كامالاهريس تاريخ‌سازي مي‌كند

بايدن از پست رياست‌جمهوري كنار رفت و در يك پست جداگانه در رسانه‌هاي اجتماعي روز يكشنبه از معاون خود، كامالا دي. هريس، حمايت كرد تا او را به عنوان پرچمدار حزب دموكرات قبل از كنوانسيون ملي آن در 19 و 22 اوت جايگزين كند. بايدن گفت: «امروز مي‌خواهم حمايت  كامل خود را از كامالا ارايه كنم تا نامزد حزبم در سال جاري باشد. با كناره‌گيري جو بايدن در سومين سال رياست‌جمهوري امريكا نقش برجسته نخستين معاون زن رياست جمهوری، خانم «كامالا هريس»اولين زن رنگين‌پوست بسيار پررنگ‌ترشده است. بايدن در يك پست جداگانه در رسانه‌هاي اجتماعي روز يكشنبه از معاون رييس‌جمهور، كامالا دي. هريس، حمايت كرد تا او را به عنوان پرچمدار حزب دموكرات قبل از كنوانسيون ملي آن در 19 و 22 اوت جايگزين كند. بايدن در پستي كه در X به اشتراك گذاشته شد، گفت: «امروز مي‌خواهم حمايت كامل خود را از كامالا ارايه كنم تا نامزد حزب ما در سال جاري باشد». كامالا هريس گفت:«من افتخار مي‌كنم كه تاييد رييس‌جمهور را دارم و قصد من كسب و برنده شدن اين نامزدي است.» لازم به ذكر است «اي. شومر»، رهبر اكثريت سنا (D-N.Y) به‌طور خصوصي به بايدن گفته بود ادامه نامزدي او به شانس دموكرات‌ها آسيب مي‌زند و بايدن را به خاطر كناره‌گيري ستايش كرد.ترامپ روز يكشنبه به بايدن حمله كرد و در پستي در رسانه اجتماعي خود، Truth Social، متعهد شد كه بسياري از ميراث او را از بين ببرد. به نظر می رسد حضور كامالا هريس در راس قدرت تاريخ جديدي در امريكا را رقم خواهد زد. خانم هريس يكی از اهرم‌های بسيار موثر در پيروزی جو بايدن بود زيرا از دو سوژه سياهپوستان و زنان برای ضريب نفوذ و جلب آرای مردمی به خوبی بهره برد. در اين مقاله به ابعاد تاثيرگذاری شخصيت هريس اشاره می شود .خانم هريس، دختر يك مادر هندي و پدري جاماييكايي، بيش از هر زني، در رهبري اين كشور رشد كرده است. خانم هريس، سناتوري از كاليفرنيا و دادستان سابق است. او اولين زن سياه‌پوست و اولين شخص از نژاد آسيايي است كه به دومين دفتر عالي كشور ايالات متحده امريكا انتخاب شده بود. 
در پروسه زندگي هريس از نخستين روزهاي كودكي، به كامالا هريس آموخته شد كه راه عدالت نژادي طولاني است.او اغلب درمورد مبارزات درباره كساني كه قبل از او آمده بودند صحبت مي‌كرد. در مورد والدينش، مهاجراني كه به جنگ حقوق مدني در ايالات متحده كشيده شده‌اند و به نياكانش كه راه را هموار كرده‌اند. وي به مخاطبان عمدتا سياه‌پوست در فورت‌ورث گفت:«بله، خواهران، گاهي اوقات ممكن است به نظر برسد ما تنها باشيم و در اتاق قدم مي‌زنيم.» اما چيزي كه همه ما مي‌دانيم اين است كه ما هرگز به تنهايي در آن اتاق‌ها راه نمي‌رويم - همه با هم در آن اتاق هستيم.» خانم هريس به دنبال مبارزات نژادي و جنسيتي در بالاترين مقام نخست به معاونت رياست‌جمهوري و اكنون به جانشيني موقت رياست‌جمهوري و شركت دركانديداتوري صعود كرد. خانم هريس، اولين زن رنگين‌پوست است كه به اين مقام رسيده و اين يك نقطه عطف براي تاريخ تبعيض نژادي است كه با بي‌عدالتي نژادي مواجه است. انتخاب خانم هريس، 61ساله، در شرايط كنوني آينده كشوري را نشان مي‌دهد كه از نظر نژادي تنوع بيشتري پيدا خواهد كرد . اينكه او در رهبري كشور بالاتر از هر زني قرار مي‌گيرد، از نظر سياسي خارق‌العاده خواهد بود. وي به عنوان وكيل دادگستري سابق سانفرانسيسكو به عنوان اولين زن سياه‌پوست كه به عنوان دادستان كل كاليفرنيا خدمت مي‌كند، در سال 2016 به عنوان سناتور ايالات متحده نيز انتخاب شد. وي در واشنگتن نامزد دادرسي در جلسات سنا، نيز بود. لازم به ذكر است آنچه كه او را متمايز كرده، زندگينامه شخصي او است: او دختر پدري جاماييكايي و مادري هندي بود و از همان سال‌هاي ابتدايي زندگي خود در اوكلند و بركلي، كاليفرنيا، درگير مسائل عدالت نژادي بود و در خاطرات خود از شعارها، فريادها باعنوان «درياي پاهايي كه حركت مي‌كنند» نوشت. وي يادآوري كرد كه در سال 1971 كه شرلي چيشولم، اولين زن سياه‌پوستي كه براي مبارزات انتخاباتي خود به عنوان رييس‌جمهور فعاليت مي‌كرد در سال 1971 در يك مركز فرهنگي سياهان در بركلي صحبت مي‌كرد، وي در آن زمان يك دختر نوجوان بود و در آنجا حضور داشته است. پس از چندين سال اقامت در مونترال، خانم هريس در دانشگاه هووارد، يك كالج تاريخي سياه‌پوستان و يكي از معتبرترين كشورها تحصيل كرد، سپس به عنوان دادستان در مورد خشونت خانگي و موارد استثمار كودكان را پيگيري مي‌كرد. او اغلب از مادرش كه يك محقق سرطان پستان بودو در سال 2009 درگذشت، صحبت مي‌كند. شوهر خانم هريس سفيدپوست ويهودي بنام «داگلاس امهوف» است . خانم هريس با شروع اداي احترام به خانم چيشولم، جمعيتي را در اوكلند كه مشاورانش بيش از20، هزار نفر تخمين زده مي‌شدند در دوره انتخابات آقاي بايدن، جذب كرد و توانست موجي از حمايت را به دست آورد. بخشي از چالش وي، به ويژه با جناح مترقي حزب دموكرات كه سعي در جلب آن داشت، مشكلي بود كه او در آشتي دادن مواضع گذشته خود به عنوان دادستان كل كاليفرنيا با اخلاقيات فعلي حزب خود بود. او در شرايط كنوني تلاش مي‌كند تا برنامه سياست خود را تعريف كند. استحكام عقيدتي وي در اين شرايط به عنوان مقام نخست امريكا و جانشين موقت و كانديداي رياست‌جمهوري آمريكا را به عهده گرفته است.
 از مهم‌ترين مواضع خانم هريس تاكيد بر زنان و سياه‌پوستان است و تلاش در ارتباطات فراگير با راي‌دهندگان اين اقشار قرار گرفته و اهداف خود را متمركز پيش برده است . با تاسف بايد گفت ترامپ در تقابل با وي و پس از بحث معاون رياست‌جمهوري شدن وي به تمسخر از وي به عنوان «هيولا» ياد مي‌كرد. برخي از اعضاي تشكيلات سياسي از اين توهين‌ها خشمگين بودند، دوستان خانم هريس مي‌دانستند كه عملگرايي او با درك او از نحوه برخورد جهان سياسي با زنان رنگين‌پوست گسترش مي‌يابد. سناتور كوري بوكر، همكار و دوست خانم هريس كه دهه‌هاست او را مي‌شناسد، در مصاحبه‌اي گفت كه او هميشه يك زن سياه‌پوستی بوده است كه سدهاي جلوی راهش را نپذيرفته است.او اجازه نمي‌دهد اين چيزها بر روحيه ‌اش تاثيربگذارد. آقاي بوكر گفت او اين كار را براي تمام امور حرفه‌اي خود تحمل كرده و به مردم مجوز ورود به قلب خود را می‌دهد.دموكرات‌ها قطعا از پيروزي وي خوشحال خواهند شد زيرا كه نقطه درخشاني براي راه‌شان گشوده خواهد شد و اميد دارند اولين زن سياه‌پوست را در پله‌هاي كاخ سفيد ببينند. حضور خانم هريس در جريان كارزار انتخاباتي بايدن در آينده حزب دموكرات و شخصيت منحصربه فردش موثر خواهد بود. زمان صحنه‌آرايي به نفع خانم هريس و با حمايت زنان امريكا مي‌تواند نخستين زن رياست‌جمهوري امريكا شود. خانم هريس كاملا از جايگاه خود در تاريخ آگاه است. او كار خود را به عنوان رهبران حقوق مدني كه قبل از او آمده‌اند؛«اجدادش»همچنين نسل‌هاي كنونی كه اميدوار هستند تا بتواند آنها را قدرتمند كنند، مرتبط مي‌داند. خانم هريس در زمينه حقوق كارگران خانگي و كمك به مهاجران مسلمان براي دسترسي به مشاوران حقوقي گفت: «او درك مي‌كند فرزند مهاجر بودن به چه معناست؛ معناي آن اين است كه فردي رنگين‌پوست به دنبال عدالت نژادي باشيد.» فقط موارد زيادي وجود دارد كه لازم نيست شما براي جانشين رييس‌جمهوري هريس توضيح بدهيد و من معتقدم كه او براي بسياري ازموضوعات مهم براي جامعه آسياي جنوبي مبارزه خواهد كرد. آخرآنكه تجربه حضور زنان در كشورهاي اسكانديناوي در مناصب بالاي حكمراني موجب صلح‌دوستي و آرامش مردمان بوده است و كامالا هريس در رأس قدرتمندترين كشور جهان مي‌تواند نويد مدارا و صلح و حل و فصل جنگ‌هايي باشد كه  در جريان است.
ترجمه و تأليف با تلخيص از لينك مقاله زير: 
https: //www.nytimes.com/2020/11/07/us/politics/kamala-harris.html


مدير فصلنامه پژواك   زنان درتاريخ مورخ  و  پژوهشگر  پژوهشگاه  علوم  انسانی و مطالعات   فرهنگی