سناریوی ورود زمینی حزب‌الله به الجلیل

جوان آنلاین: واقعه‌ای که در مجدل‌شمس به وقوع پیوست، رژیم صهیونیستی را بر آن داشته تا حزب‌الله را تهدید به جنگ کند. در شرایطی که شواهد پیدا و پنهان نشان می‌دهد که حتی صهیونیست‌ها هم درباره تقابل با مقاومت لبنان آن‌طور که ادعا می‌کنند، جدیت ندارند، حزب‌الله از مجاری غیررسمی گفته که در آمادگی کامل قرار دارد و البته اشغالگران اگر دست از پا خطا کنند، باید منتظر ورود زمینی به الجلیل باشند.  صهیونیست‌ها در پی کشته شدن ۱۲نفر به دنبال حمله موشکی به مجدل‌شمس در جولان اشغالی سوریه همچنان به خط و نشان کشیدن برای حزب‌الله ادامه می‌دهند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حین بازدید از مجدل‌شمس نه تنها حزب‌الله لبنان را مسئول آنچه رخ داده است، دانست و تهدید کرد که این جنبش هزینه آن را پرداخت خواهد کرد، بلکه گفت: «ما روند عملیات پاسخ به حمله مجدل‌شمس را تعیین کرده‌ایم.» هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی که رنگ‌وبوی مصرف داخلی داشت و در جهت پاسخ به درخواست‌ها برای پایان تنش‌های چند ماه گذشته ابراز شد، گفت: «پاسخ ما قوی و در داخل خاک لبنان خواهد بود. در صورت لزوم با تمام قدرت عمل خواهیم کرد و همه ابزار‌های لازم را برای بازگرداندن ساکنان شمال (شهرک‌های مرز لبنان) به خانه‌های‌شان به کار خواهیم گرفت.» 
بنی‌گانتس رئیس حزب اپوزیسیون «اتحاد» ضمن انتقاد از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از لزوم پاسخ قوی به حزب‌الله و لبنان سخن گفت و افزود: «برای عملیات گسترده در شمال آماده شویم.» به رغم چنین اظهاراتی، گدعون شفر، رئیس سابق بخش نیروی انسانی ارتش رژیم صهیونیستی به کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته که «قبل از جنگ با حزب‌الله باید به خوبی فکر کنیم و اوضاع را بسنجیم. اگر نسنجیده رفتار کنیم و وارد جنگ با حزب‌الله لبنان شویم، دیگر نمی‌توانیم بر اوضاع کنترلی داشته باشیم.» در واقع بیم صهیونیست‌ها از جنگ با حزب‌الله، به ورود حزب‌الله به الجلیل گره خورده است، چرا که به این ترتیب، منافع اشغالگران در جولان اشغالی به خطر می‌افتد. به‌ویژه که تحلیل‌های صهیونیست‌ها هم ورود حزب‌الله را نه تنها بعید نمی‌دانند بلکه آن را محتمل می‌دانند و اگر چنین شود، اشغالگران باید منتظر دومینویی از ناکامی‌ها باشند. 
 حمله زمینی به لبنان، عامل ورود به الجلیل
حزب‌الله لبنان ضمن تکذیب انجام حمله موشکی به زمین بازی نوجوانان در مجدل‌شمس تأکید کرده است که در صورت هرگونه حمله رژیم صهیونیستی این حزب نیز پاسخی کوبنده به تل‌آویو خواهد داد. یک منبع در رهبری حزب‌الله لبنان دیروز در گفتگو با الجزیره، ضمن اعلام اینکه آن‌ها تهدیدات اسرائیل را جدی می‌گیرند و برای این مسئله کاملاً آماده هستند، تصریح کرد: «اصطلاح دشمن درباره یک حمله سخت و محدود برای ما مهم نیست، چرا که صرف‌نظر از حجم و میزان آن، این حمله یک تجاوز محسوب می‌شود.» این منبع افزود: «فرستاده‌ها به ما گفتند که به تجاوز قریب‌الوقوع اسرائیل پاسخ ندهیم، اما ما با این مسئله مخالفت کردیم. ما بدون تردید به هرگونه تجاوز اسرائیل پاسخ خواهیم داد. فرماندهی مقاومت چگونگی پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالی و حجم آن را تعیین خواهد کرد.» این منبع در تشریح دامنه هرگونه اقدام احتمالی تأکید کرد: «ما می‌توانیم تأسیسات نظامی در حیفا، جولان و رامات دافید را هدف حملات شدید قرار دهیم. پیش‌بینی نمی‌کنیم که حمله زمینی ولو به صورت محدود به لبنان انجام شود، اما ما در آمادگی کامل هستیم. حمله زمینی به لبنان عاملی خواهد بود تا اولین گام‌های‌مان را در الجلیل قرار دهیم. ما از این غافلگیر نشدیم که امریکا همان حرف دشمن را زد چرا که قبلاً نیز حرف دشمن را درباره کشتار المعمدانی در غزه تکرار کرد.» نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در موضع‌گیری درباره تحولات منطقه می‌گوید: «آنچه در منطقه رخ می‌دهد همه را تهدید می‌کند.» وی افزود: «با وجود تحولات خطرناک منطقه، اما ما هراسی درباره لبنان و آینده آن نداریم و تضمین‌کننده لبنان وحدت آن است.»


 بزرگ‌ترین فاجعه از آغاز تأسیس رژیم جعلی
روزنامه عبری معاریو ۱۱ مه ۴۲۰۲ نوشت: «یگان رضوان حزب‌الله می‌تواند تنها با ۲۰۰نفر یک شهر در الجلیل شمالی را تصرف کند.» چندی بعد، سیدحسن نصرالله، در دهم جولای ۲۰۲۴، پس از ترور یکی از اعضای ارشد حزب‌الله، به صراحت به این موضوع اشاره کرد و گفت: «کسانی که می‌خواهند آرامش را در شمال برقرار کنند، باید جنگ غزه را متوقف کنند. ما ۹ ماه است که یکصدهزار سرباز را در جبهه خودشان «زندانی» کرده‌ایم. آن‌ها از حمله به الجلیل می‌ترسند.» نصرالله گفته بود که در صورت ورود تل‌آویو به رویارویی مستقیم، وارد الجلیل خواهند شد و دشمن از این واقعیت واهمه دارد. یک کارشناس نظامی صهیونیست بعد از تهدید نصرالله گفته بود: «شما باید درک کنید، پیام‌هایی در اینجا وجود دارد که پیام‌های پنهانی آن بسیار فراتر از آن چیزی است که ما تفسیر می‌کنیم.» تعبیر شهردار نهاریا از موقعیت موجود نیز تعبیری موجز از تحولات جاری است. او گفته بود: «ما در راه از دست دادن الجلیل به علت حملات حزب‌الله هستیم و این بزرگ‌ترین فاجعه از زمان تأسیس اسرائیل است.» 
 تهدید‌های پوچ ارزشی ندارند
برخی مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی علت تأخیر در پاسخ تل‌آویو به حزب‌الله لبنان به بهانه ماجرای «مجدل‌شمس» را اطمینان نداشتن آن از چگونگی پاسخ این حزب و آماده نبودن ساکنان اراضی اشغالی برای جنگی با شلیک روزانه ۴ هزار موشک دانستند. آموس هارئیل، تحلیلگر نظامی «هاآرتص» روز دوشنبه به نقل از این منابع آگاه از ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی نقل کرد که جنگ فراگیر در نهایت در راستای راهبردی است که جنبش حماس برای کشاندن اسرائیل به یک جنگ گسترده تعیین کرده تا آن را بیش از پیش خسته و فرسوده کند. یوسی یوشع، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» هم افشا کرد با وجود اینکه تنش در شمال به اوج خود رسیده، پیشبرد این ایده هنوز در دستور کار نیست. این تحلیلگر افزود: در اوایل آوریل گذشته در روزنامه آحارونوت این مطلب منتشر شد که در مذاکراتی به ریاست یوآو گالانت، وزیر جنگ، فرماندهی جبهه داخلی کمپین تبلیغی را با هدف هماهنگ‌سازی پیش‌بینی‌ها با صهیونیست‌ها در صورت بروز درگیری با حزب‌الله و ایران که می‌تواند به یک جنگ فراگیر منجر شود، ارائه کرد. آحارونوت به نقل از برخی افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: «سناریوی اصلی که قرار بود در این کمپین ارائه شود، شامل داده‌های مربوط به ۱۵۰ موشک حزب‌الله، توان شلیک بیش از ۴ هزار موشک در یک روز عادی از درگیری‌ها، موشک‌های پیشرفته، پهپاد‌های انفجاری و دیگر تسلیحات است، البته بخشی از این توانمندی‌ها را در این روز‌ها در مرز‌های شمالی شاهد هستیم، در نهایت تمام رؤسای ستاد‌هایی که پیشنهاد‌ها به آن‌ها داده شد، تصمیم گرفتند مردم را نگران نکنند.» روعی شارون، تحلیلگر مسائل نظامی شبکه عبری «کان» ضمن انتقاد از تهدید‌های پوچی که سران این رژیم از چند ماه قبل طرح می‌کنند، گفت: «تهدید‌های اسرائیل کار نمی‌کند.» همچنین شارون تأکید کرد که تهدید‌های بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش این رژیم درباره بازگرداندن لبنان به عصر حجر و پشیمان کردن آن‌ها هیچ ارزش و اعتباری ندارد.