اقتصاد اسرائیل در مسیر فروپاشی


تحلیل گران سیاسی درباره پاسخ محور مقاومت به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در ایران و لبنان معتقدند که طیف گسترده‌ای از اهداف نظامی در اسرائیل وجود دارند اما بهترین هدف راه‌بردی و بلندمدت، تشدید محاصره‌ دریایی صهیونیست‌ها در مدیترانه باشد که در جنگ ۹ ماهه غزه آسیب‌های چشمگیری به بنادر این رژیم وارد شده است و در صورت گسترده‌تر شدن درگیری‌های نظامی رگ حیاتی اقتصادی این رژیم به خطر خواهد افتاد.
به گزارش ایسنا، هر چند رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیسش دچار بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متعددی بوده است اما عملیات طوفان الاقصی، ضربه مهلکی به این رژیم اشغالگر به ویژه در حوزه اقتصاد زد. از همین رو، آسیب‌پذیری‌های اقتصادی به عنوان پاشنه آشیل فعلی این رژیم کودک کش، از سوی تحلیلگران به دقت دنبال می‌شود.
با ترور شهید اسماعیل هنیه،‌ رهبر حماس در تهران و ترور شهید فواد شکر فرمانده ارشد حزب الله لبنان در بیروت محور مقاومت اعلام کرد که پاسخ این جنایت‌ها قطعی و سنگین خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی به مناسب شهادت شهید هنیه با بیان این که رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت، تاکید کردند:‌ ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

تحلیل گران سیاسی درباره پاسخ محور مقاومت به این جنایات معتقدند که طیف گسترده‌ای از اهداف در اسرائیل وجود دارند اما بهترین هدف راه‌بردی و بلندمدت، تشدید محاصره‌ دریایی صهونیست‌ها در مدیترانه باشد. در گزارش پیشرو به پاشنه آشیل اقتصاد رژیم صهیونیستی در صورت بروز درگیری‌های نظامی گسترده تر پرداختیم.

نقش بنادر در اقتصاد اشغالگران صهیونیست



رژیم صهیونیستی که بر اساس آمار بانک جهانی، کشور درآمد بالایی محسوب می‌شود، بخش فناوری و صنعتی توسعه یافته‌ای دارد. همچنین این رژیم، بخش کشتیرانی تجاری شامل ۶ بندر و پایانه نفتی مهم دارد. این بنادر در جنگ غزه، متحمل آسیب‌های شدیدی شدند و در صورت شعله‌ور شدن جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی، آسیب‌های بدتری هم خواهند دید. این بنادر عبارتند از :

بندر حیفا
حیفا بندر اصلی رژیم صهیونیستی است که سالانه حدود ۳۰ میلیون تن بار و بیش از ۲ میلیون مسافر را جابجا می‌کند. این بندر که یکی از بزرگترین بنادر در شرق مدیترانه است، در ساحل شمالی مدیترانه در نزدیکی خلیج حیفا واقع شده و توسط دو موج شکن احاطه شده است. با ادامه تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه، اقتصاد این رژیم از جمله ترانزیت کالاها در بندر حیفا، به مانع خورد. روزنامه رای الیوم در دسامبر سال ۲۰۲۳ گزارش کرد دولت اردن، توقف استفاده از بندر حیفا برای صادرات کالاهای اردنی به بازارهای اروپا و آمریکا را علنا اعلام کرد.

بندر اشدود
بندر اشدود که در سال ۱۹۶۵ افتتاح شد، در دهانه رودخانه نهال لاخیش، تنها در ۴۰ کیلومتری تل آویو قرار دارد. این بندر، دومین بندر تجاری بزرگ رژیم صهیونیستی است که پاسخگوی محموله های فله ای، کالاهای کانتینری و نفتکشها است. صادرات و واردات مواد شیمیایی، کود، مرکبات، غلات، زغال سنگ، محموله های عمومی و خودرو از این بندر انجام می‌شود. موقعیت استراتژیک اشدود در نزدیکی مراکز تجاری رژیم صهیونیستی و شبکه‌های حمل و نقل سراسری، این بندر را به یک مرکز شلوغ تبدیل کرده است. این بندر گسترش یافته است تا بتواند کشتی‌های پاناماکس را بپذیرد و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از اشدود فعالیت می‌کنند. این شهر بندری به دلیل پالایشگاه نفت خود که یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های رژیم صهیونیستی است، مشهور است. همچنین شرکت‌های داروسازی و صنایع ساختمانی را در خود جای داده است. تجهیزات رادار و ابزارهای جنگ الکترونیک نیز در اینجا تولید می شوند. بندر اشدود دارای ۵۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده شامل ۲۸۰۰ متر مربع انبار برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناک است.

بندر ایلات
بندر ایلات در نزدیکی خلیج عقبه در دریای سرخ واقع شده است و می تواند انواع محموله ها را جابجا کند و همچنین خدمات نگهداری و تعمیر کشتی را ارائه می دهد. این بندر در سال ۱۹۵۵ راه اندازی شد و عمدتا برای دریافت واردات خودرو از کشورهای خاور دور استفاده می‌شود. ایلات مسیر کشتیرانی کوتاه تری را ارائه می دهد زیرا کشتی‌هایی که از رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند می توانند بدون عبور از کانال سوئز، به اقیانوس هند برسند. این بندر در سال ۲۰۱۹ خصوصی شد.
بندر ایلات دروازه جنوبی رژیم صهیونیستی و ورودی دریایی آن به خاوردور و استرالیا است، تمام فعالیت بندر ایلات فقط به شرق دور و استرالیا است و همه کشتی‌ها مجبور به عبور از باب المندب (تنگه‌ای که آسیا را از آفریقا جدا می‌کند و در کنار آن یمن قرار دارد) هستند. این بندر نسبت به بنادر مدیترانه‌ای اشکلون و حیفا اهمیت کمتری دارد اما تنها روزنه رژیم صهیونیستی به روی دریای سرخ است که از کشتیرانی از طریق کانال سوئز مصر اجتناب می‌کند. طبق گزارش وب سایت «کالکالیست» ۱۴۹ هزار خودرو در سال ۲۰۲۳، از شرق وارد ایلات شد اما از ابتدای ۲۰۲۴، حتی یک خودرو هم به این بندر وارد نشده است.

بندر تل آویو
این شهر که به نام محلی نامال تل آویو شناخته می‌شود، یک مرکز تجاری معروف و یک بندر تفریحی است که می تواند چند قایق تفریحی را در خود جای دهد. بندر تل آویو در سال ۱۹۳۶ به عنوان اولین بندر رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۳۰ تاسیس شد. تل آویو در سال ۱۹۳۸ با یک اسکله فعال برای پذیرش کشتی‌های کوچک و کشتی‌های ماهیگیری عملیاتی شد. با این حال، با ظهور حمل و نقل کانتینری در اواخر دهه ۱۹۰۰ و ساخت بنادر بزرگتر، این بندر متروک شد. در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، ساختمان‌های بندر بازسازی شدند و زیرساخت‌های آن برای تبدیل آن به یک مرکز سرگرمی، بازطراحی شدند.

بندر حضره
بندر حضره در شمال سرزمین‌های اشغالی و نزدیک به شهرهای تل آویو و حیفا واقع شده است. این بندر، تاسیساتی در اندازه متوسط ‌دارد که شامل یک پایانه زغال سنگ و نفت کوره است که به دو نیروگاه اصلی منطقه خدمت رسانی می‌کند. این بندر شامل یک اسکله نفتی ۲۲۰۰ متری، یک سیستم نقاله خودکار زغال سنگ و یک اسکله نفتکش برای دریافت محموله های نفت کوره است. این شهر بندری همچنین یکی از بزرگترین کارخانه های نمک زدایی جهان را در خود جای داده است. نیروگاه اوروت رابین که نیروگاه اصلی رژیم صهیونیستی است، در نزدیکی این تاسیسات بندری قرار دارد.