اعلام برنامه درخانه ملت

معصومه معظمي
مراسم تحليف چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري روز گذشته از ساعت 16 در صحن علني مجلس با حضور نمايندگان ۸۶ كشور كه شامل 104 هيات و سازمان‌هاي بين‌المللي بودند، همراه با مقامات بلندپايه كشوري و لشكري داخلي به ميزباني محمد‌باقر قاليباف رييس مجلس و هيات‌رييسه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزارشد. در كنار مهمانان خارجي، مقامات لشكري و كشوري از جمله روساي قوا، اعضاي شوراي نگهبان، فرماندهان عاليرتبه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سيد وحيد حقانيان، محمد شريعتمداري، سيد عباس عراقچي، غلامعلي حداد‌عادل، محمدي گلپايگاني، سيداحمد خاتمي، محمدجواد ظريف، صالحي اميري، علي طيب‌نيا، حجت‌الاسلام ناطق‌نوري، محمدرضا عارف، آيت‌الله آملي‌لاريجاني و حسن‌روحاني، زينب سليماني، آيت‌الله موحدي كرماني، سعيد جليلي، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي، زلفي گل، حجت‌الاسلام خطيب، هادي طحان نظيف، علي باقري، مهدي چمران، حسين دهقان، حجت‌الاسلام سيدحسن‌خميني، آذري جهرمي، پرويز فتاح، زهرا پزشكيان، زهرا مشيري همسر و دختر محمدباقر قاليباف، بابك نگاهداري محمد مخبر، سرلشكر باقري، سردار رحيم صفوي، سردار سلامي، غلامحسين اسماعيلي، امير آشتياني، عليرضا زاكاني، احمد وحيدي و سردار رادان در اين مراسم حضور داشتند. آنچه صحن علني روز گذشته مجلس را متفاوت از روزهاي ديگر مي‌كرد، چهار رديف صندلي بود كه جلوي صحن براي مهمان ويژه چينش شده بود. همچنين در دو طرف صحن را با پرچم‌هايي از كشورهاي مهمان حاضر در جلسه، آراسته بودند. سخنگاه نيز با گل‌هايي طبيعي گل آرايي شده بود. همچنين قابي از عكس سيدابراهيم رييسي، رييس‌جمهور شهيد نيز در رديف اول و در بين صندلي مهمانان عاليرتبه كشوري جاي گرفته بود.
محدوديت ترافيكي و نارضايتي ساكنان بهارستان
علاوه بر حواشي ياد شده، محدوديت‌هاي ترافيكي كه از صبح ديروز پيرامون ميدان بهارستان و محل برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهور اعمال شد، حاشيه ديگري بود كه براي ساكنان منطقه نارضايتي‌هايي ايجاد كرد.


آغاز رسمي مراسم تحليف در صحن علني
لازم به ذكر است، از روز دوشنبه برخي از مهمانان خارجي پيش از مراسم تحليف در حضورهايي جداگانه با رهبري انقلاب، محمدباقر قاليباف رييس مجلس و همچنين مسعود پزشكيان نهمين رييس‌جمهور كشورمان ديدار كردند. سپس ساعتي پيش از آغاز رسمي با ورود مهمانان و استقيال محمدباقر قاليباف از ايشان به ساختمان مجلس اين مراسم آغاز شد. بعد از آن سران و مقامات كشورهاي خارجي حاضر در مراسم تحليف، با مسعود پزشكيان و محمدباقر قاليباف و غلامحسين محسني اژه‌اي عكس يادگاري گرفتند. سپس مراسم رسمي در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه با تلاوت آياتي از قرآن و نواختن سرود جمهوري اسلامي آغاز شد.
قاليباف: متعهد مي‌شويم دولت را حمايت كنيم
در ابتدا محمدباقر قاليباف، رييس مجلس كه ميزبان مراسم تحليف بود، با خوشامدگويي به مهمانان داخلي و خارجي متعهد شد «در راه پيشرفت و تحقق آرمان‌هاي انقلاب دولت را ياري‌ كنند.» او همچنين بيان كرد: «مجلس از همه ابزارها استفاده مي‌كند تا از دولت در مسير دشوار پيش‌رو حمايت كند.» پس از رييس مجلس، نوبت به رييس قوه‌قضاييه رسيد.
اژه‌اي: رييس‌جمهور خود را وقف خدمت مردم كند
محسني اژه‌اي نيز در سخناني اعلام كرد: «رييس‌جمهور كشور همه صلاحيت‌هاي خود را در انجام مسووليت‌هاي خود بر عهده بگيرد و خود را وقف خدمت مردم، ترويج دين، اخلاق و پشتيياني از حق كند و از خودكامگي دوري كند و از حقوق اشخاص حمايت كند.» رييس دستگاه قضا در ادامه ياد بنيانگذار انقلاب، شهدا، شهيد سليماني و همچنين ياد شهداي خدمت و رييس‌جمهور شهيد و همراهانش را گرامي داشت. در ادامه مسعود پزشكيان رييس‌جمهور براي پاسداري از نظام و قانون اساسي سوگند ياد كرد، سپس به ايراد سخن پرداخت.
پزشكيان: با دوستان مروت با دشمنان مدارا
مسعود پزشكيان بخش عمده سخنان و نطق خود را به حمايت از مردم غزه و فلسطين اختصاص داد كه مورد تشويق‌هاي متعدد حضار قرار گرفت. گفتني است اين اولين‌بار است كه طي ادوار گذشته رييس‌جمهوري در صحن علني مجلس، پنج مرتبه مورد تشويق نمايندگان و حضار قرار مي‌گيرد. به عبارتي نه روحاني در مجلس دهم همسو و نه رييسي در مجلس يازدهم همفكر، هيچ كدام تا اين حد مورد تشويق و تاييد مجلسي‌ها قرار نگرفتند. اتفاقي كه در جاي خود قابل تامل است. در انتها هم پزشكيان با خواندن اين بيت كه با دوستان مروت با دشمنان مدارا، تاكيد كرد كه ما خواهان آرامش در كشور و منطقه هستيم.
سطح مهمانان مراسم تحليف و تعدادشان
از مراسمات گذشته بالاتر بود
گفتني است، مراسم تحليف نهمين رييس‌جمهور كشورمان از جهاتي حايز اهميت است. نكته‌اي مثل سطح مهمان و تعداد آنها در مقايسه با مهمان و سطح آنها در ادوار گذشته كه به گفته نوري قزلجه متفاوت از ادوار ديگري است كه اين مراسم با حضور مهمانان خارجي برگزار شده است. غلامرضا نوري قزلجه، نماينده مجلس دوازدهم در خصوص مراسم تحليف چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري نسبت به ادوار گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «در مراسم تحليف رييس‌جمهور ايران، بيش از 100 كشور جهان در سطوح مختلفي مثل رييس‌جمهور، رييس‌مجلس، نخست‌وزير و مقامات پايين‌تر مثل نواب رييس و وزراي خارجه و معاون نخست وزير شركت كرده‌اند.»
او ادامه داد: «سطح مهمانان خارجي اين دوره از سطوح مهمانان دو سه دوره مراسم تحليف گذشته سير صعودي داشته است. يعني هم از نظر سطح و هم تعداد شركت‌كننده بيشتر بوده است.» نوري از نظر تشريفات برگزاري، عملكرد مجلس را در برگزاري مراسم تحليف خوب ارزيابي كرد و گفت به شكل قابل قبولي اين مراسم برگزار شده است.
حضور مقامات كشورها در مراسم تحليف پررنگ بود
علاءالدين بروجردي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دوازدهم نيز در تشريح مراسم تحليف چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري به «اعتماد» گفت: «اين مراسم در سطح بسيار بالا و خوبي برگزار شد و روساي مجالس ومقامات عاليرتبه بيش از 100 كشور در اين مراسم شركت كردند كه نشانگر اهميتي است كه براي اين تحول قائل شده‌اند.» او ادامه داد: «البته احساسي كه از شهادت شهيد رييسي در بين مقامات كشورها ايجاد شده بود، در اين حضور موثر بود و آنها خود را ملزم به اداي احترام به او دانستند و حضور پررنگ و قابل قبولي در مراسم تحليف از خود نشان دادند.» مراسم تحليف ساعت ۱5: ۱7 به كار خود پايان داد و برخي چهره‌ها از جمله اسماعيل هنيه و سردار قاآني با يكديگر عكس يادگاري گرفتند و همچنين اسماعيل هنيه با تصوير شهيد‌رييسي عكس يادگاري گرفت. قاليباف با اعلام پايان جلسه تصريح كرد: «وظيفه خود مي‌دانم از نمايندگان محترم و تلاش همكاران خود در ستاد برگزاري تحليف رياست‌جمهوري، نيروهاي امنيتي، انتظامي، خدماتي و همه خبرنگاران داخلي و خارجي براي برگزاري هرچه باشكوه‌تر اين مراسم و پوشش خبري آن قدر‌داني كنم.» گفته مي‌شود بيش از ۶۰۰ خبرنگار، فيلمبردار و تصويربردار از رسانه‌هاي داخلي و خارجي براي پوشش اين رويداد مهم خبري، در اين مراسم حضور داشتند.