لابی آخر

[شهروند]   نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه نیز در دو نوبت صبح و عصر به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداختند و البته مسعود پزشکیان نیز برای دقایقی در بین نمایندگان حضور یافت. حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور و رضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی روز سه‌شنبه با حضور در صحن علنی مجلس به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند و البته محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، عصر دوشنبه در مجلس حضور یافته بود. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از اظهارات وزرای پیشنهادی و نمایندگان مخالف و موافق آنها است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: وزارت فرهنگ یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق است

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بی‌تردید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه‌های پیشران است که می‌تواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند.
سید عباس صالحی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت‌های خود گفت: ایده مرکزی دولت چهاردهم، وفاق ملی است و این کانون معنایی، مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولت‌های قبل کند.
وی افزود: به نظر می‌آید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند؛ در بخش رابطه دولت و ملت، دغدغه‌های جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی، از جمله این دغدغه‌ها است.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بی‌تردید این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌های پیشران است که می‌تواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت، موثر و سهیم باشم.



صالحی عنوان کرد: گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند هستند اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با آنها را پیدا کنیم. جامعه ایران، جامعه ۱۵۰ یا ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست.  امروز حدود ۲۰ درصد از جامعه ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که معنای آن، شکل‌گیری طبقه متوسط فرهنگی است؛ طبقه‌ای که روح نقاد و ذهن کنجکاو دارد و سبک زندگی آن متفاوت است.
وی ادامه داد: ۶۵ درصد زنان ایرانی در سال ۵۵ بی‌سواد بودند، اما انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت تا جایی که طبق آمار اعلام‌شده سال ۹۵، حدود 93 درصد زنان باسواد هستند. در سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم اما در سال ۱۴۰۰، یک و نیم برابر دانشجوی دختر داریم و این یعنی جامعه زنان ایرانی تحول یافته‌اند و ما نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده بیش از دو برابر مردان تحصیل‌کرده است؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات اجتماعی از تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است و نمی‌توانیم تحولات را نبینیم. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است و نوع و میزان مصرف فرهنگی تحولات قابل توجهی پیدا کرده است؛ در پیمایشی که سال ۱۴۰۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد نشان داد که ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و ۸۲.۴ درصد جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند. این بدان معناست که مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت- ملت است و اینکه مردم، دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما ملت بزرگ و متمدن ایران اسلامی هستیم که اگر در برابر طوفان‌ها سر خم کردیم دوباره ایستادیم، لذا هیچ قدرتی توان مقابله با ایران را ندارد. ایرانیان همواره به عنوان ملتی بزرگ، بافرهنگ و با تجربه‌های عمیق بوده‌اند.
صالحی تاکید کرد: فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرد و هزاران هنرمند با اتکا به مهارت‌های غنی ایرانی - اسلامی و آفرینش‌های هنری به پیش رفته‌اند.

 وزیر پیشنهادی علوم: سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، مبتنی بر مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود.  گسست بین‌نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.
حسین سیمایی صراف افزود: زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست و البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون توجه به ایجاد آرامش و امید در تصمیم‌سازی‌ها ممکن نیست.
مخالفان وزیر پیشنهادی علوم
علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس، گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشاره‌های متعددی داشت اما اینقدر موارد زیاد است که گویا اولویت و برنامه مشخصی ندارد. وی چند مورد را مشخصا اعلام کند و بگوید چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی سازد؟ همچنین عبدالحسین همتی سراپرده، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، اظهار داشت: برنامه‌های ارائه‌شده از سوی وی کلی است و سنجش‌پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد. همچنین در این برنامه، موضوعاتی همچون عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.
موافقان وزیر پیشنهادی علوم
سید مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان در مجلس، با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد و خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی موجود است، گفت: در مورد شرایط عمومی و شخصی، باید اشاره کنم که وی اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات کرده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی وی محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم درباره او اثبات شده است.
حجت‌الاسلام سید محمد موحد، عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی، نیز با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، بیان کرد: وزیر علوم پیشنهادی ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد دارد که تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.

 وزیر پیشنهادی کشور: برنامه هفتم توسعه مبنای عملکرد وزارت کشور خواهد بود
وزیر پیشنهادی کشور ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با بیان اینکه قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج‌ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود، اظهار داشت: می‌خواهیم با نظارت و کمک مجلس، الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس‌جمهور است، برای سربلندی ایران عزیز باشیم.  اسکندر مومنی افزود: وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیلگری، مشارکت‌جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی، فرصت‌سازی کند تا انشالله افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.
 مخالفان وزیر پیشنهادی کشور
مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان، از وزیر پیشنهادی کشور خواست که در حوزه‌های اجتماعی و در مواجهه با تنش‌ها و ناهنجاری‌ها با استفاده از رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برخورد کند و همچنین به مسائل معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه داشته باشند. وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید و استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌ آنها انتخاب کنید.
همچنین حمیدرضا گودرزی، نماینده الیگودرز در مجلس، با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که همه نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد.  
 موافقان وزیر پیشنهادی
عباس صوفی، نماینده مردم همدان در مجلس، با بیان اینکه کارنامه مومنی مثبت است، گفت: وقتی در دهه ۸۰، یعنی حدود ۲۰ سال پیش، سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم، آقای مومنی برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش یافت. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال وی مدیر موفقی است که در هر جایگاهی موفق عمل کرده است. محمد میرزایی، نماینده مردم شاهین‌دژ، نیز با اشاره به اینکه بررسی شخصیت و برنامه‌های آقای مومنی  بیانگر آن است که رئیس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌ است،‌ تصریح کرد: وظیفه نمایندگان است که با رای بالا از این انتخاب حمایت کنند تا انشاءالله وزیر پیشنهادی با قدرت، مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  همچنین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، گفت: وزیر پیشنهادی کشور برنامه مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد که از جمله آنها می‌توان به موضوع اتباع اشاره کرد.

 وزیر پیشنهادی صمت: برنامه‌های من مطابق با اسناد بالادستی تنظیم شده است
 وزیر پیشنهادی صمت در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت خود گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.سید محمد اتابک اظهار داشت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست‌گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد. اتابک تاکید کرد: هدف‌گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش ‌رو، کسب جایگاه اول صنعتی است  
مخالفان وزیر پیشنهادی صمت
احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر، در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که برای این وزارتخانه معرفی نشود.
همچنین روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، اظهار داشت: آقای اتابک را به هیچ‌وجه به عنوان کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم، چرا که وی یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشته و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد.
 موافقان وزیر پیشنهادی
جلیل مختار، نماینده آبادان در مجلس، در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته‌ای برای این مسئولیت است.
همچنین مصطفی مطورزاده، نماینده خرمشهر در مجلس، بیان کرد: ملت ایران، آقای پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد. او نیز به وعده‌اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش‌ها و سلایق بهره گرفت. آقای اتابک محصول دیوان‌سالاری پیچیده اداری ما نیست، بلکه عالمی متفکر و اهل عمل است.
 مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم نیز اظهار داشت: کسانی که به خاطر تولید و خودکفایی فولاد که پایه صنایع است در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند، آیا از موضوع سر درنمی‌آورند؟ مشکل ما این است که دشمنان ما، نخبگان ایران را خوب شناختند، اما خود ما آنها را نشناختیم؛ دشمنان تحریم می‌کنند ولی ما می‌گوییم که آنها ناتوان هستند.

وزیر پیشنهادی نفت: صنعت نفت ما بالنده و استوار است
 محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در جریان بررسی صلاحیت خود، در دفاع از برنامه‌هایش گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به وظایف وزارت نفت اظهار داشت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می‌شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده است این صنعت در کانون توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها باشد اما با وجود این توطئه‌ها و تحریم‌ها، همچنان صنعت نفت ما بالنده و استوار است. پاک‌نژاد با اشاره به برنامه‌های خود بیان کرد: برنامه من در چارچوب اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم تنظیم شده و هدف از آن، رفع چالش‌های صنعت نفت است.
  مخالفان وزیر پیشنهادی نفت
اسماعیل حسینی نماینده شیراز در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: انشاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما نیز خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، وزیر دولت آقای پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افرادی از بیرون. هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد نیز اظهار داشت: وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه خود را ارائه داد که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن، سهم کم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر موجب شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو شود. با اینحال، آقای پاک‌نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارد.
موافقان وزیر پیشنهادی
غلامرضا توکل شوریجه نماینده مردم سروستان در مجلس گفت: وزارت نفت وزارتخانه‌ای کلیدی و حساس‌ترین وزارتخانه ایران محسوب می‌شود. پاک‌نژاد فردی مومن و مقید است و در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی‌اش در تمام سلسله مراتب صنعت نفت، توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است. همچنین اسفندیار عبداللهی نماینده مردم مرودشت اظهار کرد: آقای پاک‌نژاد شخصیتی برای همین زمانه است و تحصیلات ممتازی در دانشگاه تهران و امیرکبیر دارد؛ او متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است.

 وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: میراث فرهنگی ظرفیت گسترده‌ای برای تقویت هویت فرهنگی دارد

سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جریان دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت‌های و برنامه‌های خود گفت: مفتخرم که ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در حوزه‌های فرهنگ، هنر، آموزش و پژوهش سپری کرده‌ام.
وی اظهار کرد: در دولت وفاق ملی، میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترده‌ای برای تقویت هویت فرهنگی و توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد. باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی فعال که تمام ویژگی‌های هفتگانه اقتصاد و مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را دربر دارد، باید به‌عنوان الگوی حکمرانی تقویت شود.
 مخالفان وزیر پیشنهادی میراث
حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی، نماینده فریدن و فریدون‌شهر، با بیان اینکه وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه مشخصی در حوزه عشایر و استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع‌دستی ندارد، گفت: ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعا باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رأی بدهیم که برنامه عملیاتی دارند.
 همچنین روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز، با اشاره به اینکه پاسخی برای سؤالات تخصصی که از آقای صالحی امیری در کمیسیون امنیت ملی پرسیدم، دریافت نکردم، افزود: وی صادقانه اعلام کرد کمتر از یک هفته است که راهی این وزارتخانه شده‌ است و اطلاع چندانی ندارد.
موافقان وزیر پیشنهادی
حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس، با بیان اینکه صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: او از حیث دانش، تجربه و علم در جایگاه خاصی قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است. تجربه علمی وی در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات او در حوزه دیپلماسی فرهنگی، می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند. زهرا خدادادی، نماینده مردم ملکان در مجلس، نیز اظهار داشت: صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را مربوط به موضوعات فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه‌تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد، بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است که این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شوند.