حضور حداکثری پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق

 [سیما فراهانی] مراسم اربعین، باشکوه‌تر از هرسال درحال برگزاری است. خادمان سیدالشهدا(ع) هرکدام به طریقی در عتبات عالیات در حال زیارت و خدمت‌رسانی هستند. در این میان خدمات هلال‌احمر برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم بر کسی پوشیده نیست. هلال‌احمر خدماتش را چند برابر کرده تا زائران بتوانند در امنیت کامل مراسم خود را به جا آورند. در این میان گروهی از داوطلبان هلال‌احمر نقش مهمی را در برقراری این امنیت ایفا می‌کنند. آنهایی که تمام کار و شغل و درآمد خود را برای دو هفته رها کرده و در عتبات عالیات با جان و دل خدمت می‌کنند تا سلامت زائران را حفظ کنند. داوطلبانی که هرکدام با تخصص‌های ویژه‌ای که دارند، سلامت روح و جسم زوار را تامین می‌کنند.

 تسهیل و تسریع در روند خدمات درمانی
رایزنی‌های هلال‌احمر هرسال به این امکانات و خدمات قوت بیشتری می‌بخشد.   امسال برای اولین بار پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های سامرا و کاظمین نیز مستقر شده‌اند تا خدمات بهتری ارائه دهند. همچنین  برای اولین بار بالگردهای ایرانی مجوز پرواز در آسمان عراق را دریافت کردند. دکتر پیرحسین کولیوند با بیان این ویژگی‌ها ادامه می دهد: «امسال شش‌هزار نفر در قالب کادر درمان داوطلب و امدادگر برای خدمت‌رسانی به زائران به کشور عراق اعزام کردیم. دو هزار نفر هم در طرح پزشک سیار یا همان طیب‌الدوار راهی شدند. پزشکان سیار از نجف کوله‌های امدادی خود را دریافت کرده و مسیرهای بین درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را پوشش درمانی می‌دهند. روی کوله‌پشتی آنها نوشته شده «من کادر درمان هستم» تا اگر کسی در بین راه دچار مشکل شد و از درمانگاه و بیمارستان نیز دور بود، بتواند خدمات درمانی دریافت کند. کادر درمان، اکثرا پزشک عمومی هستند و بعضا نیز متخصص و فوق تخصص هستند. مثل متخصص گوارش، روانپزشکی و قلب. کادر درمان از کل کشور اعزام شده‌اند و اینطور نیست که مثلا از فلان شهر بیشتر باشد. امسال کاری که برای اولین بار انجام شده است، حضور کادر پزشکی و درمان در بیمارستان‌های سامرا و کاظمین است. آنها برای تسهیل در خدمات درمانی در این بیمارستان‌ها مستقر هستند. قبلا در سامرا و کاظمین فقط درمانگاه داشتیم، ولی امسال برای اولین بار است که پزشکان ایرانی در یک بیمارستان در سامرا و یک بیمارستان در کاظمین مستقر شده‌اند. ما در نجف چهار بیمارستان داریم که پزشکان ایرانی در آن مستقر هستند. در مسیر نجف تا کربلا نیز چهار بیمارستان در اختیار هلال‌احمر قرار گرفته است. همه این رایزنی‌ها به این خاطر است که مردم و ایرانی‌ها بتوانند خدمات بهتری دریافت کنند. درواقع برای تسهیل و تسریع در روند خدمات درمانی صورت گرفته است. چراکه اگر زائران ایرانی از سوی یک هم‌زبان درمان شوند قطعا حال بهتری دارند و خدمات بهتری دریافت می‌کنند. به همین خاطر بود که با وزیر بهداشت عراق رایزنی کردیم و آنها هم این مجوز را صادر کردند که پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق حضور حداکثری داشته باشند.»

با عشق خدمت می‌کنیم
ویدا محمدی، پزشک متخصص زنان و زایمان چندین سال است که در میان زائران، چه در عتبات عالیات و چه در سرزمین وحی، داوطلبانه خدمت می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید:  «از سال 74 با هلال‌احمر همکاری می‌کنم. بارها برای مراسم حج عمره نیز رفته‌ام. زمانیکه برای اولین‌بار به حج اعزام شدم، تازه فارغ‌التحصیل شده بودم و پزشک عمومی بودم. همان زمان بود که با هلال‌احمر آشنا شدم. خودم داوطلبانه رفتم. بعد از آن هرسال در عتبات نیز شرکت کردم. یادم می‌آید که یک سال، جنگ تازه تمام شده بود و هنوز در حال و هوای جنگ بودیم که من به کربلا اعزام شدم. هرچه به من گفتند نرو، ریسک بالایی دارد، قبول نکردم و با عشق رفتم و خدمت کردم. من خیلی عشق به زوار دارم. عشق به خدمت به زائران را دارم. امکان ندارد که کسی یک بار به این ماموریت رفته باشد و بعدش بگوید که من دیگر نمی‌روم. همه با عشق می‌رویم. همه ما با عشق خدمت می‌کنیم و هر بار با علاقه و اشتیاق بیشتر ادامه می‌دهیم. هر بار عشق و اشتیاق‌مان بیشتر می‌شود. در میان زواری که با عشق به سیدالشهدا، خود را به سختی به آنجا رسانده‌اند، ما نیز آرامش می‌گیریم و با علاقه هرکاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم. معمولا کادر درمان در ایران مطب دارند یا در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت هستند. ما کسب و کارمان را برای دو هفته رها می‌کنیم و داوطلبانه در این مسیر خدمت می‌کنیم. از درآمدمان در این مدت می‌گذریم تا بتوانیم در میان زوار باشیم و این چیزی نیست جز عشق»

به معنای واقعی عاشق کربلا هستم
نیره‌السادات روح‌اللهی، پرستار بیمارستان است. او چندین سال تمام در کنار زوار است و  به آنها خدمت می‌کند. او نیز می‌گوید: «سال 80 بود. من در بیمارستان کار می‌کردم که به من گفتند هلال‌احمر برای حج عمره، پزشک و پرستار، داوطلب اعزام می‌کند. آنجا بود که با این مجموعه آشنا شدم. وقتی برای رفتن به حج، ثبت‌نام کردم، متوجه شدم خیلی از همکارانم این موضوع را می‌دانستند ولی برای اینکه رقیب زیاد نشود، حرفی نزده بودند. چون همه مشتاق بودند که برای خدمت به زائران اعزام شوند. از آن زمان به بعد تقریبا هر سال برای حج یا مراسم اربعین اعزام می‌شوم و با عشق و علاقه به زائران خدمت می‌کنم. حتی در سالی که حادثه منا رخ داد من آنجا بودم و به عنوان عضو داوطلب هلال‌احمر خدمت کردم. در عتبات عالیات نیز حدودا 15 بار است که کنار زوار هستم. من به عنوان پرستار درمانگاه به کربلا می‌روم و کارهای تزریقات و سرم و پانسمان را انجام می‌دهم. من به معنای واقعی عاشق کربلا هستم. از محل کارم مرخصی استحقاقی می‌گیرم و در آنجا داوطلبانه خدمت می‌کنم. کسانیکه با پاهای تاول‌زده و در این گرما خود را به کربلا می‌رسانند، قطعا مستحق بهترین خدمات هستند.»

مشارکت ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی ایرانیان در سومین پویش مرهم زائر



رئیس سازمان داوطلبان از مشارکت نقدی ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی هموطنان ایرانی در سومین پویش مرهم زائر جمعیت هلال‌احمر با هدف تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی مراسم اربعین حسینی امسال خبر داد.
وحید سلیمی‌گفت: «سومین پویش ملی «مرهم زائر» با هدف تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی مراسم اربعین حسینی و دیگر طرح‌های سلامت محور و بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر، از محل مشارکت های مردمی، خیرین و حامیان، از ابتدای ماه محرم امسال آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. همکاری آحاد مردم و خیرین با پویش مرهم زائر ۳ از طریق مشارکت‌های نقدی و غیر‌نقدی است و در همین راستا، از ابتدای پویش تا کنون هموطنان نوع‌دوست ایرانی ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به این پویش کمک‌ نقدی کرده‌اند.»
وی مشارکت غیر نقدی مردم در این پویش را نیز شامل اهدای داروهای سالم و مازاد بر مصرف خانگی به شعب، خانه‌های هلال و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: «بخش قابل توجهی از داروهای اهدایی به جمعیت هلال‌احمر استان‌ها از طریق موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران اربعین، به کشور عراق ارسال شده است. بخش دیگری از این داروها در دیگر رویدادهای بشردوستانه مانند کاروان‌های سلامت در مناطق محروم و کم‌برخوردار و نیز مراسم‌های دهه آخر صفر استفاده خواهد شد. شرایط داروهای اهدایی نیز مطابق با بخشنامه پویش «مرهم زائر۳» اعلام و ابلاغ شده است که مبتنی بر آن، داروها باید با بسته‌بندی مناسب و ترجیحا با بسته‌بندی اولیه کارخانه باشد. داروهای یخچالی و داروهای دارای شرایط نگهداری در دمای ۱۵تا۲۰درجه نباشد، داروهای مایع، نیمه جامد، اسپری‌ها و شیاف‌ها با بسته‌بندی باز و نیز قرص‌ها، کپسول‌ها، پرل‌ها به صورت فله‌ای و باز شده نباشد.»
سلیمی در پایان در خصوص نحوه مشارکت نقدی هموطنان در پویش «مرهم زائر۳» نیز گفت: «عموم هموطنان و خیرین و حامیان عزیز می‌توانند کمک‌های نقدی خود به این پویش را از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹، شماره شبا‌ IR۷۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۹۹۹۹۹۹۹۹۰۰۳، کد دستوری #۳*۱۱۲* یا درگاه پرداخت اینترنتی rcs.ir/portal/donation به نام جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند.»

 بانوی ورزقانی در کربلا پیدا شد
یک بانوی ورزقانی که به دلیل ابتلا به آلزایمر در راهپیمایی اربعین گم شده بود، پس از چهار روز مفقودی در بیمارستان الامل در کربلا پیدا شد. این زن، در روزهای گذشته در راهپیمایی اربعین بیهوش شده و به بیمارستان منتقل شده بود. در نهایت با تلاش‌های شبانه‌روزی امدادگران جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی مستقر در کربلا، این زن شناسایی شده و با خانواده خود در ایران ارتباط برقرار کرد. امدادگران هلال‌احمر با ارائه خدمات پزشکی و حمایت روانی به این زن، شرایط لازم برای بازگشت وی به ایران را فراهم کردند و خانواده وی که از چهار روز پیش نگران وضعیتش بودند، با دریافت خبر پیدا شدن او، با ابراز خوشحالی از تلاش‌های امدادگران هلال‌احمر قدردانی کردند.

 کاهش ۴۰ درصدی حوادث جاده‌ای اربعین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر کشور در بازدید از پایگاه امداد جاده‌ای سه‌راهی بیشه‌دراز دهلران کاهش ۴۰ درصدی حوادث جاده‌ای اربعین امسال در استان ایلام خبر داد.
بابک محمودی روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۳، در این خصوص به خبرنگاران گفت: «با توجه به افزایش ۳۰ درصدی تردد زائرین در جاده‌های منتهی به پایانه های مرزی کشور امروز شاهد کاهش ۴۰ درصدی حوادث جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. در این ایام بصورت شبانه‌روزی شاهد یک جریان پیوسته و گسترده از سوی مردم با رعایت نظم و انضباط ترافیک روان در سطح جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی کشور به سوی کشور عراق هستیم. مرز مهران به‌عنوان نخستین و اصلی‌ترین مرز به کربلای معلی و مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی و باشماق شاهد حضور خیل زائران اربعین حسینی هستند که حضور میلیونی آنان بیعت با حضرت امام حسین علیه‌السلام و زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) و فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.»

601 هزار خدمت امدادی و درمانی به زائران اربعین ارائه شد
هلال‌احمر در تشریح اقدامات و تمهیدات درون مرزی و برون مرزی این جمعیت برای خدمت‌رسانی به زائران در ایام اربعین حسینی، از ارائه بیش از 601 هزار خدمت سلامت و امدادونجات در داخل کشور و خاک عراق خبر داد.
در داخل کشور 14 هزار و 103 زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند که از این تعداد، 3هزار و 853 نفر خدمات اسکان اضطراری و 9هزار و 569 نفر خدمات سلامت و درمان در محل دریافت کردند. 665 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند. همچنین تا روز 30 مردادماه، 587 هزار و 699 مورد خدمات داوطلبانه درمانی و سلامت در کشور عراق به زائران ارائه شده که شامل ویزیت زائران بیمار، خدمات پاراکلینیک، انتقال بیماران به مراکز درمانی، نسخ دارویی و مراقبت از سلامت زائران بوده است. در مجموع در داخل کشور و همچنین خاک عراق 601 هزار و 802 نفر از خدمات هلال‌احمر برخوردار شده‌اند. طبق گفته دکتر پیرحسین کولیوند، نماینده رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین حسینی، بیش از 200 هزار نفر در مرز چذابه وارد کشور عراق شده است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر گرمازدگی اعلام نشده است. با این وجود بهتر است که زائران، در طول روز که اوج گرماست، اقدام به پیاده‌روی نکنند. در صورت بروز مشکلات گرمازدگی، هم‌وطنان می‌توانند به درمانگاه‌های هلال‌احمر در داخل و خارج از کشور مراجعه کنند. بهتر است افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند، قبل از سفر با پزشک متخصص خود مشورت کنند. بسیاری از مشکلات قلبی، قابل پیش‌بینی و بهتر است افراد دارای بیماری خاص از شرکت در پیاده‌روی خودداری کنند.

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به کمردرد و سردرد

متخصصان داوطلب جمعیت هلال‌احمر در درمانگاه‌های عراق، هر روز به تعداد زیادی از زائران خدمات درمانی ارائه می‌دهند. آن‌ها توصیه‌های جامعی برای افراد مبتلا به کمردرد و سردرد دارند. یکی از موارد شایع در پیاده‌روی اربعین بروز یا تشدید سردرد به ویژه در کسانی که سردردهای میگرنی دارند است. الهام دیرنده، متخصص مغز و اعصاب مستقر در مسجد کوفه توصیه‎‌های جامعی برای زائران دارد: « در سفر اربعین مراجعه‎‌کنندگان بسیاری، از سردرد شکایت دارند. به مدت طولانی قرار گرفتن در نور آفتاب، بر تشدید سردرد و سردردهای میگرنی و عصبی تاثیر محسوسی خواهد گذاشت. به علاوه، کم آبی سردرد را تشدید می‌کند. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود در ساعات عصر و شب پیاده روی کنند تا کمتر زیر نور شدید آفتاب باشند. علاوه بر آفتاب و گرما، سر و صدا نیز باعث تشدید سردرد‌های میگرنی و توصیه می‌شود که افراد مبتلا به سردرد، در روز حداقل ۱۰ لیوان آب بیاشامند.»
 وی ادامه داد: «یکی دیگر از مراجعات شایع در پیاده‎روی اربعین، افرادی هستند که سابقه دردهای کمری و زانو دارند، به ویژه افرادی که سابقه بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاع دارند و در حین پیاده‎روی، بیماری و درد آن‌ها تشدید شده است.  این دسته از افراد در صورت ابتلا به کمر درد در طول مسیر، باید ۲۴ ساعت بدون حرکت استراحت کنند و داروهایی را که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنند. به صورت کلی بعد از هر یک ساعت پیاده‌روی، توصیه می‌شود، زائران استراحت کنند تا کمر درد نگیرند و اگر از عصا استفاده می‌کنند برای جلوگیری از افزایش فشار به یک قسمت کمر و ستون فقرات بهتر است که هر ۱۵ دقیقه یک بار، عصا را جابه جا کنند و آن را در دست دیگر خود نگه دارند. به همه زائران مراسم پیاده‌روی اربعین، به ویژه افراد مبتلا به دردهای کمری توصیه می‌شود که از کوله پشتی سبک استفاده کنند. حداقل وسایل ضروری را حمل کنند و از حمل یک طرفه کوله خودداری و بندهای کوله‌پشتی را به صورت دو طرفه حمل کنند. همچنین بندهای پهن و استاندارد در کوله‌پشتی بسیار مهم است. کوله پشتی را طولانی حمل نکنند و استراحت هم داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری‌های کمر و زانو بهتر است که یک ماه پیش از شروع مراسم اربعین تحت نظر متخصص باشند.»  متخصص مغز و اعصاب به بیماران مبتلا به کمر دردهای مزمن؛ بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاع به ویژه اگر سالمند هستند توصیه می‌کند که در صورت اصرار به حضور در پیاده‌روی اربعین باید از یک یا دو ماه قبل از شروع مراسم، با فیزیوتراپی دردهای خود را تسکین دهند، روش‌های جدیدی در فیزیوتراپی وجود دارد که تا حد زیادی می‌تواند دردها را کاهش دهد. حتما دوره فیزیوتراپی و داروهای مُسکن را کامل و با درمان دارویی سفر را آغاز کنند‌. نکته مهم دیگر مراقبت از لحاظ ابتلا به عفونت است، کسانی که آلزایمر یا‌ اختلال شناختی دارند، باید توجه کنند که ابتلا به یک عفونت ادراری ساده می‌تواند علائم اختلال شناختی را تشدید کند. بنابراین، لازم است که همراهان و روسای کاروان‌ها، از لحاظ تغییر دمای محیط و مصرف مواد غذایی توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند تا دچار عفونت نشوند.