منشور دولت وفاق ملی


گروه سیاسی- مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت چهاردهم، با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری و با حضور نمایندگان ۸۸ کشور و ۱۰ سازمان بین‌المللی برگزار شد، مراسمی که طی آن رئیس جمهوری در پیشگاه ملت، در کنار رئیس قوه قضاییه و با حضور اعضای شورای نگهبان، به متن تعیین شده در قانون اساسی سوگند یاد کرد، این مراسم با نظمی خوب و با حضور گسترده شخصیت‌های داخلی و مهمانان خارجی برگزار شد، مراسمی که حتی نحوه نشستن و قرارگرفتن مهمانان خارجی نیز تحلیل‌های داخلی و خارجی بسیاری را به همراه داشت. اما به تأکید رئیس جمهوری، مراسم روز سه شنبه را می‌توان آغاز دوره‌ای جدید از جمهوری اسلامی ایران دانست، نطق پزشکیان در مراسم تحلیف که به نوعی منشور دولت «وفاق ملی» وی نیز بود، تقریباً به همه نکات مهم و اساسی داخلی و سیاست خارجی پرداخته   بود، نطقی که پس از سخنان رؤسای قوای مقننه و قضاییه و نیز ادای سوگند، ایراد و با واکنش های مثبت سیاسیون و فعالان مجازی روبه رو شد. گنجی، روزنامه نگار اصولگرا نوشت: سخنرانی دکتر پزشکیان در مراسم تحلیف عزتمندانه، مقتدرانه، متواضعانه، استکبار ستیزانه، مظلوم نواز، صریح و انقلابی بود.احمد زید آبادی فعال اصلاح طلب نوشت: نطق دکتر پزشکیان در مراسم تحلیف، جملات یا عباراتی برای رضایت اغلب نیروهای سیاسی و اجتماعی دارای منافع متفاوت و متضاد را در بر داشت، اما در مجموع متوازن و تا حدودی امیدبخش بود. خلاصه این که آغاز بدی نبود و امیدوارم پایان بهتری داشته باشد. سعید آجرلو فعال اصولگرا نوشت: نطق پزشکیان در مراسم تحلیف شایسته تمجید و ستایش است.فردانیوز نیز نوشت: نطق آقای پزشکیان در مراسم تحلیف، جبهه مقاومت و فلسطینیان مظلوم و همه آزادی خواهان جهان را امیدوار و خشنود کرد. این نطق و تشویق و استقبال نمایندگان مجلس در تاریخ کشور ماندگار خواهد ماند.فواد شمس فعال رسانه ای نوشت:بخش سیاست خارجی سخنرانی مراسم تحلیف پزشکیان عالی  و هوشمندانه بود. دفاع از جنبش‌های مقاومت جلوی اسرائیل، پیام دوستی به همسایگان، پیام قدردانی از کشورهای همراه در روزهای سخت، پیام همکاری با جنوب جهانی‌ها و پیام صلح عزتمندانه به کشورهای غربی.دمش گرم کسی که این بخش را نوشته بود.سید عباس صالحی نیز نوشت: آقای پزشکیان در دو سخنرانی تنفیذ و تحلیف به خوبی نشان داد که می‌تواند نقطه‌های اشتراک جناح‌های سیاسی را حداکثری ببیند و بازگو کند.بخش مهمی از توفیق دولت وفاق، در دیدن همین نقطه‌های مشترک است. ادبیات همدلی را توسعه دهیم. علی قلهکی فعال رسانه‌ای نیز نوشت: صحبت‌های صریحِ «مسعود پزشکیان» در حمایت از جریان مقاومت _خاصه فلسطین_ و تشویق‌های پیاپی مجلسِ در اکثریت اصولگرا برای رئیسِ دولتِ اصلاح طلب، خبرِ خوشی برای صهیونیست‌ها نیست.در این بین،سخنرانی پزشکیان در مراسم تحلیف را می‌توان مانیفست وی و منسجم‌ترین گفتار او از زمان ورود به رقابت‌های انتخاباتی دانست. در ادامه، برخی جملات کلیدی این گفتار را می‌آوریم:
 * مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت، صلح و آرامش به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی چیزی جز حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ مگر نشانه ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی، چیزی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟
*فرصت پیش‌روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است. حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.
*گرچه گزارش‌های کارشناسی، وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است، اما بی‌گمان، توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.


*هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آن ها بمب می‌ریزد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و زبان و دینشان سنجیده می‌شود.
 *ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرفراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.
*دولت من با ایجاد «تعادل» و «توازن» در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد. ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست؛ با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد، برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان، تلاش خواهیم کرد، کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم درباره مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت و گو کنیم.
*من «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان» را حق مسلم مردم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.
*دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد.
*همه ما در دنیای توفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم.

 رئیس مجلس: امروز به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای مراسم تحلیف تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی از تمام ابزارهای تقنینی، نظارتی و مشورتی خود استفاده می کند تا از دولت محترم در مسیر دشوار پیش رو برای خدمت صادقانه به ملت شریف ایران حمایت کند. ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب، موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس جمهور محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی، رعایت سیاست های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای کشور برای تفاهم و همکاری محسوب می شود.وی اضافه کرد: مجلس خود را در این چارچوب کنار دولت تعریف می کند و اطمینان داریم در صورت رعایت این اصول از سوی دولت، مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور، شاهد صدای واحد ایران خواهند بود که می تواند آینده ای روشن را برای مردم عزیزمان رقم بزند.دکتر قالیباف در ادامه با بیان این که ما معتقدیم، چراغ راه حرکت کشور، عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی گری، مردمی بودن و کارآمدی است که می تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضایی عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت های الهی رقم بزند، افزود: در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نوآوری و تغییر آرایش منطقه ای و جهانی امری ضروری است که باید با چشم اندازی روشن و اراده ای استوار، جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم. رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر این که امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم، اظهار کرد: دولتی که بتواند آرمان ها را مبتنی بر واقعیت ها دنبال کند و رفاه، امید، زندگی و عدالت را برای مردم به ارمغان بیاورد. تمامی ارکان و قوای کشور باید عزمی جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند. مجلس شورای اسلامی در مسیر سازمان دهی اقتصاد و معیشت و پیشرفت و آبادانی کشور در کنار قوه مجریه خواهد بود.رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان ادامه داد: امروز نه تنها مسئله اول جهان بلکه مسئله اول انسانیت، غزه است. ماجرای غزه، رویارویی محور شرافت در برابر محور جنایت است و همه باید مشخص کنند در کدام سمت تاریخ قرار گرفته اند.(در این بخش از سخنان دکتر قالیباف، نمایندگان و حضار صحن مجلس در تأیید سخنان وی، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند)

اژه‌ای:قوه‌قضاییه هرجا لازم باشد در کمک به دولت چهاردهم حضوری فعال خواهد داشت
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز طی سخنانی در آیین تحلیف  گفت: امروز رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان ملت شریف ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد، همه استعداد و صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است به کار گیرد، خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور و ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت نماید، از هرگونه خودکامگی پرهیز کند، از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کند و در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد؛ مسئولیت بسیار سنگین است.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: رئیس‌جمهور با استعانت از خداوند متعال و پیروی از پیامبر عظیم‌الشأن و ائمه اطهار علیهم‌السلام از قدرتی که مردم به عنوان امانتی مقدس به وی سپرده‌اند همچون امینی پارسا و فداکار نگاهداری می‌کند و آن را به منتخب بعد از خود می‌سپارد.رئیس قوه قضاییه بیان کرد: رئیس‌جمهور محترم از ایام انتخابات تا امروز بار‌ها تکرار کرده‌اند که به تأسی از فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام این قدرت را امانت می‌داند نه طعمه؛ و همه همّ خود را در راستای تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهد بست.رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: اینجانب ضمن تبریک مجدد به رئیس‌جمهور محترم از خداوند متعال توفیق ایشان را در تحقق مسئولیت سنگین ریاست جمهوری خواستارم.رئیس عدلیه افزود: همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند قوه قضاییه در هر نقطه‌ای که لازم باشد در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

 حاشیه نگاری خبرنگار خراسان از تحلیف چهاردهم
هادی محمدی-*مراسم تحلیف بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی برگزار می‌شود و به معنای سوگند خوردن رئیس جمهور جدید است. طبق قانون حضور رئیس قوه قضاییه، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس الزامی است و بقیه مهمانان و حاضران داخلی و خارجی تشریفاتی محسوب می شوند.
*در دو سوی صحن علنی مجلس پرچم کشورهایی که نمایندگانش در مراسم بودند به چشم می‌خورد. همچنین پرچم نهادهای بین المللی و نیز گروه‌های مقاومت لبنانی، عراقی، فلسطینی و یمنی که در مراسم شرکت کردند.
 *برخلاف مراسم تنفیذ که کنسرت غیر نظامی سرود جمهوری اسلامی ایران را اجرا کرد، در مراسم تحلیف رزم نوازان دژبان ارتش سرود را نواختند.
 *رهبران اقلیت های مذهبی مسیحی، یهودی و زرتشتی و علمای اهل سنت نیز در مراسم بودند.
 * سمت راست رئیس جمهور کشورمان امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نشسته بود و در کنار این ها نخست وزیر آذربایجان،  نخست وزیر ارمنستان،  رئیس مجلس دومای روسیه، زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، شیخ نعیم قاسم، قائم مقام حزب ا... لبنان و هاکان فقدان وزیر خارجه ترکیه.
 *آملی لاریجانی در مراسم تحلیف شهید رئیسی حضور نداشت. وی همچنین در افتتاحیه مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان نیز که به تازگی شروع به کار کردند نیز نیامد اما روز گذشته حضور داشت.
* نکته دیگری که در مراسم  حائز اهمیت بود صحبت‌های رئیس جمهور در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بود که مورد تشویق چندین باره نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگان جبهه مقاومت حاضر در صحن علنی مجلس قرار گرفت.
 *پس از نطق رئیس جمهور و اتمام مراسم هنیه به گرمی پزشکیان را در آغوش کشید.
* متن قوی و روخوانی نسبتا  مسلط رئیس جمهور نمایندگان مجلس از جناح های مختلف را به وجد آورده بود به شکلی که چندین بار در میانه سخنرانی با دست زدن یا شعار مرگ بر اسرائیل و احسنت گفتن ابراز احساسات کردند.
*متن سوگند نامه رئیس جمهور به امضای پزشکیان، محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه و آیت ا... جنتی دبیر شورای نگهبان رسید.