فرستاده روس‌ها: ترور هنیه غیرقابل اغماض است 

جوان آنلاین: سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه در اوج تنش رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران و تدارک کشورمان برای عملیات خونخواهی علیه این رژیم در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، حاوی پیام‌های مهمی است. در روز‌های اخیر و بعد از ترور شهید هنیه در تهران رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقامات رسمی کشورمان از جواب قاطع ایران به این اقدامات و مجازات سخت متجاوز سخن گفتند. بعد از تصمیم ایران بود که پیام‌ها و رفت وآمد‌های دیپلماتیک در سطح منطقه شدت پیدا کرد که عمدتاً با هدف منصرف کردن ایران از مجازات رژیم صهیونیستی است که طبعاً با توجه به اعلام مقامات کشورمان، تغییری در اراده ایران نخواهد داشت. البته هنوز نشانه‌های روشنی وجود ندارد که دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با این هدف راهی تهران شده باشد، خاصه اینکه در جنگ اوکراین و روسیه، که کرملین از آن به عنوان «عملیات ویژه» یاد کرده، اسرائیل در کنار اوکراین قرار گرفت. بنابراین بعید است که روسیه در این اوضاع و احوال بخواهد مانع انتقام ایران از رژیم صهیونیستی شود. سفر دبیرشورای‌عالی‌امنیت‌ملی روسیه که تا چندی پیش هم مسئولیت وزارت دفاع روسیه را برعهده داشت و از نزدیک‌ترین مقامات به شخص پوتین است در این وضعیت سفر مهمی است که باید درباره نتایج و توافقات آن در روز‌های آینده داوری کرد.   دیدار‌های شویگو در تهران
این روز‌ها بیش از همه دود ناشی از آتش افروزی رژیم صهیونیستی در آسمان خاورمیانه دیده می‌شود. کشور‌های مختلف هم در تلاش هستند از این دود منافع خود را صید کنند و تحولات دیپلماتیک افزایش پیدا کرده است تا قبل از مسیر نظامی به جنگ افروزی‌های این رژیم، شاید بتوان از مسیر دیپلماسی این دود را فرونشاند. اما همه این‌ها باید قبل از گستاخی اخیر رژیم صهیونیستی انجام می‌شد؛ بنابراین باید از «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» و ریاکاری در این تلاش‌های دیپلماتیک سخن بگویم. اگر سگی هار را رها کردیم، نمی‌توانیم از افراد بخواهیم از خود دفاع نکنند. این سگ خیلی وقت است که رها شده و حامیان و صاحبانش افسار آن را رها کرده‌اند. ترور شهید هنیه در تهران عبور از خط قرمزی بود که قابل اغماض و رفع و رجوع با تلاش‌های دیپلماتیک نیست. 
بعد از سفر وزیرخارجه اردن به کشورمان، دبیرشورای عالی امنیت ملی روسیه دوشنبه وارد کشورمان شد. بنا بر اعلام شورای امنیت روسیه، در این مذاکرات طیف گسترده‌ای از همکاری‌های دوجانبه و تقویت آن، از حوزه امنیتی گرفته تا پروژه‌های تجاری و اقتصادی و همچنین جنبه‌های مختلف امنیت جهانی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.   ایران شریک راهبردی وکلیدی روسیه
دبیر امنیت ملی فدراسیون روسیه در اولین دیدار خود با مسعود پزشکیان، جمهوری اسلامی ایران را از هم‌پیمانان کلیدی و راهبردی روسیه در منطقه دانست و ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مشترک دو کشور برای ایجاد جهان چند قطبی و همچنین تأمین امنیت منطقه، گفت: «روابط دو کشور در همه بخش‌ها در حال رشد و چشم‌انداز‌های بسیار خوبی برای توسعه تعاملات موجود است». شویگو همچنین بر علاقه‌مندی کشورش برای تسریع در تکمیل طرح‌های مشترک میان دو کشور از جمله کریدور شمال جنوب تأکید کرد و توضیح داد: «روسیه برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، بریکس و شانگ‌های اهمیت زیادی قائل است و ما برای گسترش این همکاری‌ها تلاش خواهیم کرد».   پزشکیان: دوره یکه‌تازی امریکا به سر آمده است


رئیس‌جمهور کشورمان هم در این دیدار توسعه روابط با روسیه را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران دانست و بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور تأکید کرد. 
پزشکیان با بیان اینکه ما معتقدیم دوره یکه‌تازی برخی قدرت‌ها از جمله امریکا در جهان گذشته و اشتراک مواضع و همکاری ایران و روسیه در راستای ترویج جهان چند قطبی قطعاً به ارتقای بیشتر امنیت و صلح جهانی خواهد انجامید، ادامه داد: «اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و همچنین اقدام به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کشور ما مصداق بارز نقض تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی است».   اسرائیل پاسخ گستاخی خود را  خواهد گرفت
رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از حمایت امریکا و برخی کشور‌های غربی به عنوان مدعیان حقوق بشر از جنایات رژیم صهیونیستی، اعلام کرد «جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست، اما قطعاً این رژیم پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد». 
‌سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه همچنین روز گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه " راسیا ۲۴ " این کشور اعلام کرد همکاری‌های تهران و مسکو در مقایسی بزرگ با سرعت بالا در همه زمینه‌ها در حال گسترش است.
 شویگو افزود: در دیداری که با مسعود پزشکیان، رییس جمهوری جدید ایران و دبیر شورای امنیت ملی این کشور داشتیم، در رابطه با طیف وسیعی از موضوعات از جمله شرایط سوریه و لبنان گفتگو و تبادل نظر کردیم.
 وی همچنین با اشاره به حادثه تلخ ترور اسماعیل هنیه در تهران تصریح کرد که این موضوع اصلا قابل اغماض نیست.
اما دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با همتای ایرانی خود هم دیدار کرد. در این دیدار علی اکبر احمدیان با تأکید بر ارتقای مناسبات دو کشور به تشریح جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین از جمله حمله تروریستی اخیر این رژیم که منجر به شهادت اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران شد، پرداخت. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن اشاره به مواضع آقای پوتین در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مبنی بر حمایت روسیه از ایران در صورت مداخله امریکا در تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی از رویکرد رئیس‌جمهور روسیه قدردانی کرد و بر پاسخ قطعی جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی علیه رهبر حماس تأکید کرد و مواضع روسیه برای ایجاد ثبات در تحولات منطقه را مهم و مؤثر ارزیابی کرد. شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار ضمن تأکید بر روابط مستحکم و دوستانه جمهوری اسلامی ایران ایران و فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی، اقدام اسرائیل علیه اسماعیل هنیه در خاک ایران و یکی از فرماندهان حزب الله در لبنان را به شدت محکوم کرد و اقدام اسرائیل را خلاف موازین و قوانین بین‌المللی دانست. وی همچنین بر ارتقای سطح روابط دو کشور به سطح راهبردی تأکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه همچنین در این دیدار ضمن تأکید بر ارتقای سطح همکاری‌های راهبردی و روابط مستحکم و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی، اقدام اسرائیل علیه هنیه در خاک ایران و یکی از فرماندهان حزب الله در لبنان را به شدت محکوم کرد و اقدام اسرائیل را خلاف موازین و قوانین بین‌المللی دانست.   آمادگی روسیه برای همکاری همه جانبه با ایران
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنان با سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این نشست برای افزایش همکاری‌ها رایزنی کردند. باقری در این دیدار با اشاره به دوره موفق سرگئی شویگو در وزارت دفاع روسیه، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه راهبردی، عمیق و بلندمدت است و با تغییر دولت‌ها دچار اختلال نخواهد شد. بی‌شک در دولت جدید هم روابط و تعاملات میان دو کشور افزایش خواهد داشت. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه امریکا به‌خوبی می‌داند جهان از قدرت تک‌قطبی خارج شده، اظهار کرد: از همکاری‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و چین استقبال خواهیم کرد. 
 شویگو نیز در این دیدار از آمادگی همکاری همه‌جانبه روسیه با جمهوری اسلامی ایران در امور منطقه‌ای گفت. دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با محکوم‌کردن ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس، افزود: بدون‌شک صحنه‌گردانان این‌گونه جنایت، خواهان تنش‌افزایی در منطقه هستند.