سردرگمی تل‌آویو- واشینگتن از شیوه و زمان انتقام

جوان آنلاین: مقامات امریکایی و اسرائیلی که طی هفته گذشته چشم‌شان به سمت ایران دوخته شده تا ببینند چه واکنشی به ترور هنیه نشان خواهد داد، از اینکه تاکنون هیچ تحرکی از سوی تهران مشاهده نشده، از این بی‌خبری اطلاعاتی کلافه شده‌اند، تا جایی که دولت امریکا به این جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند زمان دقیق و نوع حملات تهران و حزب‌الله را مشخص کند. صهیونیست‌ها هم بی‌خبر و نگران گفته‌اند هر لحظه امکان دارد موشک‌های ایران و حزب‌الله بر سر آن‌ها فرود آید. به نظر می‌رسد، ضربات کاری دیروز مقاومت عراق و لبنان، دستگرمی برای آغاز عملیات نهایی بود.  درحالی که مقامات و رسانه‌های امریکایی و صهیونیستی در روز‌های اخیر مدعی بودند که ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران تا روز دوشنبه عملیاتی را علیه سرزمین‌های اشغالی انجام خواهد داد و نسبت به اطلاعات دریافتی خود اطمینان داشتند، ایران همه محاسبات واشینگتن را برهم زد تا کماکان در وضعیت ابهام بمانند. مقامات امنیتی کاخ سفید دوشنبه شب جلسه‌ای را با هدف بررسی واکنش احتمالی ایران علیه اسرائیل ترتیب داد که پس از چند ساعت مشورت به نتیجه‌ای نرسید. 
مقامات امریکایی می‌گویند که تیم امنیتی کاخ سفید به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و معاونش گفته‌اند که هنوز مشخص نیست ایران و حزب‌الله چه زمانی حمله به اسرائیل را آغاز می‌کنند و به‌طور خاص این حمله ممکن است شامل چه مواردی باشد. به گزارش آکسیوس، مقامات دولت بایدن گفته‌اند که برای آماده شدن به منظور مقابله با حملات احتمالی و بسیج فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله تلاش می‌کنند تا انتقام آن‌ها را برای ترور اسماعیل هنیه و فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت تا حد ممکن تعدیل کنند. 
مقامات امریکایی تأکید کردند که در دیدار جو بایدن و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور با شورای امنیت ملی کاخ سفید، ارزیابی دقیق‌تر بوده است. این مقامات افزودند که به رئیس‌جمهور و معاونش گفته شده که اطلاعات ایالات متحده انتظار دارد سناریوی پاسخ ایران و حزب‌الله شامل دو موج حمله باشد، یکی از طرف حزب‌الله و دیگری از طرف ایران و چندین مورد دیگر نیز توسط گروه‌های همسو با آنها. به گفته این مقامات، هنوز برای اطلاعات ایالات متحده مشخص نیست که چه کسی قرار است اول حمله کند و چه نوع حمله‌ای را انجام خواهد داد. یکی از مقامات امریکایی می‌گوید: اطلاعات ما نشان می‌دهد که واکنش ایران و حزب‌الله هنوز «روندی در حال پیشرفت» است و هر دو درباره اینکه دقیقاً چه کاری می‌خواهند انجام دهند، تصمیم‌گیری نکرده‌اند. 
یک مقام امریکایی دیگر گفت: «پنتاگون انتظار دارد در روز‌های آینده حملات بیشتری از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران علیه نیرو‌های امریکایی در منطقه صورت گیرد و تأکید کرد که تنش‌های فزاینده در منطقه طی ماه‌های گذشته باعث شده است این گروه‌ها نسبت به گذشته کمتر از سوی ایران برای حمله به نیرو‌های امریکایی مهار شوند.» 


در حملات قبلی ایران به سرزمین‌های اشغالی، سرویس‌های اطلاعاتی امریکا با استناد به گزارش جابه‌جایی ادوات جنگی می‌گفتند که ایران برای حمله آماده می‌شود، اما این بار احتمالاً عنصر غافلگیری در دستورکار است و محور مقاومت بدون اطلاع دشمن ضرباتی را به آن وارد خواهد کرد تا فرصت کمتری برای مقابله احتمالی داشته باشد.   صهیونیست‌های هراسان 
علاوه بر امریکا، مقامات تل‌آویو هم اطلاعات دقیقی از زمان و نحوه پاسخ ایران در سرزمین‌های اشغالی ندارند. الی کوهن، وزیر انرژی اسرائیل درباره نوع واکنش تهران گفت: «ما ارزیابی‌های خود را داریم، اگر مسائلی وجود داشته باشد، دستورالعمل‌ها را صادر خواهیم کرد، دلیلی برای وحشت وجود ندارد.» روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز دیروز در گزارشی نوشت: «در اسرائیل در مورد زمان واکنش ایران تردید وجود دارد و آماده‌سازی برای حمله فوری که هر لحظه ممکن است انجام شود در حال انجام است.»
هشدار‌های ایران و حزب‌الله برای مجازات دشمن اشغالگر، سایه مرگ را بر اراضی اشغالی گسترانده است و شهردار کریات‌شمونه در این باره گفت که ۹ میلیون شهروند اسرائیلی به‌خاطر حمله ایران در ترس و وحشت زندگی می‌کنند، ما باید یک حمله پیشگیرانه انجام بدهیم. روزنامه اسرائیل‌هیوم نیز اعلام کرد وضعیت وحشت و این جنگ روانى که چند روز است ایران علیه اسرائیل راه انداخته باعث آسیب‌هاى بسیارى براى جبهه داخلى و نیز اقتصاد اسرائیل شده است. تمام نیرو‌های نظامی ارتش صهیونیستی هم در حالت آماده‌باش کامل هستند. 
یک مقام صهیونیست به شبکه بلومبرگ گفت: «مرکز مدیریت ملی، یک پناهگاه واقع در زیر مجموعه دولتی در قدس با یک نقطه دسترسی در دامنه‌های غربی شهر فعال شده است تا تصمیم‌گیری در زمان جنگ را امکان‌پذیر کند.»  نبض‌سنجی مقاومت 
هرچند هنوز ایران و گروه‌های مقاومت درباره نوع واکنش‌ها به اسرائیل اظهارنظری نکرده‌اند، اما کم‌کم مقدمات این عملیات ترکیبی و چندوجهی شروع شده است. رسانه‌های عبری گزارش کردند که بامداد سه‌شنبه پهپاد‌های انتحاری از جنوب لبنان یک خودرو و پایگاه نظامی را در نهاریا در شمال اراضی اشغالی هدف قرار دادند که منجر به زخمی شدن چند تن شد. به گفته رسانه‌های عبری پهپاد‌های حزب‌الله در حریم هوایی الجلیل غربی به پرواز درآمدند که در اثر انفجار حملات پهپادی یک نفر کشته شد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم گزارش کرد دو صهیونیست در انفجار پهپاد‌ها در الجلیل غربی زخمی شدند. همچنین به خاطر انفجار یک پهپاد آتش‌سوزی در پایگاه شراگا در نزدیکی عکا رخ داد. به گزارش المیادین، مقاومت لبنان در این باره اعلام کرد: «در راستای حمایت از ملت و مقاومت در غزه و پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به شهرک عکا، روز سه‌شنبه حمله هوایی را با پهپاد‌های انتحاری علیه مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر واحد ایغوز ۶۲۱ در پادگان شراگا در شمال عکا انجام داد که منجر به زخمی شدن تعدادی از صهیونیست‌ها شد.»
حزب‌الله در هفته‌های اخیر با رونمایی از تسلیحات جدید، به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده که شهرک‌نشینان را به وحشت انداخته است. به نظر کارشناسان، حزب‌الله به‌راحتی بر سامانه گنبد آهنین فائق آمده، حملات پهپادی روز سه‌شنبه نشان می‌دهد هرجایی را که بخواهد می‌زند حتی مقر تیپ و لشکر را که از حفاظت بالاتری برخوردار است. بنابراین، در عملیات ترکیبی مقاومت، حزب‌الله نقش مهمی در ضربه زدن به مناطق حساس اسرائیل برعهده خواهد داشت.   حمله به عین‌الاسد
از سوی دیگر، گروه‌های مقاومت عراق هم در ادامه حمایت‌های خود از مردم فلسطین، دور جدیدی از عملیات خود را به پایگاه‌های امریکا شروع کرده‌اند. خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از مقامات امریکایی اعلام کرد که در حمله دوشنبه شب به پایگاه عین‌الاسد در عراق دست‌کم پنج امریکایی زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است. رویترز به نقل از دو منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: دو موشک کاتیوشا به پایگاه هوایی عین‌الاسد شلیک شد. هرچند رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات امریکایی تعداد کشته‌های این حمله را دو نفر اعلام کرده‌اند، اما گروه «الوعدالحق» منتسب به گروه‌های مقاومت در عراق در حساب کاربری ایکس خود نوشت: «در پی حمله به پایگاه عین‌الاسد، شش نظامی رژیم اشغالگر امریکا کشته و ۱۹ نفر زخمی شده‌اند. البته این آمار نهایی نیست.»