان سوژه‌های خود را با بررسی کالا‌هایی که برای فروش در سایت‌های فروش کالا آگهی شده‌اند، دنبال می‌کنند. آن‌ها کالا‌های خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که بعد از سرقت کالا، دردسر زیادی برای تبدیل آن به پول نداشته‌باشند. گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، ساعت‌های گرانقیمت یا کالا‌های لوکسی که حجم کم و قیمت زیادی داشته‌باشد، از محبوت‌ترین کالا‌های مورد علاقه این دسته از مجرمان است هر چند گزارش‌های بسیاری درباره سرقت گاو‌های گاوداری به این شیوه هم منتشر کرده‌ایم. مجرمان بعد از در نظر گرفتن کالای مورد نظرشان با فروشنده تماس می‌گیرند. از آنجا که سایت‌های فروش کالا اطلاعات تماس فروشندگان را بعد از یک مرحله راستی‌آزمایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، این دسته از مجرمانه برای برقرار کردن تماس با فروشنده از سیم‌کارت‌های اعتباری که با اوراق جعلی خریداری شده‌است، استفاده می‌کنند. آدرسی که برای این دسته از سیم‌کارت‌ها ثبت می‌شود، نشانی‌های دروغین است. آن‌ها بعد از تماس با فروشنده و توافق برای خرید قرار ملاقات می‌گذارند. ترجیح فروشنده این است قرار مقابل خانه‌اش یا جایی در همان نزدیکی باشد. از آنجا که در این شرایط فروشنده دست بالا را دارد، عمدتاً بر سر مکان قرار توافق صورت می‌گیرد، اما یکی از نکات مهم زمان قرار است که بیشتر با نظر خریدار صورت می‌گیرد. برای مجرمان مطلوب این است ساعت قرار خارج از ساعت اداری باشد تا امکان دسترسی فروشنده به بانک مقدور نباشد. 
باید در نظر داشت این دسته از مجرمان از روابط عمومی بالایی برخوردار هستند. آن‌ها بعد از انجام توافق‌های صورت گرفته با ظاهر موجه و شیک سر قرار حاضر می‌شوند. مهم‌ترین موضوع بعد از بررسی کالا و توافق نهایی بر سر قیمت، جابه‌جایی کالا با پول است. مجرمان در این مرحله حاضر نمی‌شوند با حضور در بانک یا پای باجه عابربانک، پول را منتقل کنند. اصرار آن‌ها جابه‌جایی پول با استفاده از اپلیکشن‌های بانکی است. آن‌ها نرم‌افزار‌های رسیدساز را در گوشی‌های تلفن همراهشان نصب کرد‌ه‌اند که مراحل انتقال پول را که شامل مشخصات کامل خریدار به همراه سایر شاخص‌های انتقال است، نشان می‌دهد. مجرمان رسید پول را برای فروشنده ارسال می‌کنند، اما از آنجا که همه مراحل انجام شده قلابی است، هیچ پیامک واریزی برای فروشنده ارسال نمی‌شود. اختلال در سیستم بانکی مهم‌ترین بهانه مجرمان برای عدم واریزی است و از آنجا که اختلال‌ها در سیستم بانکی امری بدیهی است، این موضوع از سوی فروشنده پذیرفته می‌شود. با پذیرش موضوع همه چیز به نفع مجرمان تمام می‌شود و آن‌ها بعد از دریافت کالا به دنبال سوژه دیگری می‌روند و فروشندگان بعد از استعلام از بانک متوجه می‌شوند که پولی به حسابشان واریز نشده و رسید مورد نظر هم جعلی است بنابراین تنها راه پیش‌رویشان بالا و پایین رفتن از پله‌های اداره‌های پلیس و دادگستری است به این امید که بتوانند به اموالشان دست پیدا کنند. 
اما چه باید کرد که فرصت ارتکاب جرم از مجرمان گرفته شود؟ توصیه می‌شود موعد قرار در ساعت اداری انجام شود تا بشود استعلام از بانک صورت گیرد. افرادی که قصد فروش کالا‌های زیاد خصوصاً عمده دارند، بهتر است برای دریافت پولشان همراه خریدار به بانک مراجعه کنند تا از واریز شدن پول به حسابشان اطمینان کامل داشته‌باشند. بعد از تماس خریدار با وی شرط شود تا زمانی که از واریز شدن پول اطمینان پیدا نکرده‌اید حاضر به دادن کالا نیستید. استعلام را هم می‌توانید با حضور مقابل اولین باجه عابربانک و با بررسی حساب بانکی انجام دهید، بنابراین برای اینکه بعدا مجبور نشوید پله‌های اداره‌های پلیس و دادگاه را بالا و پایین کنید، بهتر است آگاهی‌تان درباره خرید و فروش کالا را بالا ببرید.