«سعید راد» پای کار وطن ماند و رفت

جوان آنلاین:‌ پس از انقلاب پای کار سینما ماند و در چند فیلم انقلابی از جمله دادشاه و برزخی‌ها بازی کرد. در عقاب‌ها، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در اوج جنگ تحمیلی جلوی دوربین ساموئل خاچیکیان رفت، اما به سرعت مورد غضب دارودسته محسن مخملباف قرار گرفت و پس از ممنوع‌الکاری به حالت قهر جلای‌وطن کرد، اما در غربت دوام نیاورد تا پس از یک دوره به وطن بازگردد و دوباره با چند فیلم دفاع مقدسی خود را احیا کند. سعید راد دیروز در همین خاک آخرین نفس‌هایش را کشید و فردا در دل همین خاک خواهد خفت. 
سعید راد، بازیگر سینما و تلویزیون ایران روز گذشته بعد از چندین ماه تحمل رنج بیماری در سن ۷۹ سالگی به دیار باقی شتافت و مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید فردا (چهارشنبه سوم مرداد‌ماه) ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل خانه سینما شماره ۲ برگزار و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) برگزار می‌شود. 
احمدسعید حق‌پرست‌راد یا همان «سعید راد» فعالیت سینمایی‌اش را با بازیگری از اوایل دهه ۵۰ و بازیگری درآثاری مانند «فاتحین صحرا» (در نقش سیاهی لشگر) و «خداحافظ رفیق» آغاز کرد. فیزیک بدنی و میمیک خاص چهره در کنار بازی‌های خوبش خیلی زود او را به جوان اول سینمای قبل از انقلاب تبدیل کرد، به‌طوری‌که وی در فاصله سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ در ۳۴ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت که از مهم‌ترین این کار‌ها می‌توان به کافر، صادق‌کرده، تنگنا و سفر سنگ اشاره کرد. فعالیت‌های سینمایی این بازیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه پیدا کرد و در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در هفت فیلم از جمله خط قرمز، برزخی‌ها و دادشاه به ایفای نقش پرداخت. فیلم سینمایی «عقاب‌ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به عنوان آخرین فیلمی که او در سال ۶۳ در آن بازی کرده با وجود گذشت ۴۰ سال از آن همچنان جزو تک‌ستاره‌های آسمان سینمای کشورمان در حوزه فروش و تعداد مخاطب است. پدر او افسر نیرو‌های هوایی و جزو طرفداران حزب توده بود که قبل از انقلاب کشته شد. شاید سابقه ارتشی بودن پدرش در ایفای بهتر نقش یک خلبان ایرانی که در خاک دشمن سقوط کرده به او کمک کرده باشد.   تشییع در بهشت زهرا 
مراسم بدرقه پیکر احمدسعید حق‌پرست‌راد مشهور به سعید راد، بازیگر شناخته شده و پیشکسوت سینما و تلویزیون که صبح دیروز اول مرداد‌ماه بر اثر بیماری درگذشت، فردا (چهارشنبه سوم مرداد‌ماه) ساعت ۹:۳۰ صبح از ساختمان شماره ۲ خانه سینما برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود. 


شهریورماه سال گذشته سعید راد به‌خاطر زمین‌خوردگی در منزلش دچار مصدومیت شد و پس از مراجعه به بیمارستان، مورد عمل جراحی قرار گرفت. پیشتر دختر این هنرمند اعلام کرده بود به دلیل اینکه پروتز مورد استفاده به خوبی در کمر ایشان قرار نگرفته بود، مشکلات بعدی پیش آمد که بعد از مراجعه به بیمارستان، دوباره عمل جراحی انجام شد و به مدت هشت هفته هم فیزیوتراپی مداوم صورت گرفت، اما متأسفانه به رغم فیزیوتراپی‌ها دیگر ایشان توانایی راه رفتن پیدا نکرد. 
اواخر سال گذشته با اضافه شدن مشکلات دیگری مانند عفونت ریه و مثانه، وی با اصرار خودش تحت یک عمل جراحی ناموفق قرار گرفت، به‌طوری‌که این هنرمند حدود ۱۰ ماه در بستر بیماری بود، اما طی دو ماه اخیر، روند درمان به خوبی پیش نرفت و یک روز بعد از اینکه دخترش از مردم طلب دعای خیر کرده بود به دیار باقی شتافت. ابراهیم حاتمی‌کیا که در فیلم سینمایی «چ» با سعید راد همکاری داشت، در پی درگذشت این بازیگر قدیمی گفت: سعید راد را در فیلم «چ» در نقش تیمسار فلاحی بیشتر شناختم. او بازیگری حرفه‌ای بود که بدون حاشیه‌سازی و با علم به نقشی که به او پیشنهاد شده بود، پذیرفت در این پروژه با ما همکاری کند. روح این عزیز سفرکرده شاد.»  ممنوع‌الکاری عجیب راد
در کمال ناباوری و حیرت پس از رکوردشکنی فیلم سینمایی عقاب‌ها به یک‌باره و در روزگاری که سینما تحت سیطره فضاسازی و جار و جنجال‌های افرادی مانند محسن مخملباف بود، سعید راد ممنوع‌التصویر و همین مسئله باعث می‌شود او حدود ۲۰ سال جلای وطن کند. 
در رابطه با دلایل ممنوع‌التصویر شدن این بازیگر فقید سینما و تلویزیون اظهارنظر‌های متفاوتی وجود دارد، اما روایت مهدی فخیم‌زاده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون از این اتفاق خیلی جالب و البته عجیب است و نشان می‌دهد برخی افراد که امروز برای سینما نقش دایه مهربان‌تر از مادر را بازی می‌کنند، چگونه در دهه ۶۰ مشغول قلع و قمع سینما و سینماگران بودند. فخیم‌زاده در خاطرات خودش پس از نقل چگونگی نوشتن فیلمنامه اولیه فیلم عقاب‌ها توسط خودش که با اقتباس از کتاب «چهلمین پرواز» نوشته شده و برخی اتفاقات دیگر می‌نویسد: یک سال بعد [از اتمام نگارش فیلمنامه]بالاخره «عقاب‌ها» اکران شد و به شدت مورد استقبال قرار گرفت، ولی ساخته شدن فیلمی جنگی توسط یک ارمنی با بازی سعید راد در نقش خلبان جمهوری اسلامی چنان جنجالی به پا کرد که فخرالدین انوار و سیدمحمد بهشتی به شدت دستپاجه شده بودند. از هر طرف به وزارت ارشاد فشار می‌آوردند و می‌خواستند این فیلم را توقیف کنند و از اکران پایین بیاورند. در نهایت هم برای خاموش کردن اعتراضات، خاچیکیان، سعید راد، جمشید هاشم‌پور و یکی دیگر از هنرپیشه‌ها به نام ایلخان و همسرش زری برومند را ممنوع‌الکار کردند. همین باعث شد سعید راد سال‌ها جلای وطن کند و خاچیکیان و هاشم‌پور هم مجبور شوند مدت‌ها بیکاری را تحمل کنند.»
وی مدتی در پاکستان، هند، کانادا و امریکا زندگی کرد، اما نهایتاً در سال ۱۳۷۸ و هنگامی که ۵۵ ساله بود به ایران برگشت و در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش ایفای نقش کرد. او پس از بازی در این اثر در فیلم و سریال‌های متعددی به ایفای نقش پرداخت و یکی از آثاری که وی در این برهه بازی کرد، نقش تیمسار فلاحی در فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود که با اقبال خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد. راد در طول دو دهه اخیر، بازی در آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را نیز تجربه کرد که از جمله این تولیدات می‌توان به آثاری، چون در چشم باد، سرزمین مادری و ترور خاموش اشاره کرد. آخرین حضور سعید راد مقابل دوربین به سریال‌های ارثیه پدری و گیلدخت برمی‌گردد.
 
 وطن‌پرستی و تجلیل از سردار سلیمانی 
سعید راد بازیگری بود که مواضع عزتمندانه‌اش در مورد وطن‌پرستی و دفاع از جمهوری اسلامی باعث عصبانیت برخی شبه‌روشنفکران داخلی و شبکه‌های ماهواره‌ای ضدایرانی شده بود. این بازیگر فقید سینما و تلویزیون در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که به عنوان میهمان تلفنی حضور داشت با تأکید بر اینکه من به مملکت و جوان‌هایمان همیشه افتخار کرده‌ام، می‌گوید: «من هیچ وابستگی سیاسی به چپ و راست و ... ندارم، ولی این را با افتخار بیان می‌کنم، زمانی که ما در تلویزیون‌ها، ماهواره‌ها و فضای مجازی می‌بینیم که به مملکت ما حمله می‌شود و گروه‌های خبیث، سر جوانان را جلوی چشم همه می‌برند، جوانان وطن ما کشته می‌شوند، یک اسم مطرح می‌شود به نام سردار سلیمانی. این همانجایی است که غرور ملی مرا سیراب می‌کند. من حدود ۱۹ سال به خاطر یکسری دلایل ناخواسته آن طرف آب زندگی کردم، ولی آنجا حس کردم که همه چیزشان دروغ است، حتی خودشان هم به خودشان دروغ می‌گویند.»