«نان کامل» پروژه‌ای ملی است و با تغییر دولت‌ها حذف نمی‌شود

جوان آنلاین: عطر نان تازه انگار عطر زندگی است. نانی که طی سال‌های اخیر کارخانه‌های تولیدکننده آرد سبوسش را جداگانه می‌فروشند و همین مسئله هم موجب شده تا دلشان نخواهد زیر بار تولید آرد کامل بروند و نانوا‌ها هم که خمیر کردن آرد‌های سبوس‌گیری شده برایشان آسانتر است، ترجیح می‌دهند به جای پختن نان کامل، نان‌های سفید بپزند. این در حالی است که نان کامل از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه بین ۶۰ تا ۸۰ درصد انرژی مردم کشورمان از نان تأمین می‌شود، تولید نان کامل یا اجرای طرح‌های غنی‌سازی نان با ویتامین دی یا آهن و اسید فولیک موجب می‌شود در سطح وسیعی اصلاح تغذیه‌ای صورت بگیرد و طیف گسترده‌ای از مردم از تغذیه سالم‌تری برخوردار شوند. بر همین اساس هم دولت سیزدهم تولید نان کامل را در دستور کار خود قرار داد و با تشکیل کمیته نان کامل در این زمینه حرکت‌هایی شکل گرفت. به طور نمونه در حال حاضر مجوز تولید آرد کامل به بیش از ۱۰۰ کارخانه اعطا شده‌است. تعداد زیادی از نانوایی‌ها هم در حال حاضر دارند کار تولید نان کامل را انجام می‌دهند. با تمام این‌ها با پایان دولت سیزدهم و آغاز فعالیت دولت چهاردهم آیا پروژه نان کامل همچنان ادامه خواهد داشت؟ این ماجرا قرار است به کجا برسد؟ این‌ها سؤالاتی است که سید‌حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو پاسخ داده‌است.  آقای دکتر محمدی! پروژه نان کامل یکی از حرکت‌های مثبت در حوزه امنیت غذایی بود که در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و پیشرفت‌هایی هم داشت. با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم کشور ماست و با توجه به اهمیت تغذیه‌ای نان کامل، از نگاه شما این پروژه در دولت بعدی هم ادامه خواهد یافت یا ممکن است رها شود؟
بحث نان کامل موضوعی است که به لطف خدا در دولت سیزدهم به خوبی پیگیری شد و توسعه خوبی هم پیدا کرد. مصوبه‌ای در دبیرخانه سران قوا ابلاغ شد که ۱۲۰میلیارد تومان اعتبارات دارویار و نان در بودجه عمومی رفت بودجه عمومی برای پرداخت در دسترس‌تر است این اتفاق خیلی خوبی بود. 
اما مهم‌ترین نقطه در موضوع نان کامل، مردم هستند. مردم باید مطالبه کنند و از نانوا‌ها و از صنوف استانی خود بخواهند این نان را در اختیارشان قرار دهند. قطعاً همه اعضای زنجیره خمیر نان موافق این کار هستند، اما می‌گویند ته این زنجیره مردم هستند و مردم باید از ما بخواهند.   یعنی از نگاه شما ادامه پروژه نان کامل به درخواست مردم بستگی دارد؟
در برخی از استان‌ها مردم متقاضی خرید نان کامل نیستند. دلیلش همین است که نمی‌دانند نان کامل چقدر مغذی است. خواهش من از رسانه‌ها این بوده که برای مردم درباره فواید نان کامل توضیح دهند. پروژه نان کامل حتماً تداوم خواهد داشت و همه به فواید این نان اعتقاد دارند و اصلاً بحث دولت‌ها نیست. قطعاً در دولت جدید هم ان‌شاءالله این سیاست تداوم پیدا می‌کند و نیاز به حمایت مردم دارد و رسانه‌هایی که درباره این توضیح می‌دهند و مردم را درباره فواید نان کامل آگاه می‌کنند و لازم است این نان با نان فعلی جایگزین شود.  بحث غنی‌سازی نان چطور؟ در این زمینه به کجا رسیده‌ایم؟


علاوه بر این، ما در حال انجام بررسی پروژه غنی‌سازی نان با ویتامین دی هستیم. اگر مطالعات این را تأیید کند، نان غنی‌سازی شده با ویتامین دی را هم می‌خواهیم در اختیار مردم قرار دهیم. همچنان که در حال حاضر غنی‌سازی شده با آهن و اسید فولیک به خصوص برای خانم‌ها بسیار مفید است. اگر این کار را هم انجام دهیم و بحث غنی‌سازی با ویتامین دی را هم پیش ببریم از آنجایی که جامعه مصرف‌کننده نان جامعه گسترده‌ای هستند، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانیم سوء‌تغذیه را جبران کنیم.  برخی از کارشناسان با غنی‌سازی نان مخالفند! به طور نمونه اینکه می‌گویند دریافت زیاد ویتامین دی می‌تواند موجب مسمومیت شود یا غنی‌سازی نان با آهن می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های خاص دارند، مضر باشد. همچنین بعضاً گفته می‌شود اگر نان کامل تولید شود، دیگر نیازی به غنی‌سازی نان نیست. آیا شما این را تأیید می‌کنید؟
 نان کامل، نانی است که در واقع املاح و تمام آنچه در گندم وجود دارد به آن منتقل می‌شود. از آنجایی که در حال حاضر ما آرد را سبوس‌گیری می‌کنیم، این املاح و ویتامین‌هایی که دارد، از بین می‌رود و خیلی کم می‌شود. کامل‌ترین نان ما سنگک است، اما نان کامل از سنگک هم باید غنی‌تر باشد، چراکه سبوس‌گیری آن خیلی کم انجام می‌شود و یک مقدار تیره است. بحث غنی‌سازی نان با ویتامین دی جداست. از آنجایی که یک نقص سراسری در ویتامین دی مانند آهن وجود دارد، این وظیفه وزارت بهداشت است تا سوء‌تغذیه حاصل از کمبود ویتامین دی و آهن را برای جامعه جبران کند.  اما برخی از کارشناسان می‌گویند غنی‌سازی با ویتامین دی روی نان جواب نمی‌دهد و روی لبنیات جواب می‌دهد. شما چه پاسخی به این نکته دارید؟
غنی‌سازی با ویتامین دی برای شیر جواب داده‌است. درباره نان هم در مرحله تحقیقاتی است. یک سال است ما این مطالعه را شروع کرده‌ایم و رسماً سازمان غذا و دارو با کمک انستیتو تغذیه، طرح غنی‌سازی نان با ویتامین دی را شروع کرده‌است. باید مرتب این نان‌ها مورد مصرف قرار گرفته و تست شود و در نان‌های مختلف سطح خونی ویتامین دی را اندازه بگیرند. از آنجایی که نان پخته می‌شود، باید ببینیم چند درصد از این ویتامین دی بعد از پخته‌شدن باقی می‌ماند و از میزان باقیمانده چقدرش جذب می‌شود و بعد از بررسی مفید بودن غنی‌سازی نان با ویتامین دی، به روش مجاز برای انجام تبدیل می‌شود.