استراتژی مشترک پزشکیان و قالیباف برای وفاق

  [ شهروند ] «نمایندگان پایبندی به وفاق را در عمل نشان دهند». این ترجیع‌بند سخنان این روزهای رئیس‌جمهوری است. او که با معرفی کابینه‌اش به مجلس، نشان داد در عمل به شعارهایش و تحقق وعده دولت وفاق ملی ثابت‌قدم بوده و به‌رغم وجود فشارهای سیاسی و نقد‌های تند از سوی برخی حامیانش، برای ایجاد وفاق و نه دعوا آمده است، دیروز باز هم به مجلس رفت. این در حالی است که برخی تندروهای مجلس در روزهای اخیر، در برخورد با برخی از اعضای کابینه پا را از حوزه نقد فراتر گذاشته‌ بودند؛ موضوعی که رسم همدلی دولت و مجلس را به هم می‌زند. در این میان، نقش رئیس‌جمهوری و همچنین ریاست مجلس در تلطیف فضا ستودنی است. علاوه بر عملکرد رئیسی، قاطعیت و همراهی قالیباف در سلامت و همدلی رابطه مجلس و دولت این روزها مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفته است. سه عکسی که دیروز مورد توجه بسیاری از مردم و کاربران فضای مجازی قرار گرفت، نشان از حرکت صحیح و منطقی پزشکیان و همچنین قالیباف در ایجاد وفاق و عبور از هرگونه کج‌سلیقگی و انحراف و سیاه‌نمایی است. پزشکیان امیرحسین ثابتی را که با نطق دشمن‌شادکنش علیه عراقچی، دل بسیاری از دلسوزان انقلاب را آزرد، به آغوش کشید. از سوی دیگر، برخورد خوب عارف، معاون رئیس‌جمهوری، در مواجهه با ذالنوری که گفته بود «باید به رئیس‌جمهور کمک کرد تا افراد ناباب کنار وی قرار نگیرند»، حاکی از بی‌توجهی به مواضع تند افراد در مناسبات دولت و مجلس بود. اما نکته مهم‌تر همراهی صمیمانه قالیباف با پزشکیان بود که نشان از عزم و اراده‌ای داشت که فی‌البداهه به‌نظر نمی‌رسید و می‌توان این صمیمیت را استراتژی مناسب دو طرف در اداره کشور و عبور از بحران‌ها دانست.

پزشکیان سیاست تشکیل «دولت وفاق ملی» را به‌عنوان یک استراتژی انتخاب کرده؛ این تاکتیک نیست
سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره رویکرد دولت پزشکیان در مقابل عدم‌رأی اعتماد احتمالی به برخی وزرا گفت: قاعدتاً آقای پزشکیان سیاست تشکیل دولت وفاق ملی را به‌عنوان یک استراتژی انتخاب کرده و تاکتیک نیست. ایشان با یک مرحله شکست خوردن از استراتژی خود عقب نمی‌نشیند. انتظار افکار عمومی و حامیان آقای پزشکیان از مجلس و هیأت رئیسه مجلس و نهاد قدرت این است که چالشی ایجاد نکنند.

تاکتیک پزشکیان این بود که با اکثریت مجلس تضاد ایجاد نکند
محمد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی، می‌گوید: تاکتیکی که آقای پزشکیان انتخاب کرده و در انتخابات ریاست‌جمهوری هم نشانه‌های آن دیده می‌شد، این بود که با اکثریت موجود مجلس کنونی تضاد ایجاد نکند. اگر یادتان باشد، وقتی که بحث تغییر رئیس مجلس از طرف جبهه پایداری مطرح شد و افرادی مثل آقای رسایی صحبت از تغییر آقای قالیباف داشتند، آقای پزشکیان یک مصاحبه محکم در بهار 1403انجام دادند و گفتند که معلوم است در مقابل جریان‌های رادیکال و افراطی باید از ریاست مجلس آقای قالیباف حمایت کرد. در جلسه‌ای که فراکسیون مستقلین و معتدلین با آقای قالیباف داشتند هم حمایت آنها اعلام شد. بنابراین، آقای پزشکیان در انتخاب آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس نقش مؤثر دارد. حالا نوبت آقای قالیباف است که در ایده دفاع از میانه‌روی نقش خودش را نشان دهد.

 مدیریت تحسین‌برانگیز و قاطعیت محمدباقر قالیباف
در همین ارتباط اداره جلسات مجلس در رأی‌اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم این‌روز‌ها با مدیریت تحسین‌برانگیز و قاطعیت محمدباقر قالیباف همراه شده است. او هم تذکر به‌موقع به وزیران می‌دهد - مانند وقتی که وزیر پیشنهادی بهداشت درباره تأیید صلاحیت پزشکیان در انتخابات مجلس خطایی کرد و قالیباف تذکر داد که ردصلاحیت او در شورای‌نگهبان نبوده و در هیأت‌های اجرایی استان بوده است - و هم مانع تذکرات خارج از دستور برخی نمایندگان خاص می‌شود و در مقامی دیگر از همان نماینده آیین‌نامه‌نشناس، تذکر دیگری را می‌پذیرد تا نشان دهد مدیریتش بدون حب‌وبغض است. روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: یکی از آسیب‌هایی که مجلس از ادوار گذشته تا‌کنون با خود حفظ کرده، غلبه برخی شلوغ‌کن‌ها و افراطیونی است که اگرچه تعداد کمی هستند، اما همواره صدای بلندی داشته و با مواضع تندروانه خود، حرکت کلی مجلس را به حاشیه برده‌اند. چنان‌که گفته شد، این آسیب ارتباطی به این مجلس ندارد و پیش از این هم از سوی برخی نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی بر مجلس سایه افکنده است. اما به نطر می‌رسد با قاطعیت دیروز دکتر قالیباف، گویی کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است. او با سابقه‌ای چهارساله که در ریاست مجلس پشت سرگذاشته، اکنون تصمیم گرفته است با قدرت و قاطعیت از کیان مجلس دفاع کند و اجازه ندهد برخی ساز‌های ناکوک و ستیزه‌جو بر حرکت انقلابی مجلس



 تأثیر بگذارد.

 نمایندگان دنبال دعوا و فتنه در کشور نباشد
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، درخصوص وفاق بین مجلس و دولت می‌گوید: برخی افراد یک‌سری نقدهای جدی به این کابینه مطرح می‌کنند. من عموما اینها را جزء گروه‌های تندرو می‌دانم. شاید هم از آقای پزشکیان توقع بالایی دارند که مثلا همه وزرا از جناح ما باشند و آنها هم که از جناح ما هستند آدم‌های سفت و سخت و تندش باشند! اما قرار آقای پزشکیان از روز اول این نبود. اگر هم شما رسانه‌ها و فضای مجازی را مرور کنید، می‌بینید نیروهایی که یک مقدار تندرو و خالص‌ساز هستند یا احتمالا زیاده‌خواه هستند، بیشتر آنها منتقد هستند که چرا از نیروهای ما استفاده نشده و چرا از آن خالص‌ها و تندها استفاده نشده است؟ قرار آقای پزشکیان از اول این بود که از آن نیروها استفاده نکند.
وی می‌افزاید: تقاضای جدی من از نمایندگان محترم مجلس این است که طوری رفتار کنند که ان‌شاءالله دولت آقای پزشکیان که مستقر می‌شود و کارش را شروع می‌کند، حس عمومی مردم این باشد که این ۳ قوه قرار است باز هم با هم کار کنند. در مقابل هم نیستند. چون اگر خدای‌ناکرده این احساس در جامعه به‌وجود بیاید که مجلس با دولت یکی به دو و مچ‌گیری می‌کنند، این موضوع از نظر روانی هم در عملکرد دولت می‌تواند اثر منفی داشته باشد و هم در عملکرد مجلس و هم در افکار عمومی می‌تواند اثر منفی بگذارد.
باهنر در خاتمه می‌گوید: بنابراین، تمنا و خواهش من این است که ان‌شاءالله حتما مجلس رعایت کند. البته توقع نداریم که مجلس چشم و گوش بسته به همه وزرا رأی مثبت بدهد، اما اگر می‌خواهد به کسی رأی عدم‌اعتماد بدهد یا درواقع رأی اعتماد ندهد، واقعا سعی کنند بین خودشان و خدای خودشان مستدل این کار را بکنند. این موارد که مثلا این فرد در جناح ما نیست، دوست ما نیست، رفیق ما نیست، یا آن کسی که معرفی کردیم چرا آقای پزشکیان او را انتخاب نکرده است؟ خواهش می‌کنم این دلایل را دوستان کنار بگذارند و بعضی از عزیزانی که قبل از رأی اعتماد نقدهایی را به‌صورت تند و تیز در رسانه‌ها و در فضای مجازی و... شروع کردند، یک مقدار معتدل‌تر و نرم‌تر کار کنند و دنبال ایجاد دعوا و فتنه در کشور نباشد.