سایه روشن‌های کابینه پزشکیان

جوان آنلاین: معرفی کابینه مسعود پزشکیان به مجلس همان و بلند شدن صدای متحدان دیروز و مخالفان و منتقدان امروز همان. انتقادات تند و تیزی به کابینه پزشکیان شد؛ اینکه کابینه او سهم افراد مختلف است، اما حالا که وزرا در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا می‌کنند و از نحوه انتخاب و برنامه‌های خود سخن می‌گویند بسیاری از این حرف و حدیث‌ها رنگ می‌بازد. 
دیروز گزارشی از اولین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس نوشتیم و به مهم‌ترین حرف‌ها و سخنان آنان اشاره کردیم. در گزارش امروز نگاهی کردیم به دومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی که سخنان اسکندر مؤمنی گزینه پیشنهادی وزارت کشور، بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته است. 
یکی از افرادی که بیشترین نقد‌ها در مورد معرفی او شد، مؤمنی وزیر پیشنهادی وزارت کشور است. مدعیان حامی رئیس‌جمهور معتقدند که او گزینه تحمیلی است. مؤمنی البته دیروز به این مواضع واکنش نشان داد و گفته از «زمان دانشگاه با پزشکیان آشنا بودیم و کسی من را به رئیس‌جمهور معرفی نکرده است». 
پزشکیان هم دیروز با انتشار مطلبی در شبکه ایکس سکوت خود مقابل اصلاح‌طلبان منتقد را شکست و خطاب به مردم نوشت: «مردم عزیز، سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن را از روی عملکردش نقد کنید».   میزبانی کمیسیون‌ها از وزرای پیشنهادی.


اما در کمیسیون‌های مجلس و در جلسات نمایندگان با وزرای پیشنهادی چه سخنانی رد و بدل شد. 
ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره نحوه معرفی اسکندر مؤمنی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور گفت: «آقای مؤمنی در این رابطه تأکید داشت که هیچ کس بنده را به آقای پزشکیان معرفی نکرد بلکه آشنایی بنده با آقای پزشکیان به زمان گذشته و در دانشگاه تبریز باز می‌گردد. از این رو آقای پزشکیان بنده را برای سمت وزارت کشور در نظر گرفت.» 
وی به نقل از مؤمنی گفته: «کابینه دولت آقای پزشکیان تنها کابینه‌ای است که از کابینه دولت‌های گذشته استفاده کرده و ملاک اصلی بنده در وزارت کشور نیز به همین صورت است و در انتصابات قطعاً گزینه شایسته سالاری را در اولویت قرار خواهم داد و مشورت با نمایندگان را در دستور کار خود قرار می‌دهم و اصل بر این نیست که همه فرمانداران و استانداران تغییر کنند و کسانی که به خوبی کار می‌کنند در جایگاه خود باقی خواهند ماند.»  میدری: راه دولت اصلاحات برای آزادی اشتباه بود
سخنان رضایی از جلسه با احمد میدری وزیر پیشنهادی کار هم جالب توجه است: «آقای میدری اشاره‌ای به تجدید نظر درباره دیدگاه‌های خود نسبت به گذشته داشت و اذعان کرد راهی که برای اصلاحات و آزادی رفتند اشتباه بود و از زمان دولت اصلاحات منازعات سیاسی زیاد شد و از توسعه دور شدیم. همچنین آقای میدری درباره برنامه‌های خود برای وزارت کار عنوان کرد که یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی مسئله صندوق‌های بازنشستگی است که هزینه زیادی برای کشور داشته که یکی از راهکار‌های حل این بحران تغییر سن بازنشستگی است. همچنین گفت که پزشکان در کشور‌های پیشرفته حقوق ثابت می‌گیرند و این‌طور نیست که به ازای هر عمل حقوق بگیرند. علاوه بر این ایشان آمار بیکاری را حدود ۳ میلیون نفر عنوان کرد».   رضایت از رحیمی، تردید درباره همتی
ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها نیز از حضور امیرحسین رحیمی در این کمیسیون خبر داده است. او با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون با سوابق و برنامه‌های این وزیر پیشنهادی، گفت: «رحیمی سابقه وزارت دادگستری را در کارنامه خود دارد که عملکرد گذشته وی برای نمایندگان قابل قبول بود. همچنین او در این جلسه توانست به خوبی پاسخگوی سؤالات و ابهامات نمایندگان باشد و نظر آن‌ها را جلب کند». 
ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره فعالیت‌های دیروز این کمیسیون اطلاع‌رسانی کرده است: «پاسخ‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات به پرسش‌های نمایندگان این کمیسیون قانع کننده بود، اما پس از ارائه برنامه‌ها و پاسخ‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون، موافق و مخالفانی با حضور همتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شد و در نگاه کلی صحبت‌های وی قانع‌کننده نبود. کمیسیون اجتماعی همچنین میزبان سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که در این جلسه برنامه‌ها و رویکرد‌های وی برای اداره این وزارتخانه تشریح شد. اهم سؤالات و موارد نمایندگان از وزیر پیشنهادی در این نشست در حوزه‌های پهنای باند اینترنت، وضعیت فیلترینگ در کشور، آنتن‌دهی و پوشش خطوط اپراتور‌های تلفن همراه، سرعت و کیفیت اینترنت، هوش مصنوعی و این قبیل موضوعات بود که وزیر پیشنهادی هم پاسخ‌های مقتضی به این مسائل ارائه کرد». 
داداشی ضمن اشاره به صحبت‌های هاشمی درباره وضعیت فیلترینگ، گفت: «وزیر پیشنهادی ارتباطات در این نشست به آمار ۶۵ تا ۸۵ درصدی استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن‌ها و چالش‌های جدی امنیتی و فرهنگی رواج بیش از اندازه فیلترشکن‌ها در کشور اشاره کرد. اینکه در چند سال اخیر و پس از افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها تحت شدیدترین حملات سایبری قرار گرفتیم و به نوعی با نصب فیلترشکن‌ها بستر حمله به کشور را فراهم کردیم. البته وزیر پیشنهادی ارتباطات اذعان داشت که این وزارتخانه مجری قوانین به ویژه قوانین فضای مجازی است. تأکید وی بر حفظ حریم خصوصی مردم به عنوان دغدغه مشترک همه مسئولان و مردم بود و گفت به دنبال تصویب قانونی برای حفظ حریم خصوصی و داده‌های مردم هستیم». 
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جلسه ارزیابی برنامه‌های سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیسیون هم عنوان کرد: «در این جلسه وزیر پیشنهادی چهار کلان برنامه خود در حوزه فرهنگ را "مردمی سازی" و نگاه مردم‌محور به حوزه فرهنگ با رویکرد عدالت فرهنگی و تمرکز زدایی از این حوزه، "رونق اقتصاد فرهنگ" با توسعه صادرات فرهنگی و توجه به دانش‌بنیان‌های حوزه فرهنگ، توجه و توسعه "فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ" و "تقویت و پاسداشت هویت ایرانی و اسلامی" اعلام و تأکید کرد همه این برنامه‌ها با توجه و نگاه به مضامین و احکام قانون برنامه هفتم توسعه نگاشته و قابل اجرا است».   قول وزیر پیشنهادی علوم به نمایندگان
سخنگوی کمیسیون اجتماعی در ادامه از حضور حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم در این کمیسیون خبر داد و گفت: «مسائل و نکات مختلفی از طرف نمایندگان کمیسیون در این جلسه طرح و سؤال شد. حقوق و مزایا و خدمات رفاهی اساتید دانشگاه‌ها خدمات رفاهی دانشجویان، مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان، ارتباط دانشگاه با بازار کار و چرایی شکل نگرفتن چرخه دانشگاه و بازار کار، وضعیت دانشگاه پیام‌نور و وضعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور که تا قبل از سه سال امکان بازگشت به کشور را ندارند، از جمله مهم‌ترین سؤالات و دغدغه‌های طرح شده توسط نمایندگان در این جلسه بود». 
داداشی اضافه کرد: «وزیر پیشنهادی علوم هم ضمن ارائه برنامه‌های خود برای رفع یا کاهش این چالش‌ها، قول دادند درصورت مسئولیت در وزارت علوم نقاط ضعفی را که در موارد طرح شده توسط نمایندگان وجود دارد برطرف کنند و بر توجه بیشتر نسبت به حقوق و مزایای اساتید، خدمات رفاهی دانشجویان - به‌ویژه دانشجویان مقطع دکتری، گسترش خدمات خوابگاهی دانشجویان و واقعی‌سازی علوم و فنونی که دانشجویان در دانشگاه فرا می‌گیرند و زمینه ورود ایشان به بازار کار مورد تأکید وی بود». 
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به حضور احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کمیسیون اجتماعی در تشریح این جلسه گفت: «یکی از مسائل مهمی که وزیر پیشنهادی ورزش در جمع نمایندگان کمیسیون اجتماعی طرح کرد، این بود که باید ورزش کشور را بر مبنای ظرفیت‌های داخلی پیش ببریم و تعارض منافعی را که برخی فدراسیون‌ها و محافل جهانی ورزش دارند و سد راه ورزشکاران است برطرف کرد».   رضایت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها حضور علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در این کمیسیون مثبت ارزیابی و اعلام کرد که اعضای کمیسیون نظر مثبتی به او داشتند. 
جلسات کمیسیون‌ها با وزرای پیشنهادی تا شنبه ادامه دارد و از یک‌شنبه در صحن علنی مجلس جلسات رأی اعتماد به وزرا شروع می‌شود.