ضرورت جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی


گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان صبح دیروز -۱۷ شهریور ماه- در بازدید از فعالیت‌های زیربنایی و زیرساختی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بیان کرد: ما هم جزو شما بوده و هم بسیجی بوده، هستیم و خواهیم بود. این نگاه بسیجی به معنای واقعی می تواند مملکت را نجات دهد. وی ادامه داد: ان شاءالله دست به دست هم داده و کاری کنیم که مردم ما به شما، ما و نسلی که رفتند و جان دادند و زندگی خود را گذاشتند تا استقلال و آزادی را برای ما بیاورند، افتخار کنند. ما هر کاری از دستمان بر بیاید در خدمت شما هستیم. رئیس جمهور گفت: باید جلسه ای با بچه های بسیج برای ساختن یکسری مدارس برگزار کنیم. ما تجربه موفقی برای ساخت خانه های بهداشت به شکل بسیجی در تبریز داریم. در عرض شش ماه بالغ بر ۶۰۰ خانه بهداشت را با همین شیوه ساختیم. ما فقط مصالح می دادیم ولی مردم کمک می کردند. بچه ها کار می کردند. مهندسان داوطلبانه کار می کردند. بنده تصور می کنم اگر جلسه ای برگزار کنیم می توانیم تمام مشکل مدارس را در مناطق محروم برطرف کنیم. مصالح را دولت می دهد و کار و فعالیت را به مردم می سپاریم. می توان از ظرفیت دانشجوها برای کشیدن نقشه استفاده کرد. بنده تصور می کنم که راحت با کمک همان مناطقی که به مدرسه نیاز دارند، می توانیم کل مشکلات کمبود مدارس را یکساله با نگاه بسیجی بسازیم.

دولت چهاردهم زا همه ظرفیت‌ها بهره می‌گیرد
پزشکیان پس از بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و نیز حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژه‌های این مجموعه، در نشستی با فرماندهان و مسئولان این قرارگاه که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آن حضور داشت، محور فعالیت دولت چهاردهم را هم‌افزایی همه ظرفیت‌های کشور برای اجرای حداکثری سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه عنوان کرد. رئیس جمهور افزود: اگر قرار است بر اساس هدف اصلی سند چشم‌انداز در منطقه به جایگاه اول برسیم، باید متناسب با همین هدف، پروژه‌ها را با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها، ابزار و مصالح اجرا کنیم تا پاسخگوی نیازهای سال‌ها و دهه‌های آینده کشور باشد و تا زمانی که بازدهی دارد، به‌روز و کارآمد باقی بماند. پزشکیان با تاکید بر اینکه پروژه‌ها را در کشور باید به شکلی اجرا کنیم که تا چند دهه آینده کارآمد و به‌روز باشند، اظهار کرد: اگر پروژه‌ای را با فناوری، ابزار و مصالح قدیمی اجرا کنیم، وقتی بعد از چند سال صرف زمان و منابع به بهره‌برداری رسید، همان زمان نیز از رده خارج محسوب می‌شود و نمی‌تواند با رقبای منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازد.

باید قدرت اول منطقه باشیم
پزشکیان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه اول باشیم، نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار داشت: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.

تهران مشکلات عدیده‌ای دارد



رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابجا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند. پزشکیان با بیان اینکه دولت چهاردهم از همه ظرفیت‌ها و توان کارشناسی کشور از جمله توان فنی و مهندسی ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای حل مشکلات بهره خواهد گرفت، گفت: باید با کمک مجموعه‌های کارشناسی و عملیاتی راهکارهای رفع مشکلات را طراحی و اجرای آنها را آغاز کنیم.

توسعه همکاری با همسایگان در دستور کار است
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع تحریم‌های گسترده علیه کشور و تلاش دشمنان برای محدود کردن تعاملات بین‌المللی کشورمان، افزود: ما ۱۵ همسایه داریم که مشتاق توسعه همکاری با ما هستند، دولت چهاردهم نیز برای توسعه همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی کشور به خصوص با کشورهای همسایه برنامه دارد و با بهره‌گیری از کمک و توانمندی‌های مجموعه‌هایی نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) که ظرفیت خوبی نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارند، این روابط را تحکیم و تقویت خواهیم کرد.