پس لرزه های یک حضور غیرموجه !


مجاور - محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور از نظر سیاسی فردی کم حاشیه است اما از مهم ترین حاشیه‌های زندگی او می‌توان به ماجرای جنجالی « ژن خوب» اشاره کرد.  سال 1397 بود که فرزند او یعنی حمیدرضا عارف در گفت وگویی خود را ژن خوب سیاسی خواند. این ماجرا تا جایی پیش رفت که اصطلاح «ژن خوب» به سرعت وارد ادبیات سیاسی و متعاقب آن طنز اجتماعی شد و برخی «ژن خوب» و «برتری اصالت ژن» را معادل اصطلاح «آقازاده» دانستند. حالا اما حضور حمیدرضا عارف، در جلسه معارفه وزیر جدید صمت آن هم در حالی که هیچ سمتی در دولت ندارد، در شبکه‌های اجتماعی با واکنش های گسترده ای همراه شده است.

آقازادگی یا فشار سیاسی ؟


موج گسترده ای از این واکنش ها  حضور او را غیرموجه دانسته و تاکید دارند که  باید بساط آقازادگی و ارتباطات خانوادگی جمع شود. در همین راستا محمد فاضلی که نقش پررنگی در کمپین انتخاباتی پزشکیان داشت در واکنشی صریح و تند در صفحه ایکس خود نوشت :« آقای عارف! درباره علت حضور پسرتان در  جلسه رسمی دولتی، خیلی روشن توضیح بدهید.اگر بساط این گونه حضورها - به هر دلیلی - و مداخلات امثال این آقازاده جمع نشود، عاقبتش بی‌آبرویی برای دولت است. امثال من آبرو پیش مردم گرو نگذاشتیم که امثال پسر آقای عارف در متن و حاشیه دولت جولان بدهند.» حسن آقامیری نیز خطاب به معاون اول در صفحه اینستاگرام خود این گونه نوشت:« آقای معاون اول! پسر شما چه‌کاره دولت هستند که تو مراسم رسمی تکریم و معارفه وزیر صمت حضور داشتند؟ اگر پستی دارند رسما اعلام کنید وگرنه دولت خانه پدر شما نیست.» محمدرضا پویانفر مداح مشهور نیز نوشت :« هر آن چه برای خودت می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند.آقایان از همین اول راه به ‎نهج‌البلاغه عمل کنید.» واکنش ها اما به این جا ختم نشد و کاربری نوشت :« دفتر معاون اول رئیس جمهوری و وزارت صمت باید پاسخ دهند که فرزند ‎محمدرضا عارف با چه نقش و سمتی در مراسم تودیع و معارفه وزیر صمت حضور پیدا کرده و در کنار مشاوران او نشسته است. از او به عنوان « ‎ژن خوب» دعوت شده یا «پسر معاون اول»؟! شاید هم مشاور جدید است و ما بی خبریم؟!»

حضور سیاسی پسر عارف؟
در این میان اما برخی از کاربران فضای مجازی، برداشتی سیاسی از این ماجرا داشتند. به عنوان نمونه عبدا... گنجی فعال سیاسی اصولگرا در این باره و در واکنش به اظهارات صریح محمد فاضلی نوشت :« برای بنده هم مثل بقیه سوال است، پسر دکتر عارف در جلسه معارفه چه می کند؟ حتی ممکن است موجه باشد خوب است توضیح داده شود....اما قسم می خورم اگر فرزند برخی دیگر از همین اصلاح طلبان بود، به رو هم نمی آورند....موضوع خود عارف است؛ ظاهرا عارف سرنوشتی مثل لاریجانی یا ناطق و... در جریان مقابل دارد!» کاربر دیگری هم خوانش سیاسی از این ماجرا داشت و نوشت :« ‏دعوایی که سر حضور پسر عارف در برخی جلسات آغاز شده، دعوای دو طیف از اصلاح‌طلبان است، طیف «دو محمدجواد» علیه طیف سنتی‌تر اصلاحات که عارف سمبل آن ها شناخته می‌شود. جالب است تاکنون هیچ‌کس متعرض حضور فرزند رئیس‌جمهور در مراسم و جلسات مختلف نشده. این دعوایی بر سر کیک قدرت است.» در همین چارچوب نیز کاربری مدعی نقش آفرینی پسر عارف در انتخاب اتابک برای وزارت صمت شد و نوشت :« ۱-پسر معاون اول در گنجاندن اتابک در کابینه نقش داشته۲-از اتابک پست گرفته۳-قرار است به نمایندگی از پدرش یا ذیل منافع خودش، در وزارت صمت مهره‌چینی کند.این که چرا معاون اول و وزیر صمت مجوز حضورش را داده‌اند؟ ا... اعلم!پیشتر نوشته بودم که عارف، به لحاظ جایگاه بزرگی که دارد، می‌تواند عامل سقوط یا صعود دولت پزشکیان باشد. با این دست‌فرمان اما او پاشنه آشیل دولت وفاق خواهد بود» آذری جهرمی نیز واکنش متفاوتی از سایرین داشت و در این باره نوشت :«صرف حضور فرزند مسئولی در جلسات نسبتا عمومی دولتی، مذموم نیست.آن چه مذموم است، دخالت آن ها در امور اداره دولت است.محاکمه قبل از خطا، انصاف نیست.»
در این میان و در حالی که واکنش ها در فضای مجازی و رسانه ها به اوج خود رسیده بود و معاون اول و فرزندش  هیچ توضیح و واکنشی به آن ها ندادند؛ روز گذشته دو روزنامه‌نگار اعلام کردند که جلسه معارفه وزیر ارتباطات، به‌رغم آن که از قبل اعلام شده بود خبرنگاران در آن حاضر هستند بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و آن هایی که رفته بودند پشت درهای بسته ماندند. اتفاقی که بسیاری آن را به حواشی اخیر به وجود آمده در ارتباط با حمیدرضا عارف عنوان کردند. با وجود این اما  به نظر می‌رسد توضیح محمدرضا عارف که همواره بر شایسته‌سالاری تاکید کرده می‌تواند در این باره راهگشا باشد، چراکه سکوت در این مواقع بر شائبه‌ها می‌افزاید.