تعویق امتحانات نهایی، بهانه‌ای برای تأخیر اعلام نتایج!

جوان آنلاین: رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفتگو با «جوان» از اعلام نتایج امتحانات نهایی دهم و یازدهم تا ابتدای هفته آینده خبر داد. 
تیرماه هم تمام شد، یعنی ۶۰ روز دیگر دانش‌آموزان باید خود را آماده آغاز سال تحصیلی جدید کنند، اما بسیاری هنوز با گذشت یک ماه از تابستان، هیچ چیزی از تعطیلات خود نفهمیده‌اند، چرا که ۳۰ روز آن را نگران رسیدن نتایج امتحانات نهایی بودند؛ نتایجی که اعلام آن، تکلیف دانش‌آموزان را مشخص می‌کند، اما بنا به دلایلی که حتی توضیحات رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نمی‌تواند از میزان ابهامات آن بکاهد، خبری از نتایج نیست. 
عموماً دو و نهایتاً سه هفته پس از اتمام آخرین امتحانات نهایی، نتایج اعلام می‌شود. این بار اما، تعویق برخی امتحانات بهانه‌ای برای تأخیر در اعلام نتایج شده است. حال آنکه با وجود درنظر گرفتن زمان امتحانات به تعویق افتاده نیز نتایج باید تا امروز اعلام می‌شد، اما این اتفاق هنوز رخ نداده و دانش‌آموزان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. البته رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به «جوان» گفته که نهایتاً تا اوایل هفته آینده این بلاتکلیفی به اتمام می‌رسد.   گلایه والدین
امسال امتحانات سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه و دروس ریاضی و علوم پایه ششم و علوم، ریاضی و فارسی پایه نهم متوسطه به صورت نهایی برگزار شد. موفقیت در این امتحانات برای دانش‌آموزان اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که نمرات آن روی تراز و رتبه کنکور آن‌ها تأثیر مستقیم خواهد داشت، به همین دلیل تأخیر در اعلام نتایج آن دلهره و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان را دوچندان کرده است. 


یکی از والدین دانش‌آموزان پایه یازدهم در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «هیچ کدام از مسئولان آموزش و پرورش نمی‌گویند که نتایج امتحانات نهایی دهم و یازدهم چه زمانی قرار است اعلام شود. حداقل یک بازه زمانی را اعلام کنند تا هر روز و هر شب چشم‌انتظار اعلام نتایج امتحانات بچه‌ها نباشیم. هفته اول تیرماه بود که گفته شد دو الی سه هفته زمان می‌برد تا نتایج امتحانات را در سامانه ثبت کنند، از آن موقع تا امروز هیچ اطلاعیه دیگری نداده‌اند و استرس زیادی را به ما تحمیل کرده‌اند.»
یکی دیگر از والدین دارای دانش‌آموز پایه دهم نیز در همین رابطه می‌گوید: «نتایج امتحانات نهایی معمولاً زودتر از این‌ها اعلام می‌شد، اما در حالی که بیش از یک ماه از برگزاری آخرین امتحان بچه‌ها می‌گذرد، هنوز خبری از اعلام نتایج نیست. این موضوع دانش‌آموزان و خانواده‌ها را آزرده‌خاطر کرده است.»   اعلام نتایج امتحانات، نهایتاً تا اوایل هفته آینده 
فرخ طبری، رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص علت اعلام نشدن نتایج امتحانات نهایی تا امروز به «جوان» می‌گوید: «دلیل تأخیر اعلام نتایج این است که آزمون‌ها به تعویق افتاده است. در حال حاضر تصحیح اوراق دارد انجام می‌شود. اواخر این هفته نتایج یکی از پایه‌ها (دهم یا یازدهم) را اعلام می‌کنیم و نهایتاً تا اوایل هفته بعد نیز پایه بعد اعلام خواهد شد.» 
او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه سابقه تحصیلی پایه دوازدهم باید سریع‌تر آماده می‌شد و در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گرفت، تمرکز اصلی‌مان روی پایه دوازدهم بود که بعد از آن نیز فرصتی برای اعتراض دانش‌آموزان باقی بماند و به اعتراضات آن‌ها رسیدگی شود. بنابراین تصحیح اوراق امتحانی پایه دهم و یازدهم پس از آن انجام شد و هنوز هم در حال انجام است.». 
اما هر برگه را چند نفر تصحیح خواهند کرد؟ طبری در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «دو مصحح برگه را ارزیابی می‌کنند و اگر نمرات مغایرت داشته باشد، تصحیح سوم نیز انجام می‌شود. در صورتی که دانش‌آموزی به نمره خود اعتراض کند، برگه او را مصحح چهارم مورد ارزیابی قرار می‌دهد.»  ترس و واهمه برای ثبت اعتراض!
در این میان برخی از دانش‌آموزان و والدین‌شان نسبت به ثبت اعتراض برای نمره ثبت شده ترس و واهمه دارند، اینکه اگر اعتراض خود را در سامانه وارد کنند، احتمال کم شدن نمره‌شان وجود دارد. موضوعی که رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در رابطه با آن می‌گوید: «اگر دانش‌آموزان بخواهند برای تجدیدنظر نمره‌شان اعتراض بزنند و به نحوی شانس خود را در این زمینه امتحان کنند، ممکن است در تصحیح چهارم، نمره از دست بدهند. بنابراین اگر دانش‌آموزی سنجیده و منطقی اعتراضش را ثبت کند، ممکن است که بازبینی برگه‌اش منجر به افزایش نمره او شود. دانش‌آموز به‌خوبی می‌داند که چه پاسخی به سؤالات داده، راهنمای تصحیح هم در اختیارش قرار داده شده است، او فرصت کافی دارد تا قضاوت عادلانه‌ای روی نمره ثبت شده داشته باشد. بنابراین اگر واقعاً نیاز به بازبینی نمره‌اش بود، آن وقت درخواستش را ثبت کند.» 
او در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است، مصحح چهارم برای بررسی اعتراض دانش‌آموزان، برگه‌ها را سختگیرانه‌تر تصحیح کند، می‌گوید: «نه هیچ فرقی نمی‌کند، نفرات همان نفرات و راهنمای تصحیح هم همان راهنمای تصحیح است. تنها قرار است از ابتدا برگه دانش‌آموز، تصحیح و نمره نهایی برایش ثبت شود.»